Proces wychowawczy ujęty w ramy programu wychowawczego w ramach cyklu Wychowawcze inspiracje Janusza Korczaka we współczesnej placówce oświatowej

Zapraszamy do udziału w szkoleniu nauczycieli, pedagogów, psychologów, wychowawców, zainteresowanych rozwojem i refleksją nad własnym wychowawczym warsztatem pracy.
Zajęcia realizowane będą stacjonarnie we WCIES 15 marca w godzinach: 9.00 – 14.00.
Celem zajęć jest rozwijanie rozumienia procesu wychowawczego, jako ujętego w ramy oddziaływań sprzyjających wspomaganie rozwoju, kształtowaniu postaw, zapobieganiu zagrożeniom danego wieku i środowiska oraz korygowaniu zachowań niepożądanych; wskazanie możliwości zastosowania idei korczakowskich w planowaniu oddziaływań wychowawczych („Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”); przygotowanie zarysu programu wychowawczego klasy w zgodzie z zaproponowanym modelem.
Poruszane zagadnienia to:
-
wychowanie jako proces w rozwoju wzajemnej relacji nauczyciel – uczeń;
-
ramy planowych oddziaływań wychowawczych – cztery aspekty (wspomaganie, kształtowanie, zapobieganie, korygowanie);
-
wychowawca w kontakcie z dzieckiem vs. zespół pedagogiczny tworzący program wychowawczy klasy/szkoły;
-
Korczakowska idea wychowania a proponowany model – debata;
-
diagnoza potrzeb rozwojowych, zagrożeń, niekonstruktywnych i/lub dysfunkcyjnych zachowań oraz określenie oczekiwań pozytywnych jako pierwszy etap refleksji nad wychowywaniem;
-
określenie celów i zaplanowanie oddziaływań wychowawczych jako drugi etap refleksji nad wychowaniem;
-
badanie efektów oddziaływań wychowawczych jako trzeci etap refleksji nad wychowaniem.
7 godzinne warsztaty realizowane są w ramach cyklu: „Wychowawcze inspiracje Janusza Korczaka we współczesnej placówce oświatowej” – stanowią wsparcie dla realizacji systemowego programu Miasta Stołecznego Warszawy – Warszawska Nagroda Wychowawcza im. Janusza Korczaka.