null

Szkoła nie marnuje

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Dzieci wspólnie przygotowujące pastę z buraka.

Od kwietnia do czerwca 2022 r., w siedmiu warszawskich szkołach podstawowych został przeprowadzony pilotaż programu Szkoła nie marnuje. Miał on na celu ograniczenie marnowania żywności na terenie szkoły, a także uświadomienie całej społeczności szkolnej wagi problemu i konieczności zaangażowania wszystkich jej członków w proces prowadzący do szanowania jedzenia.

W każdej szkole była zaangażowana w projekt jedna klasa wraz z nauczycielką lub nauczycielem. Ich zadaniem było włączenie pozostałych uczniów, oraz innych pracowników placówki do wprowadzenia zmian i wypracowania swojej własnej metody na ograniczenie marnowania jedzenia na terenie szkoły.

W ramach projektu uczennice i uczniowie uczestniczyli w zajęciach teoretycznych dotyczących między innymi wpływu produkcji żywności na środowisko oraz w zajęciach praktycznych, na których przygotowywali posiłki z produktów o bliskim terminie przydatności do spożycia.

Zadaniem uczniów było również przeprowadzenie obserwacji na terenie szkoły i sprawdzenie, jakie produkty żywnościowe marnują się najczęściej oraz w których miejscach np. w koszach śmieci, na korytarzach, w klasach, w szatni, na stołówce, w szafkach, na parapetach, pod ławkami, za kaloryferami.

W większości szkół, najwięcej żywności marnowało się w stołówce. Dzieci i młodzież często nie próbowała nawet posiłku i oddawała nietknięte jedzenie lub dużą część nałożonej porcji.

Kolejnym miejscem, gdzie uczniowie znajdowali duże ilości jedzenia nadającego się do spożycia, były szatnie i kosze na śmieci. Obserwacja objęła również domową lodówkę pod kątem tego, co w gospodarstwach domowych wyrzuca się do kosza. Uczniowie mieli zachęcić do tego zadania rodziców i wspólnie obserwować, co marnują i z jakiego powodu.

Ostatnim etapem projektu było wypracowanie sposobów na niemarnowanie jedzenia na terenie szkoły. Każda ze szkół biorących udział w pilotażu wypracowała swoje własne sposoby. Były to m.in.: wspólne drugie śniadania, dzielenie się jedzeniem ze śniadaniówek, zmiana dostawcy np. warzyw i owoców, możliwość wyboru surówek, bufet sałatkowy, zaangażowanie dyrekcji w proces zmiany lub modyfikacji organizacji wydawania posiłków w stołówce, rozmowa z pracownikami kuchni oraz stołówki i przekonanie ich o możliwości modyfikacji części pozycji z menu, decydowania o nakładanej na talerze porcji np. ziemniaków lub surówki, możliwość wyboru dania z sosem lub bez, zupa za 1 zł (dla osób, które nie jedzą obiadów, a są głodne), przekazywanie żywności do pobliskiej jadłodzielni.

Kilka szkół zrobiło kampanię informacyjną dla rodziców, nauczycieli i uczniów w postaci plakatów, apeli, filmików i prezentacji. Część szkół przeprowadzała rozmowy z dyrekcją i pracownikami stołówek, proponując konkretne rozwiązania, które mają zostać wprowadzone od września 2022 r.

Niektóre szkoły rozpoczęły w tym temacie edukację dzieci z młodszych klas. Wiedzę przekazywali uczniowie oraz nauczyciele zaangażowani w projekt.

Po sześciu miesiącach wrócimy do wszystkich szkół, żeby porozmawiać o tym jakie rezultaty i zmiany zaistniały w szkole.

Dzieci w szkole przygotowują koktajl owocowy.
Zobacz galerię (7 zdjęć)
Blendowanie owoców na koktajl.
Dzieci przygotowują pastę z buraka.
Blandowanie pasty z buraka.
Dzieci kroją morele.
Przygotowywanie kulek morelowych.
Na stole są talerze z kanapkami z pastą z buraka, kulkami morelowymi oraz koktajl owocowy w kubkach.