WARS i SAWA

W ramach warszawskiego systemu spierania uzdolnionych WCIES wspiera szkoły
i placówki w realizacji działań adresowanych do ucznia uzdolnionego, w tym zadań wynikających z realizacji projektu WARS i SAWA.
W naszej ofercie znajdziecie formy doskonalenia skierowane do przedstawicieli szkół posiadających jak i ubiegających się o Certyfikat WARS i SAWA oraz do wszystkich zainteresowanych nauczycieli z warszawskich szkół.
Szkolenia dla liderów, członków szkolnych zespołów wspierania uzdolnionych ze wszystkich typów szkół wszystkich edycji WARS i SAWA, przedstawicieli placówek należących do warszawskiej sieci szkół wspierających uzdolnionych
Laboratorium Ewaluacji. Ewaluacja w programie WARS i SAWA |
28 godz. kurs doskonalący online, 4 spotkania zdalne, praca własna uczestników, konsultacje (16-17 listopada, 30 listopada,
7-8 grudnia 2023 r., w godz. 16.00-19.30, konsultacje – 16.00-17.30)
Cel:
- przygotowanie przedstawicieli szkół do przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej 4-letniego programu wspierania uzdolnionych;
- przybliżenie poszczególnych etapów procesu ewaluacji programu edukacyjnego.
Adresaci: przedstawiciele placówek należących do warszawskiej sieci szkół wspierających uzdolnionych (realizatorzy WARS i SAWA) odpowiedzialni za ewaluację spwu.
Treści szkolenia:
- Proces ewaluacyjny i jego logika: rozumienie ewaluacji, ewaluacja kontra akredytacja, historia ewaluacji.
- Fazy procesu ewaluacyjnego (aktorzy sceny ewaluacyjnej; rodzaje ewaluacji; modele ewaluacji; zależność pomiędzy procesem a projektem ewaluacji).
- Funkcje i znaczenie projektowania ewaluacji: elementy projektu ewaluacyjnego; typowe błędy i pułapki projektowania (z odwołaniem do przykładów).
- Metody badań społecznych: ankieta, wywiad, obserwacja, analiza dokumentów.
- Analiza danych ilościowych zebranych w procesie ewaluacji: konstruowanie bazy danych, kodowanie danych, prezentacja danych.
- Analiza danych jakościowych zebranych w procesie ewaluacji: kodowanie danych.
- Raport z ewaluacji: formułowanie wniosków, funkcje raportu i jego rodzaje, struktura raportu, wskazówki dla piszących raporty.
Praca z uczniami uzdolnionymi w ramach WARS i SAWA – założenia a realizm | 7 godz. szkolenie, 24 listopada 2023 r., w godz. 9.00 – 14.00
Cel:
Analiza głównych idei/założeń Programu WARS i SAWA oraz ich adaptacja i skonfrontowanie z praktyką.
Adresaci: przedstawiciele placówek należących do warszawskiej sieci szkół wspierających uzdolnionych (realizatorzy WARS i SAWA)
Treści szkolenia:
- Założenia/idea Warszawskiego Systemu Wspierania Uzdolnionych. Systemowe rozwiązania pracy z uczniami uzdolnionymi - zysk czy strata.
- Struktura/budowa szkolnego programu wspierania uzdolnionych.
- Różnice w założeniach struktury/budowy szkolnego programu wspierania uzdolnionych a jego zrealizowaną, wdrożoną wersją.
- Szkolne inicjatywy/działania podejmowane w ramach WiS na rzecz uczniów uzdolnionych - dobre praktyki.
- Wymiana doświadczeń, inspiracje, nawiązywanie współpracy.
Przedłużenie Certyfikatu Prezydenta m. st. Warszawy WARS
i SAWA | 7 godz. szkolenie instruktażowo-informacyjne, 12 kwietnia 2024 r., w godz. 9.00 – 14.00
Cel: zwiększenie wiedzy na temat zasad ubiegania się o przedłużenie Certyfikatu WiS, nabycie umiejętności wypełniania wniosku.
Adresaci: przedstawiciele szkół, które zakończyły realizację czteroletniego programu wspierania uzdolnionych i będą aplikować o Certyfikat bezterminowy.
Treści szkolenia:
- Wymogi formalne związane z przedłużeniem Certyfikatu WARS i SAWA.
- Podstawowe rodzaje ewaluacji i strategie postępowania związanego z jej opracowaniem.
- Zasady wypełniania wniosku podsumowującego ewaluację szkolnego programu wspierania uzdolnionych.
Przedłużenie Certyfikatu Prezydenta m. st. W-wy WARS i SAWA |
4 godz. konsultacje zbiorowe, 4 czerwca 2024 r., w godz. 15.00 – 18.00
Cel: analiza i praca wokół problemów powstałych w trakcie przygotowania dokumentacji wymaganej w procedurze ubiegania się o przedłużenie Certyfikatu WARS i SAWA.
Adresaci: reprezentanci szkół (realizatorzy WARS i SAWA) ubiegających się o przedłużenie Certyfikatu.
Treści szkolenia: Zebranie problemów wymagających omówienia, ich analiza, wymiana doświadczeń, prezentacja przykładów dobrej praktyki.
Ewaluacja WARS i SAWA - konsultacje zbiorowe | 4 godz. spotkania konsultacyjne, 29 lutego i 23 kwietnia 2024 r., w godz. 15.00 – 18.00
Cel:
- Analiza i praca wokół obszarów dot. ewaluacji wewnętrznej 4-letniego programu wspierania uzdolnionych.
- Pozyskanie/uporządkowanie wiedzy na temat poszczególnych etapów procesu ewaluacji programu edukacyjnego.
Adresaci: przedstawiciele placówek należących do warszawskiej sieci szkół wspierających uzdolnionych, którzy odpowiadają za ewaluację szkolnego programu wspierania uzdolnionych, w oparciu o który szkoła otrzymała Certyfikat WARS i SAWA.
Treści konsultacji:
- Funkcje i znaczenie projektowania ewaluacji: elementy projektu ewaluacyjnego.
- Typowe błędy i pułapki projektowania (z odwołaniem do przykładów).
- Praktyczne ćwiczenia w przygotowywaniu poszczególnych elementów ewaluacji szkolnego programu wspierania uzdolnionych.
- Przykłady dobrej praktyki/wymiana doświadczeń.
Letnie seminarium dla nauczycieli WARSA i SAWY | seminarium,
7 godzin, czerwiec 2024 r.
Cel:
- poznanie nowych obszarów wiedzy pomocnych w pracy z uczniami uzdolnionymi;
- innowacyjne sposoby łączenia treści z różnych dziedzin nauki i warsztatu pracy nauczyciela ucznia zdolnego;
- prezentacja przykładów dobrej praktyki/wymiana doświadczeń między placówkami realizującymi szkolne programy wspierania uzdolnionych;
- sieciowanie szkół.
Adresaci: zainteresowani nauczyciele, przedstawiciele szkół z warszawskiej sieci wspierania uzdolnionych.
Treści seminarium: wykorzystanie zasobów/doświadczeń CNK oraz innych podmiotów w pracy na rzecz warszawskiego środowiska oświatowego, nauczycieli/szkół z projektu WARS i SAWA – zajęcia wokół wystaw CNK.
Doskonalenie/wsparcie dla przedstawicieli szkół aplikujących w roku szkolnym 2023/2024 o Certyfikat Prezydenta m.st. Warszawy WARS i SAWA (XV edycja)
Szkolny program wspierania uzdolnionych | 16 godz. kurs doskonalący, dwa dni szkoleniowe: 9 lutego i 1 marca 2024 r., w godz. 9.00 – 14.00
Cele:
- przygotowanie do opracowania SPWU;
- zwiększenie wiedzy na temat zasad ubiegania się o Certyfikat Prezydenta m.st. WARS i SAWA;
- nabycie wiedzy na temat minimalnej zawartości Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnionych;
- nabycie umiejętności formułowania najważniejszych elementów Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnionych.
Adresaci: przedstawiciele placówek, które będą ubiegać się o Certyfikat WARS i SAWA, w ramach kolejnej XV edycji WiS.
Treści:
- idea Warszawskiego Systemu Wspierania Uzdolnionych;
- sylwetka ucznia zdolnego;
- formy pracy z uczniem zdolnym;
- współpraca szkoły z różnymi podmiotami działającymi na rzecz uczniów zdolnych;
- projekt a program;
- cechy programu;
- oczekiwania wobec szkolnego programu wspierania uzdolnionych;
- oczekiwania wobec szkoły uczestniczącej w programie;
- ramowy układ informacji w programie WARS i SAWA.
Szkolny program wspierania uzdolnionych | 4 godz. konsultacje zbiorowe, 9 kwietnia 2024 r., w godz. 15.00 – 18.00
Cel: weryfikacja przygotowywanych zapisów elementów szkolnego programu wspierania uzdolnionych.
Adresaci: przedstawiciele placówek, które będą ubiegać się o Certyfikat WARS i SAWA, w ramach kolejnej XV edycji WiS.
Treści szkolenia: Zebranie problemów wymagających omówienia, ich analiza, wymiana doświadczeń, prezentacja przykładów dobrej praktyki.
Szkolenia tematyczne dla wszystkich zainteresowanych rozwojem zawodowym i wsparciem w pracy z uzdolnionymi uczniami
Efektywne nauczanie i uczenie się – badania naukowe a praktyka | 12 godz. szkolenie online, trzy spotkania: 25 października, 8 i 29 listopada 2023 r., w godz. 15.00 – 18.00
Cel: wzrost wiedzy i kompetencji w obszarze efektywnych technik nauczania opierających się o wyniki badań naukowych z zakresu psychologii poznawczej, neurobiologii, a także badań metod stosowanych przez najbardziej efektywnych nauczycieli.
Adresaci: nauczyciele zainteresowani pogłębianiem wiedzy na temat efektywnych metod nauczania, popartych badaniami naukowymi.
- Fakty i mity w edukacji. Jakie metody nauczania mają poparcie w badaniach naukowych?
- Jak stymulować motywację i uczyć skutecznie?
- Wykorzystanie skutecznych technik nauczania w prowadzeniu lekcji
Tutoring jako metoda pracy z uczniem zdolnym, stopień I | 48 godz. kurs doskonalący, sześć dni szkoleniowych: cz. I - 27 i 28 października, cz. II – 17 i 18 listopada , cz. III - 1 i 2 grudnia 2023 r., w godz.: 12.00-18.30 i 9.00-15.00
Cel: poznanie zasad pracy tutorskiej, jej wad i zalet oraz przybliżenie zastosowania tej metody pracy z uczniami o wyższych oczekiwaniach i potrzebach edukacyjnych.
Adresaci:
- nauczyciele poszukujący skutecznych sposobów pomocy uczniom w zakresie ich indywidualnych potrzeb,
- przedstawiciele placówek należących do warszawskiej sieci szkół wspierających uzdolnionych, które chciałyby wdrożyć w szkole tutoring, jako formę pracy z uczniem w nurcie edukacji spersonalizowanej.
Treści:
- Tutoring jako forma wspierania procesu uczenia się; kompetencje tutora.
- Zastosowanie tutoringu.
- Doświadczenia z tutoringiem – przykłady dobrej praktyki.
- Planowanie, organizacja, realizacja i ewaluacja tutoringu w szkole.
Sztuka motywowania siebie i innych | 16 godz. kurs doskonalący, dwa dni szkoleniowe: 27 października i 17 listopada 2023 r., w godz. 12.00 – 18.30
Cel:
- rozwój własny w zakresie wzmacniania motywacji i zaangażowania w realizację zadań zawodowych (przeciwdziałanie wypaleniu),
- wzmacnianie motywacji uczniów.
Adresaci: zainteresowani nauczyciele, wychowawcy, psychologowie szkolni, pedagodzy szkolni.
Treści szkolenia:
- Motywacja i jej rodzaje,
- Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne regulujące kierunek i siłę motywacji,
- Techniki i metody kształtowania postawy proaktywnej, praca nad osobistą zmianą
- Samopoznanie - wewnętrzne uwarunkowania kierunku i siły motywacji
- Planowanie zmian w rozwoju osobistym - poszukiwanie indywidualnych sposobów samo motywowania
- Wzmacnianie motywacji uczniów - przełożenie zdobytych wiadomości i umiejętności na wzmacnianie motywacji uczniów.
Wspieranie harmonijnego rozwoju ucznia uzdolnionego | 16 godz. kurs doskonalący realizowany hybrydowo, 4 spotkania online: 23 listopada, 14 grudnia 2023 r, 8 lutego, 29 lutego 2024 r., w godz. 15.00 – 17.00 oraz 1 spotkanie stacjonarne: 14 marca 2024 r., w godz. 15.00 -18.00
Cel: Dostarczenie wiedzy i kompetencji w obszarze wsparcia ucznia uzdolnionego (zadbanie o jego specyficzne potrzeby, o rozwój emocjonalny, twórczy oraz gotowość ucznia uzdolnionego do nauki i rozwoju).
Adresaci: Nauczyciele szkół warszawskiej sieci wspierania uzdolnionych (realizatorzy WARSA i SAWY) oraz inni zainteresowani
Treści szkolenia:
- Potrzeby dziecka zdolnego i skutki ich zaniedbania.
- Dostosowanie i indywidualizacja w procesie edukacyjnym - ich istota w pracy z uzdolnionymi.
- Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom dziecka zdolnego.
- Emocje - czemu służą i czy możemy mieć na nie wpływ?
- Wsparcie, pomoc dziecku zdolnemu w radzeniu sobie z emocjami.
- Reagowanie na emocje dziecka.
- Uczeń zdolny w społeczności szkolnej - pomoc nauczyciela w pozytywnym zaistnieniu.
- Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych.
- Sposoby wzmacniania gotowości dzieci zdolnych do osiągnięć na miarę ich możliwości. Jak prowadzić rozmowę motywującą?
- Zdolności twórcze – rozpoznanie i wzmacnianie rozwoju.
- Praktyka szkolna wspierania rozwoju ucznia uzdolnionego.
- Wybrane elementy pracy z uczniem zdolnym - przykłady dobrych praktyk.
Nauczycielskie sposoby rozpoznawania uczniowskich zdolności | 7 godz. warsztaty metodyczne, 23 lutego 2024 r., w godz. 9.00 -14.00
Cel:
- zdobycie wiedzy na temat metod i technik niezbędnych do efektywnej diagnozy uczniów uzdolnionych;
- nabycie praktycznych umiejętności adaptowania istniejących narzędzi i technik oraz projektowania własnych narzędzi umożliwiających identyfikację uzdolnień.
Adresaci: zainteresowani nauczyciele
Treści szkolenia:
- Wprowadzenie, przypomnienie najważniejszych założeń niezbędnych do skutecznego i trafnego diagnozowania uczniów zdolnych.
- Nominacje rodzicielskie.
- Nominacje nauczycieli i ekspertów.
- Nominacje kolegów.
- Autonominacje.
Seminaria na temat efektywnych technik kształcenia | Cykl 5 seminariów online, realizowany od lutego do maja 2024 r., w godz. 15.00 -18.00
Kontynuacja edukacji w obszarze efektywnych technik nauczania i uczenia się. Seminaria tematyczne uzupełniają/rozszerzają treści nt. temat poruszane podczas szkolenia pt. Efektywne nauczanie i uczenie się - badania naukowe a praktyka
Cykl stanowią pojedyncze spotkania, których treści skoncentrowane są wokół określonego obszaru – konkretnej techniki nauczania, można uczestniczyć również w pojedynczych zajęciach.
- luty 2024 r. | Quizy, fiszki i testy formatywne – przykładem technik „retrival practice"
- marzec 2024 r. | Techniki sprawnego rozwiązywania problemów i nauczania nowego materiału – rusztowania myślowe, schematy rozwiązań, szczegółowe omówienia i kodowanie dualne
- kwiecień 2024 r. | Mechanizmy procesu nauki oraz retencji wiedzy – powtarzanie w odstępach i przeplatanie materiału
- maj 2024 r. | Urozmaicona edukacja - organizowanie pracy w grupie, eksperymenty, innowacje, nauczanie zdalne, „odwrócona klasa” oraz Fake newsy i krytyczne myślenie.
Cel: wzrost wiedzy i kompetencji w obszarze efektywnych technik nauczania opierających się o wyniki badań naukowych i ich praktyczne zastosowanie/wykorzystanie w pracy
Adresaci: zainteresowani nauczyciele
Tutoring jako metoda pracy z uczniem zdolnym, stopień II | 48 godz. kurs doskonalący, sześć dni szkoleniowych: cz. I - 9 i 10 lutego,
cz. II – 1 i 2 marca , cz. III - 5 i 6 kwietnia 2024 r., w godz.: 12.00-18.30 i 9.00-15.00
Cel: wsparcie nauczycieli-tutorów w praktyce zawodowej i jej doskonaleniu
Adresaci: zainteresowani nauczyciele posiadający podstawową wiedzę na temat tutoringu oraz prowadzący tutoring szkolny (sprawującym opiekę tutorską nad uczennicami/uczniami). W pierwszej kolejności to uczestnicy organizowanych przez WCIES w ostatnich latach szkoleń bazowych (tzw. I stopień, min. 21 godz.), które dostarczały wiedzy i kompetencji w obszarze pracy z uczniami metodą tutoringu.
Treści kursu:
- Nowe narzędzia możliwe do wykorzystania w pracy tutorskiej i ich dobór do zrealizowania zaplanowanych celów.
- Samoświadomość w roli tutora
- Analiza własnego potencjału, na którym można bazować w pracy tutorskiej;
- Diagnoza trudnych sytuacji w pracy tutorskiej - analiza źródeł trudności, szukanie istoty problemu, dochodzenie do nowych rozwiązań;
- Poddanie refleksji własnych emocji, które wywołuje praca tutorska.
- Katalog strategii interwencyjnych.
- Rola otrzymywania i udzielania informacji zwrotnej w pracy tutorskiej.
- Dylematy etyczno-moralne pojawiające się w pracy.
- Stres związany z pracą w roli tutora – konstruktywne sobie z nim radzenie.
- Określanie obszarów wymagających rozwijania i wzbogacania wiedzy oraz umiejętności.
- Rozwijanie umiejętności korzystania z profesjonalnych form wspierania rozwoju.
Wymiana doświadczeń, nawiązanie współpracy między szkołami, które mają osiągnięcia w pracy
z uczniem zdolnym
Spotkania w ramach Kreatywnych Biesiad u WARSA i SAWY | wiosna 2024 r., realizacja uzależniona od gotowości organizacji wydarzenia przez konkretną szkołę
Cele:
- wymiana doświadczeń między nauczycielami w zakresie wdrażania i realizacji szkolnego programu wspierania uczniów uzdolnionych;
- aktywny udział zaproszonych nauczycieli w panelach dyskusyjnych lub zajęciach warsztatowych;
- doskonalenie własnego warsztatu pracy nauczyciela;
- poznanie nowych dziedzin nauki i obszarów wiedzy związanych z pracą z uczniem zdolnym;
- integracja warszawskiego środowiska nauczycieli szkół podstawowych w ramach programu WARS i SAWA.