Wyniki wyszukiwania w serwisie Zabytki - Aktualności

  • Artykuł

    Mimo istnienia w Warszawie drugiej połowy XIX wieku trzech linii kolejowych ich dworce funkcjonowały jako odrębne ośrodki komunikacyjne. Połączenie dworców praskich (Petersburskiego i Terespolskiego) z warszawskim (Wiedeńskim) stawało się niezbędne. Największym wyzwaniem na trasie łącznika, czyli kolei obwodowej, była budowa mostu przez Wisłę. Jego lokalizacja na północy miasta nie była przypadkowa.

  • Artykuł

    Zespół Szkół Drzewnych i Leśnych w Garbatce-Letnisku po 78 latach istnienia ma nową siedzibę. Jest nie tylko piękna, ale bardzo funkcjonalna. Sale dydaktyczne i warsztatowe robią wrażenie. Byliśmy 15 lutego 2024 roku na otwarciu nowego budynku szkoły kształcącej m.in. stolarzy. Kilka lat temu podjęliśmy ze szkołą współpracę. W jej wyniku uczniowie pod okiem fachowej kadry ratują zabytkową stolarkę z warszawskich kamienic.

  • Artykuł

    Budynek przy ul. Przybyszewskiego 63/67 jest jednopiętrowy i dość długi. Ma dwuspadowy, czerwony, ceramiczny dach i jasną elewację. Właśnie zakończył się jego remont. To już drugi budynek przy tej ulicy wyremontowany dzięki miejskiej dotacji wynoszącej 142 840 zł.

  • Artykuł

    Narożna kamienica Szpitalna, stojąca u zbiegu pl. Zamkowego i Międzymurza Piotra Biegańskiego, przeszła generalny remont konserwatorski dwóch elewacji. Podczas prac kierowano się technologią i właściwościami materiałów użytych podczas powojennej odbudowy. Dzięki miejskiej dotacji kamienica znów wygląda świetnie.

  • Artykuł

    W drugiej połowie XIX wieku Warszawa wzbogaciła się o dwa mosty. Na samym początku XX wieku zaczęto budowę trzeciego*. Wszystkie były niezwykłymi osiągnięciami technicznymi. Ich twórcy nierzadko wykorzystywali rozwiązania do tej pory niestosowane ani w Królestwie Polskim, ani w carskiej Rosji. Jak powstały, skąd pochodzili budowniczowie i materiały? Poznajmy sekrety warszawskich mostów: Kierbedzia, Przy Cytadeli i Poniatowskiego.