Kaplica Res Sacra Miser powstała 1664 roku, jako kościół klasztorny karmelitanek bosych pw. Niepokalanego Poczęcia NMP. Urządzono go w dawnej sali jadalnej pałacu Adama Kazanowskiego.
Kaplicę zdobią iluzjonistyczne freski. Symetryczne, dwukondygnacyjne ołtarze boczne, znajdujące się na obu dłuższych ścianach, poświęcone są Maryi i Józefowi. Zachowany na ścianie wschodniej ołtarz główny także wykonany jest w stylistyce malarstwa iluzjonistycznego. Dekoracje składają się na wyjątkowy, kompletny wystrój kościoła z połowy XVIII w.
Prace konserwatorskie zabytku prowadzone są i współfinansowane przez m. st. Warszawa od 2016 r. Zobacz film z prac konserwatorskich.
Pod okiem komisji konserwatorskiej
Ze względu na wyjątkową wartość historyczną i artystyczną malowideł, zarówno decyzje dotyczące strony technicznej, czyli doboru metod i materiałów, jak i późniejszej aranżacji wnętrza, podejmowane są w trakcie specjalnie zwoływanych komisji konserwatorskich.
Po usunięciu wtórnych nawarstwień i zabezpieczeniu cennych warstw tynków historycznych, konserwatorzy wykonują obecnie retusz scalający. Nie będą rekonstruowane elementy nie isniejące z wyjątkiem dużych ubytków, pozostałych po montażu instalacji elektrycznej. Ich brak znacząco zakłóca odbiór estetyczny dzieła. Decyzje o zakresie ich rekonstrukcji także podejmie komisja.
Aranżacja wnętrza
W tym roku planowana jest aranżacja ściany północnej i południowej kościoła, poza malowidłami iluzjonistycznymi przedstawiającymi ołtarze. Na swoje miejsca w świątyni powrócą także dwa olejne obrazy – „Alegorii Opatrzności Bożej” i „Immaculaty”.
Opracowany zostanie sposób ekspozycji pozostałych odsłoniętych reliktów obrazujących różne fazy chronologiczne wnętrza. Na ścianie południowej inaczej zostaną rozmieszczone tablice upamiętniające.
Tegoroczna dotacja m.st. Warszawy na konserwację i restaurację malowideł al fresco na ścianie północnej i południowej w kaplicy Res Sacra Miser wyniosła 87 tys. zł, co stanowi ponad 46% całości kosztów.
Więcej o historii, walorach artystycznych i dotychczasowym przebiegu prac konserwatorskich już pisaliśmy.