
Zakończyliśmy testowanie narzędzia „Zaangażowanie w proces zmian” z personelem kuchni szkolnych oraz przedszkolnych, realizowanych w ramach międzynarodowego projektu StratKIT+.
Wprowadzanie zrównoważonych posiłków do szkolnych stołówek i przedszkoli wymaga indywidualnego podejścia. Aby wypracować najlepsze strategie w kierunku bardziej zrównoważonych posiłków, niezbędna jest współpraca z osobami, które zawodowo zajmują się ich przygotowywaniem posiłków w szkołach oraz dzieci w przedszkolach - intendentki, ajenci, pracownicy kuchni. Wcześniej jednak, osoby te muszą zrozumieć na czym mają polegać zmiany i dlaczego są ważne. Wszystkie te, drobne na pozór działania kumulują się i powstaje nowa kultura w organizacji, nastawiona na bardziej zrównoważone posiłki.
W Centrum Komunikacji Społecznej odbyły się cykliczne spotkania z trzydziestoma pracowniczkami i pracownikami kuchni szkolnych oraz przedszkolnych z piętnastu warszawskich placówek w ramach projektu StratKIT+ (Zestaw narzędzi Zrównoważonego Posiłku Publicznego). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Interreg Baltic Sea Region.
Celem warsztatów było budowanie kultury organizacji promującej bardziej zrównoważone posiłki na każdym etapie (od zamawiania produktów i komponowania posiłków do wykorzystania resztek i zapobiegania marnowaniu się żywności poprzez racjonalne wykorzystanie zasobów takich jak energia, woda, gaz czy środki czystości).
Na warsztatach omawiane były kwestie związane z zasadami zrównoważonego rozwoju w posiłkach publicznych. Cykliczne spotkania były okazją do wzajemnej wymiany doświadczeń, a także zapoznania się z praktykami, które sprawdziły się w innych placówkach. Doświadczenie profesjonalistów, którzy codziennie przygotowują posiłki w placówkach oświatowych było bezcenne i budowało zaangażowanie uczestników w proces zmiany.
Efektem warsztatów było wypracowanie przez uczestniczki i uczestników nowych strategii na zrównoważone posiłki. Najbardziej inspirujące okazały się te praktyki, które już sprawdziły się w innych szkołach czy przedszkolach, np. bary sałatkowe lub efektywne wykorzystanie produktów, które nie zostały wydane z kuchni poprzedniego dnia, a także możliwość samodzielnego nakładania posiłku.
W oparciu o doświadczenia i inspiracje uczestniczek oraz uczestników warsztatów powstanie broszura, w której zamieszczone zostaną sprawdzone praktyki uwzględniające zasady zrównoważonego rozwoju w kuchniach szkolnych oraz przedszkolnych. Będzie ona udostępniona dla wszystkich placówek oświatowych w Warszawie.