null

Bar Złota Kurka – nowe ustalenia

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Bar Złota Kurka, który urządzono w 1952 r. w budynku przy ul. Marszałkowskiej 55/73, zapraszał gości do sal na parterze i na pierwszym piętrze. Niedawno pisaliśmy o znajdujących się tam mozaikach i płytkach ceramicznych, odsłoniętych spod paneli pcv. Przedstawiamy kolejne wyniki badań.

Na zdjęciu odkrywka sondażowa na płytce ceramicznej w barze Złota Kurka. Fot. BSKZ.

Płytka ścienna pokryta białą farbą, częściowo usuniętą.

Sondażowe odkrywki

Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków zleciło wykonanie odkrywek sondażowych, które miały ustalić czy w sali na piętrze także znajdują się dekoracje ceramiczne.
Mieliśmy nadzieję, że kafelki przetrwały przykryte tynkiem podczas jednego z późniejszych remontów. Niestety odkrywki wykonane przez konserwatorów wskazują, że płytki zostały skute. Pozostały po nich tylko zachowane w zaprawie odciski. Jedynie kilka gładkich płytek przetrwało przy wnęce podokiennej w jednym z pomieszczeń.

Kafle na ścianie wzdłuż schodów

Na ściance przy schodach na piętro widoczne są ocalałe płytki zamalowane białą farbą, pod którą czytelny jest wypukły rysunek motywów zwierzęcych i roślinnych.
Na szczęście farba stosunkowo łatwo daje się usuwać. Po jej zeskrobaniu ukazują się płytki z dekoracją charakterystyczną dla łysogórskiej spółdzielni.

Oryginalna lastrykowa posadzka

Na parterze w odkrywce pod gresowymi płytkami widoczny jest ciekawie opracowany fragment posadzki. Jest to lastryko w dwóch kolorach – szarym i beżowym, uzupełnione ceramiczną, czworoboczną wstawką wykonaną z kolorowych drobnych płytek, zwanych iryskami. Jak wygląda posadzka w całości dowiemy się po zdemontowaniu wszystkich gresowych płyt.

Profilowane listwy ścienne

Konserwatorzy odkryli również, że profilowane listwy narożne znajdujące się w sali na parterze są dwóch rodzajów. Jedne wykonano z gipsu, drugie to ceramiczne kształtki w jasnożółtym kolorze.

Płytki we wnękach grzejnikowych

Zaskoczeniem jest kolor płytek we wnękach grzejnikowych, przysłoniętych dekoracyjnymi kratami, które znajdują się na piętrze baru. Pomalowane teraz na biało są w rzeczywistości czarne. Natomiast biała obecnie drewniana rama kraty była pierwotnie pociągnięta lakierobejcą w kolorze bliskim mahoniowemu. Sztukateryjne fasety na piętrze miały kolor ugrowy.

Bar Złota Kurka mieścił się nieprzerwanie od 1952 r. w budynku przy ul. Marszałkowskiej 55/73. Charakterystycznym elementem wystroju lokalu są znajdujące się na parterze dekoracje wykonane w 1952 r. Są to dwie ścienne mozaiki – animalistyczne kompozycje autorstwa Hanny Żuławskiej oraz ukryta do niedawna pod panelami pcv, dekoracja ścienna, wykonana z płytek ceramicznych o wymiarach 15 na 15 cm.

Jak już informowaliśmy, ściany pomieszczenia na prawie całej wysokości pokrywają ceramiczne kafelki, gładkie i wzorzyste przedstawiające zwierzęta i motywy roślinne. Wykonania ponad 13 tysięcy wzorzystych płytek ceramicznych podjęła się Spółdzielnia Pracy Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Kamionka” z Łysej Góry (gładkie zostały najprawdopodobniej wykonane w Radomskich Zakładach Ceramiki Technicznej). Kafelki miały zdobić nie tylko Złotą Kurkę, ale inne bary MDM-u, w tym kawowy, owocowy, a także mięsny i rybny. Płytki wykonane w niecałe dwa miesiące zostały zaprojektowane przez Bolesława Książka, artystę ceramika, technologa, kierownika artystycznego spółdzielni.
Identyczna dekoracja, co widać na archiwalnych zdjęciach baru, znajdowała się na piętrze w dawnej sali barowej, podzielonej wtórnie ściankami na mniejsze pomieszczenia. 

 

Płytka ścienna pokryta białą farbą, częściowo usuniętą.
Zobacz galerię (8 zdjęć)
Oczyszczony z farby fragment płytki ceramicznej.
Ślad w tynku po usuniętej płytce ceramicznej.
Usunięty gres z podłogi, pod spodem lastryko i dekoracyjny kwadratowy detal.
Fragment oryginalnej posadzki - płytka z irysków.
Biała rama kraty z odsłoniętym fragmentem pierwotnej ciemnej farby.
Gipsowe i ceramiczne kształtki profilowanej listwy narożnikowej.
Płytki pokryte białą farba, mały fragment usunięty ukazuje czarną płytkę.