-
Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie – wskazówki metodyczne | WCIES ► dokument do pobrania (plik pdf)
-
Jak rozmawaiać z dziećmi i młodzieżą o wojnie w Ukrainie | Sieć Organizacji Społecznych ► link do strony
-
Jak rozmawiać z dziećmi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie – rekomendacje dla nauczycieli i pedagogów szkolnych | Ministerstwo Edukacji i Nauki ► dokument do pobrania
Webinaria WCIES:
- Pomoc dziecku po doświadczeniu wojennym i przeżywającemu lęk przed wojną | prowadzący: dr Alfred Walter – psychoanalityk dzieci, młodzieży i dorosłych, psychoterapeuta i superwizor Niemieckiego Towarzystwa Psychoanalitycznego, wieloletni wykładowca i lider Instytutu Psychoterapii Zintegrowanej w Monachium ► link do webinarium
-
Jak wspierać dzieci uchodźców z Ukrainy w polskiej szkole? | prowadząca: Marta Piegat-Kaczmarczyk, psycholożka międzykulturowa ► link do webinarium
-
Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców (wersja w języku ukraińskim) | ОЗНАЙОМЧИЙ ПУТІВНИК ДЛЯ БАТЬКІВ ТА УЧНІВ ► dokument do pobrania (plik pdf)
-
Pakiet powitalny dla uczniów i rodziców (wersja polska) ► dokument do pobrania (plik pdf)
-
Чим є Librus? Посібник для батьків / Co to jest Librus? Poradnik dla rodzica ► link do materiałów Polskiego Forum Migracyjnego
-
Materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z uczniami z Ukrainy | MEiN ► link do materiałów
-
Edukatorzy muzealni - "Solidarni z Ukrainą" – zbiór pomysłów i przykładów działań muzeów, związanych z wojną w Ukrainie ► link do padletu
-
Materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z uczniami z Ukrainy (podręczniki do matematyki w języku ukraińskim, materiały edukacyjne w języku ukraińskim) | Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki ► link do materiałów
-
Materiały edukacyjne dla nauczycieli edukacji początkowej dotyczące Ukrainy | Zespół Edukacji Wczesnoszkolnej WCIES ► link do materiału
- Rekomendacje systemowe dotyczące integracji dzieci-uchodźców z Ukrainy | Ministerstwo Edukacji i Nauki ► link do publikacji
- Oddział przygotowawczy w polskiej szkole | Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja ► link do publikacji
- Inny w polskiej szkole poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi ► dokument do pobrania (plik pdf)
- Uchodźcy: teoria i praktyka, red. I. Czerniejewska, I. Main, Stowarzyszenie „Jeden Świat”, Poznań 2008. ► dokument do pobrania (plik pdf)
-
Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pomoce dydaktyczne| artykuł CEO ► link do artykułu
-
Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (szkoły ponadpodstawowe) | 4 zestawy ćwiczeń wspierających poruszanie w klasie tematu wojny w Ukrainie: (1) zauważamy swoje emocje, (2) bazujemy na faktach, (3) rozmawiamy o wartościach, (4) działamy solidarnie | CEO ► link do artykułu i materiałów
-
Wojna w Ukrainie. Emocje – fakty – wartości – działania (klasy IV-VIII sp) | 4 zestawy ćwiczeń wspierających poruszanie w klasie tematu wojny w Ukrainie: (1) zauważamy swoje emocje, (2) bazujemy na faktach, (3) rozmawiamy o wartościach, (4) działamy solidarnie | CEO ► link do artykułu i materiałów
-
Wielokulturowość w szkole/uczeń cudzoziemski. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji | Fundacja im. Mikołaja Reja | ORE ► link do materiałów
-
Jak rozmawiać o migracjach?, K. Górak-Sosnowska, U. Markowska-Manista | CEO ► link do materiału
-
Jak wspierać dzieci w czasach niepewności i stresu? | UNICEF ► link do materiału
-
Jak rozmawiać z uczniami o wydarzeniach w Ukrainie?, Z. Czechowska | Edunews.pl ► link do materiału
-
Jak rozmawiać o emocjach w kryzysie?, Z. Czechowska | Edunes.pl ► link do materiału
-
Działania zbrojne zwane wojną hybrydową. Prawo humanitarne, M. Marcinko | ORE ► link do materiału
- Wpływ nowoczesnych technologii na współczesne konflikty zbrojne. Prawo humanitarne, K. Kowalczewska ► link do materiału
-
Sytuacja w Ukrainie – materiały dla nauczycieli i nauczycielek | | Fundacja Szkoła z Klasą
-
Nagrania webinarów:
-
Poradniki:
-
Scenariusze zajęć:
-
- Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli | Szkoła Edukacji
- Materiały dydaktyczne online dla nauczycieli pracujących z uczniami
z doświadczeniem migracyjnym | WCIES ► link do dokumentu