null

Modlińska 257 – konserwacja polichromii

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Prace budowlane w późnosecesyjnej willi przy ul. Modlińskiej 257 postępują, przyszedł więc czas na renowacje ponadstuletnich polichromii.

Kobieta zabezpiecza polichromie.

Z uwagi na bardzo zły stan budynku oraz konieczność wymiany więźby dachowej konserwatorzy zdecydowali o zdjęciu z podsufitek najcenniejszych polichromii z klatki schodowej. Przedstawione na nich aniołki, fragmenty meandra oraz rozety zostały zdemontowane i przewiezione do pracowni. 

Malowidła zdjęte wraz z tynkiem

Zanim jednak fragmenty polichromii wraz z tynkiem odcięto, odpowiednio przygotowano lico ściany z polichromią. Po wstępnym oczyszczeniu z wtórnych warstw farby, wzmocniono malowidła specjalistycznymi preparatami i zabezpieczono powierzchnię bibułką japońską i bawełnianymi gazami. Po wykonaniu konstrukcji usztywniającej, konserwatorka odcięła tynk z malowidłami wraz z trzciną i deskowaniem. Malowidła przejdą dalsze prace konserwatorskie w pracowni. Po zakończeniu remontu klatki schodowej malowidła powrócą na swoje miejsce.

Odkryte w XXI wieku

Polichromie powstały na początku XX wieku na zlecenie właściciela wilii Leona Hajdzionego. Najpewniej zamalowano je w latach 20. i 30. XX wieku, gdy Hajdziony stracił majątek na rzecz Skarbu Państwa. Budynek stał się ośrodkiem dla „moralnie zaniedbanych kobiet” (prostytutek, które znalazły tu schronienie i mogły nauczyć się innego zawodu). 

Fragmenty polichromii zostały odkryte w 2016 roku podczas oględzin w budynku przez pracowniczkę Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków. Wkrótce po tym zostały zlecone badania konserwatorskie, które wykazały, że większość pomieszczeń w budynku oraz klatka schodowa pokryta jest polichromiami. Szczególnie ciekawe i na wysokim poziomie artystycznym są malowidła znajdujące się na klatce schodowej. Przedstawiają główki aniołków, meandry, rozety i pęki kwiatów. Fragmenty te zostały namalowane „z ręki” z zastosowaniem modelunku. W pomieszczeniach pierwszego piętra i pokojach na poddaszu wykonano, wykorzystując szablon, secesyjne fryzy stylizowanych róż i tulipanów.  

Prace w willi przy ul. Modlińskiej 257 prowadzi Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta pod nadzorem Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków. 

(Więcej o historii i wystroju budynku przy ul. Modlińskiej 257- A. Bojanowska, Odkrycie przy Modlińskiej w Warszawie, [w:] „Spotkania z Zabytkami” 11-12.2016 r. s.40-45


 

Kobieta pędzelkiem maluje zniszczone polichromie
Zobacz galerię (9 zdjęć)
Ręka w rękawiczce na tle ściany z polichromia.
Malowidła zabezpieczone bibułą.
Deski na suficie.
Obcięte deski.
Polichromie zabezpieczone bibułą.
Malowidło aniołka wyglądające spod wtórnej farby.
Malowidło aniołka i meandry.