null

Historyczne Centrum Warszawy - jak zaaranżować ogródek gastronomiczny?

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Nigdzie w Warszawie oferta gastronomiczna nie jest tak bogata, jak w Historycznym Centrum. Na obszarze przyszłego parku kulturowego funkcjonuje około 400 lokali. Zdecydowana większość kawiarnianych ogródków jest przyjazna i estetyczna. Jest jednak wiele do zrobienia. Oczywiście chcemy równać w górę.

Dla każdego coś miłego

W ciepłe miesiące place i chodniki Historycznego Centrum zapełniają się ogródkami kawiarnianymi. Lokale Nowego i Starego Miasta nastawione są przede wszystkim na obsługę turystów. Krakowskie Przedmieście karmi też studentów z uniwersyteckiego kampusu. Nowy Świat i Foksal w piątkowe wieczory wypełniają tłumy spragnionych wrażeń młodych ludzi. Bardziej stateczna klientela odwiedza lokale w sąsiedztwie Teatru Wielkiego.

Sezon gastronomiczny rozpoczyna się w marcu i cieszy nas aż do listopada. Bardzo istotne jest więc pogodzenie potrzeb bywalców ogródków i użytkowników chodników. Do spacerów nie zachęca sytuacja, gdy zmuszeni jesteśmy przeciskać się pomiędzy stolikami. Dlatego konieczne jest zachowanie co najmniej 180 cm chodnika (od krzeseł do jezdni) wolnego od jakichkolwiek przeszkód, przeznaczonego wyłącznie dla pieszych. 

Dla najpopularniejszych miejsc - Starego Miasta, ul. Freta, Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu oraz ul. Foksal – przygotowaliśmy mapę. Zamieściliśmy w niej informacje dla restauratorów, jak i gdzie mogą planować ogródki. W mroczne zimowe miesiące, gdy zapraszają gości do przytulnego wnętrza, niech zostawią przed lokalem tylko pojedynczy rząd stolików. 

Ogródki zapraszające 

Mniej znaczy więcej, również jeśli chodzi o wyposażenie ogródków gastronomicznych. Rezygnacja z wystawiania przed lokalem „atrakcji” w postaci krowy, konia i dwumetrowej wysokości gofra to więcej miejsca na lekkie, proste meble dla klientów. Z pięknie urządzonego ogródka będą mogli obserwować miejskie życie. 

Pomoże w tym ograniczenie liczby i wysokości ogrodzeń oraz zrezygnowanie ze szpetnych banerów reklamowych. Zadaszenia ogródków służyć powinny zapewnianiu cienia i tworzyć estetyczną całość z wnętrzami urbanistycznymi. Dlatego właśnie na staromiejskim rynku wszyscy restauratorzy stosują kremowe parasole, a na wietrznym placu Zamkowym kremowe, stabilne markizy. Kawiarniane meble ustawiajmy bezpośrednio na chodnikach. Gdy konieczne jest wyrównanie spadku terenu albo ogródek znajduje się na fragmencie jezdni, niech podest zrówna się z chodnikiem. Dzięki temu ogródek będzie dostępny dla osób z ograniczaną mobilnością. 

Obszar reprezentacyjny 

Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi. Tak jak dla rozdziału o reklamach punktem odniesienia był projekt uchwały krajobrazowej, tak w przypadku ogródków skorzystaliśmy z zasad organizacji ogródków na obszarze reprezentacyjnym. Dopracowywane od ponad dekady regulacje są doskonale znane restauratorom. Służą one uczynieniu ogródków gastronomicznych jeszcze przyjemniejszym miejscem do spędzania czasu z przyjaciółmi i widownią dla teatru życia miejskiego.