
We WCIES działa Punkt kontaktowy oraz Zespół ds. nauczania dzieci cudzoziemskich. Celem Punktu i Zespołu jest pomoc nauczycielom i dyrektorom szkół, w których uczą się dzieci cudzoziemskie, w tym dzieci uchodźców, imigrantów, jak też reemigrujące dzieci polskie.
Oferta szkoleń została przygotowana z myślą o wszystkich etapach edukacyjnych. Adresowana jest do dyrektorów placówek edukacyjnych, nauczycieli języka polskiego jako obcego, pedagogów, psychologów i nauczycieli poszczególnych przedmiotów (religia, etyka, filozofia, w-f, świetlica, edukacja wczesnoszkolna).
Tematyka szkoleń została dostosowana do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracyjnym, zespołów wielokulturowych i kadry pedagogicznej. Wiąże się z obszarami takimi jak: adaptacja w polskiej szkole, nauka języka polskiego jako obcego, specyfika różnych kultur, metody pracy z uczniem cudzoziemskim, modele systemu wsparcia obcokrajowców, metody integrujące zespół klasowy, wprowadzanie w świat wartości, interferencja językowa, zapobieganie dyskryminacji i agresji, zalety różnorodności kulturowej, kształcenie postaw otwartości i szacunku, nauczanie językowe uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zapraszamy warszawskich nauczycieli i dyrektorów szkół mających potrzebę podniesienia kompetencji w dziedzinie pracy z uczniami cudzoziemskimi oraz tych, którzy napotykają problemy z tym związane we własnych szkołach, do kontaktów z pracownikami WCIES pracującymi w Punkcie kontaktowym i doradcami metodycznymi pracującymi w Zespole ds. nauczania dzieci cudzoziemskich.
Punkt Kontaktowy ds. nauczania dzieci cudzoziemskich we WCIES:
Koordynatorka – Izabela Witczak izabela.witczak@wcies.edu.pl , tel. 22 628 67 64 | wewnętrzny – 17
Zespół ds. nauczania dzieci cudzoziemskich i reemigrantów w warszawskich szkołach we WCIES:
Katarzyna Cuber – Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy, aspekty administracyjno-prawne
Hanna Szotek – doradztwo zawodowe
Anna Podgórska – wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
Izabela Witczak – doskonalenie nauczycieli w obszarze pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji, koordynatorka Punktu Kontaktowego ds. nauczania dzieci cudzoziemskich we WCIES
Małgorzata Wysokińska – nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego
Małgorzata Zasuńska – edukacja włączająca dziecko z doświadczeniem migracji, współpraca międzynarodowa
Doradczyni metodyczna w zakresie języka polskiego jako obcego Małgorzata Wysokińska udziela konsultacji indywidualnych, grupowych, prowadzi szkolenia rad pedagogicznych, zajęcia warsztatowe. (DYŻUR I KONTAKT)
Konsultant ds. edukacji uczniów z doświadczeniem migracji | Консультант з питань освіти учнів з міграційним досвідом
Oleksandr Pustovyi udziela konsultacji indywidualnych, grupowych, prowadzi spotkania seminaryjno-informacyjne (na temat integracji uczniów z doświadczeniem migracyjnym, przystosowania i metod pracy; różnic systemów edukacji szkolnej Polski a Ukrainy, rzutujących na proces edukacyjny) dla nauczycieli i rodziców dzieci, młodzieży z Ukrainy przebywających w Warszawie.
Dyżur mailowy / telefoniczny (oleksandr.pustovyi@wcies.edu.pl; tel: 885 531 741)
w godz. 16:00 - 18:00
- w poniedziałki - 28.03, 04.04, 25.04, 23.05, 30.05, 06.06, 20.06, 27.06 2022 r.
- w czwartki - 21.04, 05.05, 12.05. 2022 r.
Dyżur stacjonarny w siedzibie WCIES w drugi poniedziałek miesiąca - 11.04, 09.05, 13.06. 2022 r.
(UKR) Олександр Пустовий проводить індивідуальні та групові консультації, проводить семінари та інформаційні зустрічі (з питань інтеграції учнів з міграційним досвідом, адаптації та методів роботи з ними; відмінності у польській та українській системах шкільної освіти, що впливають на навчальний процес) для вчителів, батьків та дітей і учнівської молоді з України, які перебувають у Варшаві.
Чергові консультації за телефоном/електронною поштою (oleksandr.pustovyi@wcies.edu.pl; тел.: 885 531 741)
у годинах 16:00 - 18:00
- по понеділках - 28.03, 04.04. 25.04, 23.05, 30.05, 06.06, 20.06, 27.06 2022 р.
- по четвергах - 21.04, 05.05, 12.05 2022 р.
Стаціонарне чергування в офісі WCIES у другі понеділки місяця - 11.04, 09.05, 13.06 2022 р.
Załączniki:
- W drodze na obcą ziemię. Psychoanalityczne refleksje na temat migracji
- Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi
- Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II i III etapu kształcenia (w szkołach m.st. Warszawy).
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język angielski
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język białoruski
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język polski
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język rosyjski
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język ukraiński
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język wietnamski
- Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców | język arabski
- Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów
- Zrozumieć innych, czyli jak uczyć o uchodźcach
- Materiały dydaktyczne online dla nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracyjnym