Projekt "Wzmacnianie kompetencji kadr wspomagających pracę warszawskich szkół i placówek oświatowych"
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń rozpoczęło realizację projektu „Wzmacnianie kompetencji kadr wspomagających pracę warszawskich szkół i placówek” w ramach konkursu POWR.02.10.00-IP.02-00-007/17 Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Wysokość dotacji: 292 190 pln, w tym środki UE: 253 914,43 pln, środki krajowe: 38 275,43 pln
Czas realizacji: 1 sierpnia 2018 - 29 lutego 2020 roku
Główni odbiorcy: doradcy metodyczni, aktywni nauczyciele, nauczyciele konsultanci WCIES
Placówki uczestniczące w projekcie: 70 warszawskich szkół – podstawowych i ponadgimnazjalnych (publiczne i niepubliczne).
Cel projektu: Poprawa funkcjonowania warszawskich instytucji wspomagania w obszarach decydujących o przygotowaniu uczniów do funkcjonowania w życiu zawodowym i społecznym poprzez wzmocnienie kompetencji 70 nauczycieli, specjalistów oraz trenerów współpracujących z instytucjami wspomagania, do prowadzenia wspomagania, współpracy i samokształcenia oraz specjalistycznego wsparcia uczniów w 70 szkołach.
Na podstawie przeprowadzonej przez WCIES diagnozy wybrano pięć kompetencji kluczowych, w których rozwijaniu będą wspomagane szkoły:
• podstawowe
a/ Kompetencje matematyczno-przyrodnicze w II etapie nauczania,
b/ Kompetencje posługiwania się językiem obcym w II etapie nauczania,
c/ Kompetencje w zakresie korzystania z Technologii Komunikacyjno-Informacyjnych w I i II etapie nauczania.
• ponadgimnazjalne
d/ Umiejętność uczenia się poprzez eksperymentowanie i doświadczanie w III etapie nauczania,
e/ Postawy kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej w III etapie nauczania.
Do wspomagania szkół w rozwijaniu tych kompetencji zostanie przygotowana kadra wspomagania: doradcy metodyczni, aktywni nauczyciele przedmiotowi, specjaliści i trenerzy. Przygotowanie będzie polegało na ukończeniu 100-godzinnego szkolenia (70 h szkolenia stacjonarnego i 30 h szkolenia e-learningowego).
Każda z przeszkolonych osób będzie wspomagała jedną szkołę w rozwijaniu wybranej przez nią kompetencji kluczowej – przez 7 miesięcy, zgodnie z Warszawskim Modelem Wspomagania.
Działania projektowe:
• VIII-X 2018 Działania przygotowawcze
- rekrutacja nauczycieli i specjalistów,
- rekrutacja trenerów,
- opracowanie scenariuszy szkoleń i materiałów szkoleniowych.
• XI-XII 2018 I część szkolenia kadr wspomagania
- I zjazd szkolenia stacjonarnego w Szkolnym Ośrodku Wypoczynkowym "Syrenka" w Marózie : 23-25 XI 2018 (24 h, pt.-niedz.)
- e-learning – 10 h na platformie WCIES
• I-II 2019 II i III część szkolenia kadr wspomagania
- II zjazd we WCIES: 11-13 I 2019 (23 h, pt.-niedz.)
- e-learning – 10 h na platformie WCIES
- III zjazd we WCIES: 22-24 II 2019 (23 h, pt.-niedz.)
- e-learning – 10 h na platformie WCIES
• III-VI 2019 I etap wspomagania pracy szkół rozwijających kompetencje kluczowe
- diagnoza potrzeb szkół, planowanie działań, realizacja planu wspomagania
- wsparcie WCIES dla kadr wspomagania: konsultacje indywidualne i grupowe, sieć współpracy
• IX 2019 - I 2020 II etap wspomagania pracy szkół rozwijających kompetencje kluczowe
- realizacja planu wspomagania
- wsparcie WCIES dla kadr wspomagania: konsultacje indywidualne i grupowe, sieć współpracy
Koordynatorka projektu: Elżbieta Tołwińska-Królikowska, elzbieta.krolikowska@wcies.edu.pl, tel: 723 245 228