null

Smaki dzieciństwa. Złota Kurka

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Naleśniki, kopytka, kluski śląskie czy owocowa z makaronem – takie menu lubiliśmy jako dzieci, lubimy i teraz. Może dlatego warszawiacy z sentymentem wspominają dania serwowane w barach mlecznych – przebój PRL-u. Jednym z nich był bar Złota Kurka przy ul. Marszałkowskiej 55/73. On jednak pozostał w pamięci bywalców także z innego powodu.

Pomieszczenie wyłożone ceramicznymi płytkami ozdobionymi wizerunkami zwierząt i roślin.

Na zdjęciu wnętrze baru Złota Kurka i jedna z płytek.

Bar Złota Kurka przy ul. Marszałkowskiej 55/73 działał 70 lat. Można sobie tylko wyobrazić, jak ogromna liczba klientów przewinęła się przez jego sale. Atutem była też lokalizacja – w centrum z łatwym dojazdem. Wśród nieco starszych warszawiaków trudno znaleźć kogoś, kto nie był tam chociaż raz. A warto było tam chodzić z uwagi na unikatowy i estetyczny wystrój, jaki zaprojektowano specjalnie dla tego baru.

W chwili otwarcia w 1952 roku i przez wiele kolejnych lat, ściany pomieszczenia na prawie całej wysokości pokrywały ceramiczne kafelki, gładkie i wzorzyste przedstawiające zwierzęta (kury, ptaki, krowy itd.) i motywy roślinne. Ponad 13 tysięcy wzorzystych płytek ceramicznych wykonali pracownicy Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” z Łysej Góry. Gładkie zostały najprawdopodobniej wykonane w Radomskich Zakładach Ceramiki Technicznej.
Spółdzielnia założona w Łysej Górze w 1947 r. zajmowała się produkcją ceramiki artystycznej, dzbanów, mis, talerzy, czy płytek ceramicznych, dekorowanych wzorami czerpiącymi inspiracje ze sztuki ludowej. Później zasłynęła również z produkcji ceramicznych płyt okładzinowych dla architektury. Płytki zaprojektowane przez Bolesława Książka, artystę ceramika, technologa, kierownika artystycznego spółdzielni powstały w niecałe dwa miesiące. 

Złotą Kurkę ozdabiała także niebanalna lastrykowa podłoga w kolorach szarym i beżowym, uzupełniona ceramiczną, czworoboczną wstawką wykonaną z kolorowych drobnych płytek, zwanych iryskami. Ozdobne były także balustrada schodów i przysłony grzejników. Największe wrażenie robiły jednak mozaiki w sali na parterze z motywami zwierzęcymi i roślinnymi, których autorką była Hanna Żuławska. 

Przyjemnie było stołować się w takim wnętrzu – przemyślnie i - nomen omen - ze smakiem zaprojektowanym i wykonanym.
Taki styl zdobnictwa w latach 50. XX wieku był popularny na MDM. Podobnie udekorowano inne bary w tym kawowy, owocowy, a także mięsny i rybny.

Już niemodne?

Lata mijały i kolejni najemcy baru Złota Kurka podjęli decyzje o całkowitym zasłonięciu efektownych kafelków białymi plastikowymi panelami, cześć zamalowano białą farbą, część niestety skuto... Dużą salę na piętrze podzielono ściankami na mniejsze pomieszczenia. Na podłodze położono gres. Widoczne pozostały tylko mozaiki. Znikł urok wnętrza z czasów powstania MDM i wkrótce zapomniano co kryje się pod przysłonami z pcv.

Konserwator zaleca chronić

Bar Złota Kurka mieści się w lokalu należącym do miasta. Po jego zamknięciu remont wnętrza rozpoczął śródmiejski ZGN. To co odkryli pracownicy, wszystkich wprawiło w zdumienie. Spod paneli wyjrzały zwierzęta i rośliny kreślone naiwną kreską. Kremowy kolor ścian urozmaicały konsekwentnie rozmieszczone kwadratowe płytki. Konserwatorzy usunęli także warstwę białej farby na ścianach przy schodach, pod nią także ukazały się płytki z Łysej Góry. 

Niewiele obiecywali sobie po posadzce, bowiem gres trzymał się mocno, ale i on ustąpił, ukazując lastryko. Konserwatorzy zbadali nawet wnęki za grzejnikami, w których pod białą farbą skryły się czarne kafelki. Czuli się trochę jakby otworzyli kapsułę czasu. 

Stołeczny Konserwator Zabytków w zaleceniach postanowił zachować wszystkie odkryte dekoracje i przeprowadzić prace konserwatorskie, które przywrócą dawny urok temu wnętrzu.
Może niedługo zjemy tam obiad, przypominając sobie smaki dzieciństwa, bowiem nie tylko wystrój będzie z lat 50. XX wieku, ale może także zaproponowane menu nawiąże do tego okresu.


 

Pomieszczenie wyłożone ceramicznymi płytkami ozdobionymi wizerunkami zwierząt i roślin.