CLIO – Challenging Hostile Views and Foster Civic Competences Sparkling Moves for VET Teachers (CLIO)

Radzenie sobie z postawami wrogości a budowanie kompetencji obywatelskich.
Trudne wyzwania dla nauczycieli szkół zawodowych
W społeczeństwach europejskich coraz częściej obserwujemy sytuacje kiedy tak zwana „większość”, mówiąc o „Innych”, coraz częściej posługuje się niehumanitarnym i wykluczającym językiem. „Innymi” mogą być na przykład muzułmanie, żydzi, bezdomni czy homoseksualiści. Badania pokazują, że zachowania dyskryminacyjne pojawiają się częściej wśród uczniów szkół zawodowych oraz osób dorosłych o niższym statusie ekonomiczno-społecznym. Nauczyciele i edukatorzy zastanawiają się nad oceną sytuacji i najlepszym sposobem reakcji na nią.
Cele:
- Pogłębienie wiedzy nauczycieli na temat wpływu warunków politycznych na rozwój ideologii wykluczenia (np. wtórny antysemityzm i antymuzułmański rasizm).
- Nauczyciele szkół zawodowych i edukatorzy korzystają z aplikacji, która umożliwia poznanie znaczenia symboli i kodów wykorzystywanych do upowszechniania postawy wrogości.
- Wdrożenie działań wspierających budowanie kompetencji demokratycznych uczniów szkół zawodowych poprzez aktywne współuczestniczenie oraz sprawdzenie ich efektywności.
- Szkoły zawodowe tworzą sieci z partnerami zewnętrznymi w celu wdrożenia bardziej demokratycznej kultury organizacyjnej i zmniejszenia obciążenia nauczycieli.
Rezultaty:
Aplikacja mobilna
Organizacje i grupy promujące postawę wrogości wykorzystują symbole, kody, muzykę w celu przyciągnięcia młodych ludzi i przekonania ich do swojej wizji świata. Eksperci mówią o strategicznej reorientacji, wielkiej zmianie, jaka zaszła kilka lat temu. Nauczyciele powinni znać w.w. symbole, by wyostrzyć swoją uważność i umiejętność oceny sytuacji w klasie i szkole.
Aplikacja będzie miała m.in. takie elementy jak dane kontaktowe organizacji i instytucji, w których można otrzymać wsparcie. Będzie też promowała sieć prodemokratycznych organizacji w krajach partnerskich.
Materiały dydaktyczne i podcast
Władze oświatowe zachęcają nauczycieli do efektywnego wdrażania edukacji o prawach człowieka i uczenia postawy szacunku wobec innych. Jednak wielu nauczycieli czuje się niepewnie w sytuacjach problemowych; nie są pewni czy i jak powinni zareagować.
Partnerzy opracują przewodnik w czterech językach, w którym znajdą się m.in.:
- wykaz przepisów prawnych, które mogą być wsparciem dla nauczyciela w podjęciu decyzji o tym jak reagować w określonych sytuacjach,
- wskazane organizacje, które mogą wesprzeć nauczycieli.
W podcaście będą nagrane rozmowy nauczycieli z konsultantami. Rozmówcy będą zastanawiać się nad tym jak nauczyciel mógłby zareagować na określony komentarz lub zachowanie.
Moduł szkoleniowy – Ideologie propagujące nierówności społeczne jako kontynuacja szkolenia
Cele szkolenia:
- poszerzyć wiedzę nauczycieli oraz ich wrażliwość na zjawiska i treści wykluczające
- zachęcać do refleksji nad przypuszczalnym przeciwieństwem „ekstremistycznych marginesów” i „demokratycznego centrum”.
Demokratyczna kultura organizacyjna w szkole
Uczniowie szkół partnerskich, we współpracy z przedstawicielami pozostałych organizacji uczestniczących w projekcie, będą wdrażali instrumenty demokratycznej partycypacji. Uczniowie będą uczyć się procesów demokratycznych w trakcie kilkumiesięcznej debaty, m.in. poprzez rozwiązywanie konfliktów. Efektem debaty będzie osiągnięcie wspólnego celu.
Ten proces będzie dokumentowany na blogu. Dzięki temu wszyscy zainteresowani będą mieli dostęp do wypracowanych materiałów.
Program 5-dniowego szkolenia typu blended (z webinariami)
Tematyka szkolenia będzie obejmowała takie zagadnienia jak wykorzystanie stworzonej aplikacji mobilnej, materiałów dydaktycznych, podcastów i bloga oraz strategie stosowane w pracy w sytuacjach konfliktowych.
Trwałość:
- Wolne zasoby edukacyjne będą dostępne na ogólnodostępnych platformach
- Aplikacja będzie dostępna przez link w ciągu następnych 5 lat po zakończeniu projektu
- Szkolenia będą oferowane w przyszłości na platformie School Education Gateway
- Certyfikaty „Europass Mobility“
Grupa docelowa: uczniowie szkół branżowych
Okres realizacji: 1 listopada 2019 – 1 czerwca 2022
Partnerstwo: Erasmus+ KA2 Współpraca dla innowacji i wymiany dobrych praktyk. Partnerstwo Strategiczne w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym
Wartość projektu: 269.270,00 EUR
Instytucje partnerskie:
- Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Warszawa – partner
- Zespół Szkół Poligraficznych, Warszawa – partner
- Uniwersytet w Hanowerze, Instytut Dydaktyki Demokracji, Hanower, Niemcy – koordynator
- Centrum Dialogu Nansen, Osijek, Chorwacja – partner
- Zawodowa Szkoła Techniczna im. Nikoli Tesli, Vukovar, Chorwacja – partner
- Centrum Demokracji, Wiedeń, Austria – partner
Podkast 1 – Co zrobić, gdy twoje nazwisko pojawi się na stronie REDWATCH?
Podkast 2 – Co zrobić, gdy zauważysz, że uczeń zaczyna się fascynować niebezpiecznymi ideologiami, radykalizuje swoje zachowanie oraz poglądy?
Podkast 3 – Jak zaplanować działania profilaktyczne przeciwdziałajace radykalizacji poglądów uczniów i radzić sobie ze sprzeciwem rodziców wobec takich sytuacji?
Załączniki: