
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) jest samorządową placówką doskonalenia nauczycieli – instytucją wiedzy i edukacji.
Centrum zostało powołane 10 lipca 2008 roku uchwałą Rady m.st. Warszawy, z inicjatywy Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy. WCIES rozpoczęło swoją działalność 1 września 2008 r. Organem prowadzącym placówkę jest m.st. Warszawa.
Siedziba Centrum mieści się przy ul. Starej 4.
-
Jakie są nasze cele?
Głównymi celami działania placówki jest wspieranie warszawskiego środowiska edukacyjnego oraz podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych m.st. Warszawy przez:
-
realizowanie zadań wynikających z polityki edukacyjnej m.st. Warszawy,
-
organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego oraz nadzór pedagogiczny nad doradcami,
-
wspieranie nauczycieli i dyrektorów szkół oraz placówek oświatowych w rozwoju zawodowym i wypełnianiu różnych funkcji w systemie oświaty,
-
wprowadzanie systemowych rozwiązań z zakresu edukacji i wychowania (projekty, szkolenia, konferencje, seminaria),
-
promowanie innowacji edukacyjnych i społecznych,
-
przygotowanie oferty szkoleniowej i organizacja różnych form wymiany doświadczeń,
-
inicjowanie różnorodnych form pracy w szkołach i placówkach oświatowych,
-
opracowanie, upowszechnienie i gromadzenie informacji pedagogicznej,
-
inicjowanie i nawiązywanie międzynarodowej współpracy edukacyjnej,
-
uspołecznienie warszawskiej oświaty poprzez wzmocnienie wpływu rodziców i uczniów na funkcjonowanie szkoły,
-
indywidualne konsultacje metodyczne.
-
Do kogo kierujemy nasze działania?
WCIES adresuje swoje działania do całego środowiska edukacyjnego Warszawy, a w szczególności do:
-
dyrektorów szkół i placówek oświatowych
-
nauczycieli,
-
doradców metodycznych,
-
rodziców,
-
młodzieży,
-
liderów organizacji pozarządowych.
-
Wszystkie proponowane przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń formy doskonalenia są bezpłatne.
Proponujemy bogatą ofertę różnorodnych form szkoleniowych, przygotowanych przez nauczycieli doradców metodycznych, realizowanych na zlecenie Biura Edukacji, a także wynikających z realizacji celów statutowych WCIES i bieżących potrzeb warszawskiego środowiska oświatowego. Zachęcamy także do indywidualnych spotkań z doradcami.
-
Zespół WCIES
Pracownicy merytoryczni Centrum to doradcy metodyczni, nauczyciele-konsultanci, specjaliści.
-
Informacja o WCIES w Polskim Języku Migowym (PJM)
-
Inofrmacja o WCIES – tekst łatwy do czytania i rozumienia (ETR)
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, w skrócie WCIES, znajduje się przy ulicy Starej 4 w Warszawie.

WCIES kieruje pani dyrektor Karolina Malczyk. Pani dyrektor pracuje z wieloma współpracownikami.
WCIES organizuje szkolenia dla nauczycieli z Warszawy. Nauczyciele uczą się we WCIES nowych rzeczy. Potem uczą dzieci i młodzież. We WCIES uczą się też psychologowie i pedagodzy ze szkół i poradni.
-
Polityka ochrony dziecka w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
Podstawa prawna
-
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U.1997.78.483)
-
Konwencja o prawach dziecka (Convention on the Rights of the Child)
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004.256.2572, t.j. z późn. zm.)
-
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59)
-
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984 i 1234)
-
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2015.583, t.j.)
-
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 1997.88.553 z późn. zm) oraz Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego
-
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 2014.101, t.j. z późń.zm.)
-
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawie nieletnich (Dz.U. część 2014.382, t.j.)
-
Ustawa z dnia 20 września 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. 2011.209.1245) (Dz. U. 2005.180.1493 z późń.zm.)
-
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. – o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2006.90.631, t.j. z późń. zm.)
-
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2014.121, t.j.)
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2014.1182, t.j. z późn. zm).
Główne postanowienia
Wprowadzając politykę ochrony praw dziecka, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń zobowiązuje się do:
-
wprowadzania rygorystycznych zasad ochrony dzieci poprzez systemy i procedury obowiązujące wszystkich pracowników;
-
skutecznego zarządzania pracownikami poprzez nadzór, wsparcie i szkolenia;
-
dokonania wszystkich niezbędnych kontroli pracowników podczas rekrutacji;
-
doceniania, poszanowania i słuchania dzieci oraz stworzenia im bezpiecznych warunków do rozwoju;
-
przestrzegania polityki zero tolerancji wobec znęcania się;
-
wymiany informacji o ochronie dzieci i dobrych praktykach z pracownikami, dziećmi oraz rodzicami/opiekunami;
-
dzielenia się informacjami na temat problemów lub zgłoszeń o krzywdzeniu dzieci z kompetentnymi organami, takimi jak organizacje zajmujące się przemocą wobec dzieci i/lub szkołami, do których uczęszczają dzieci i/lub policją;
-
dzielenia się informacjami na temat problemów dzieci z rodzicami/opiekunami, nauczycielami oferując porady i wsparcie.
Zasady realizacji Polityki ochrony dziecka w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń
-
Niniejsze zasady obowiązują wszystkich pracowników Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Obejmują pracowników zatrudnionych bezpośrednio, dyrekcję, zleceniobiorców, konsultantów, wolontariuszy oraz każdego, kto działa w imieniu Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
-
Każda z osób, o których mowa w pkt. 1 zobowiązana jest do zapoznania się z treścią dokumentu oraz do przestrzegania postanowień w nim zawartych. Potwierdzenia tego podpisem.
-
Celem wprowadzanej polityki ochrony praw dziecka we WCIES jest zwiększenie bezpieczeństwa i zapewnienie dzieciom lepszej ochrony przed krzywdzeniem.
-
Dyrektor WCIES wyznacza odpowiednie osoby do monitoringu realizacji postanowień zawartych w Dokumencie.
Definicja pojęć
Dziecko jest zdefiniowane jako każdy, kto nie ukończył 18 roku życia (UNCRC, 1989) niezależnie od wieku dojrzałości uznawanego przez kraj, w którym dziecko przebywa lub z którego pochodzi.
Weryfikowanie, przygotowanie oraz podnoszenie kompetencji pracowników WCIES kontaktujących się z dziećmi
-
Rekrutacja na stanowiska pracy lub wolontariatu bezpośrednio z dziećmi jest realizowana przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Nie rzadziej niż co 2 (dwa) lata każda z osób wchodzących w skład zespołu WCIES pracująca z dziećmi odbywa szkolenie związane z ochroną praw dziecka.
-
Pracownicy WCIES mają łatwy dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (Policja, Sąd Rodzinny, Centrum Interwencji Kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).
Procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji
-
Zagrożenie bezpieczeństwa dziecka ze strony rodzica bądź opiekuna prawnego (w tym nauczyciela opiekującego się grupą)
-
Procedura wewnętrzna
-
Każda z osób wchodzących w skład zespołu WCIES, która powzięła uzasadnione podejrzenie wyrządzenia krzywdy dziecku w tym stosowania w stosunku do dziecka przemocy przez rodzica bądź opiekuna prawnego, zobowiązana jest do niezwłocznego złożenia zawiadomienia na Policję lub do Ośrodka Pomocy Społecznej a w przypadku nauczyciela – opiekuna szkoły. W miarę możliwości przed zawiadomieniem Policji lub Ośrodka Pomocy Społecznej czy szkoły/placówki należy o zaistniałej sytuacji poinformować bezpośredniego przełożonego oraz dyrektora WCIES. Natomiast w przypadku konieczności natychmiastowego zawiadomienia Policji lub Ośrodka Pomocy Społecznej wyżej wymienione osoby należy zawiadomić w dalszej kolejności.
-
Procedura zewnętrzna - Procedura „Niebieskiej Karty”
-
-
-
Obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa
-
Każda z osób, która dowie się o popełnieniu przestępstwa przez rodzica lub opiekuna prawnego, w tym Innych przestępstw na szkodę dziecka ma obowiązek prawny niezwłocznego zgłoszenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na Policję lub do Prokuratora. Przed zawiadomieniem Policji należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować go od osoby podejrzanej o popełnienie w stosunku do dziecka przestępstwa. W miarę możliwości przed zawiadomieniem Policji lub Prokuratury należy o zaistniałej sytuacji poinformować bezpośrednią przełożoną oraz dyrektora WCIES. Natomiast w przypadku konieczności natychmiastowego zawiadomienia Policji lub Prokuratury dyrektora WCIES należy zawiadomić w dalszej kolejności.
-
-
Zagrożenie bezpieczeństwa dziecka ze strony pracownika WCIES
-
W przypadku powzięcia informacji, iż osoba wchodząca w skład zespołu pracowniczego WCIES wyrządza dziecku krzywdę bądź dopuszcza się względem niego przestępstwa należy odsunąć daną osobę od pracy z dziećmi do czasu wyjaśnienia sprawy.
-
W przypadku, gdy zostanie powzięte podejrzenie, że osoba wchodząca w skład zespołu pracowniczego WCIES dopuszcza się przestępstwa na szkodę dziecka, w tym innego przestępstwa na szkodę dziecka, każdy ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o powyższym Policji lub też właściwej miejscowo Prokuratury. Niedopełnienie obowiązku zawiadomienia o przestępstwie skutkuje odpowiedzialnością karną.
-
W miarę możliwości przed zawiadomieniem Policji lub Prokuratora należy o zaistniałej sytuacji poinformować bezpośrednią przełożoną oraz dyrektora WCIES. Natomiast w przypadku konieczności natychmiastowego zawiadomienia Policji lub Prokuratury ww. osoby należy zawiadomić w dalszej kolejności.
-
W przypadku gdy osoba wchodząca w skład zespołu pracowniczego WCIES dopuściła się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę dyrektor WCIES powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, dyrektor WCIES powinien rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
-
-
Zagrożenie bezpieczeństwa dziecka ze strony innego dziecka
-
W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko należy przeprowadzić rozmowę z rodzicami bądź opiekunami prawnymi dziecka podejrzewanego o krzywdzenie oraz z tym dzieckiem, jeżeli jego stan i rozwój psychofizyczny na to pozwala. Wspólnie z rodzicami bądź opiekunami prawnymi dziecka należy opracować plan naprawczy. Z rodzicami bądź opiekunami prawnymi dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
-
W przypadku, gdy krzywdzone dziecko i dziecko krzywdzące znajdują się pod opieką nauczyciela (pracownika szkoły/przedszkola) należy przeprowadzić rozmowę z tą osobą i uzgodnić kolejne podejmowania działania.
-
Należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców bądź opiekunów prawnych, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy zastosować procedurę niebieskiej karty.
-
Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy odbyć rozmowę z rodzicami bądź opiekunami prawnymi dziecka krzywdzącego oraz krzywdzonego oraz poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub Policję poprzez pisemne zawiadomienie.
-
Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest osoba powyżej lat 17, a jej zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą miejscowo jednostkę olicji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
-
Załączniki: