null

Konserwacja barokowych fresków w Res Sacra Miser

Drukuj link otwiera się w nowej karcie
Konserwacja fresków w kaplicy Res Sacra Miser. Fot. BSKZ
Konserwacja fresków w kaplicy Res Sacra Miser. Fot. BSKZ

 

Kaplica Res Sacra Miser powstała 1664 roku, jako kościół klasztorny karmelitanek bosych pw. Niepokalanego Poczęcia  NMP. Urządzono go w dawnej sali jadalnej pałacu Adama Kazanowskiego.  

Kaplicę zdobią iluzjonistyczne freski.  Symetryczne, dwukondygnacyjne ołtarze boczne, znajdujące się na obu dłuższych ścianach, poświęcone są Maryi i Józefowi. Zachowany na ścianie wschodniej ołtarz główny także wykonany jest w stylistyce malarstwa iluzjonistycznego. Dekoracje składają się na wyjątkowy, kompletny wystrój kościoła z połowy XVIII w.

Prace konserwatorskie zabytku prowadzone są i  współfinansowane przez m. st. Warszawa od 2016 r.   Zobacz film z prac konserwatorskich.

Pod okiem komisji konserwatorskiej

Ze względu na  wyjątkową wartość historyczną i artystyczną malowideł, zarówno decyzje dotyczące strony technicznej, czyli doboru metod i materiałów, jak i późniejszej aranżacji wnętrza, podejmowane są w trakcie specjalnie zwoływanych komisji konserwatorskich.

Po usunięciu wtórnych nawarstwień i zabezpieczeniu cennych warstw tynków historycznych, konserwatorzy wykonują obecnie retusz scalający. Nie będą rekonstruowane elementy nie isniejące z wyjątkiem dużych ubytków, pozostałych po montażu instalacji elektrycznej. Ich brak znacząco zakłóca odbiór estetyczny dzieła. Decyzje o zakresie ich rekonstrukcji także podejmie komisja.

Aranżacja wnętrza

W tym roku planowana jest aranżacja ściany północnej i południowej kościoła, poza malowidłami iluzjonistycznymi przedstawiającymi ołtarze.  Na swoje miejsca w świątyni powrócą także dwa olejne obrazy – „Alegorii Opatrzności Bożej” i  „Immaculaty”.
Opracowany zostanie sposób ekspozycji  pozostałych odsłoniętych reliktów obrazujących różne fazy chronologiczne wnętrza. Na ścianie południowej inaczej zostaną rozmieszczone tablice upamiętniające.

Tegoroczna dotacja m.st. Warszawy na konserwację i restaurację malowideł al fresco na ścianie północnej i południowej w kaplicy Res Sacra Miser wyniosła 87 tys. zł, co stanowi ponad 46% całości kosztów.

Więcej o historii, walorach artystycznych i dotychczasowym przebiegu prac  konserwatorskich już pisaliśmy.

 

Konserwator przy pracy w kaplicy Res Sacra Miser. Konserwator stoi na balkonie i maluje fresk na ścianie
Zobacz galerię (4 zdjęć />)
 Konserwator przy pracy w kaplicy Res Sacra Miser. Konserwator stoi na balkonie i maluje fresk na ścianie. w tle widoczny malunek na ścianie: kolumna oraz postać anioła
Fragment fresku przed konserwacją.
Fragment fresku po konserwacji, przedstawiająca twarz anioła