null

Akademia Wychowawcy | XII edycja | rok szkolny 2022/2023

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Nauczyciel stoi przed uczniami zwróconymi do niego twarzą.

Program edukacyjny „Akademia Wychowawcy” jest formą wsparcia placówek oświatowych w zakresie wdrażania podstawy programowej oraz realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych zgodnych z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa oraz priorytetami związanymi z organizowaniem i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycielek i nauczycieli Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy w roku szkolnym 2022/2023.

Ten rok szkolny stawia przed kadrą pedagogiczną wiele wyzwań wychowawczych związanych z funkcjonowaniem zespołów klasowych, m.in.: budowaniem relacji w klasie po pandemii i edukacji zdalnej, dbaniem o dobrostan psychofizyczny dzieci i młodzieży, zaspakajaniem potrzeb przynależności i uznania w grupie rówieśniczej oraz rozumieniem i przeżywaniem świata emocji.

Strategicznym celem Programu jest zintegrowanie środowiska nauczycielek i nauczycieli, uczennic i uczniów oraz rodziców wokół wspólnych celów i działań wychowawczych w konkretnej placówce oraz stworzenie elastycznego, reagującego na potrzeby i zmiany, systemu wychowawczego.

Program koncentruje się na dwóch działaniach kluczowych w pracy wychowawczej:

  1. rozwoju kompetencji wychowawczych, takich jak: 
  • umiejętność skutecznej komunikacji w relacji: nauczycielka/nauczyciel-uczennica/uczeń, nauczycielka/nauczyciel rodzice
  • umiejętność zarządzania sytuacją konfliktową (negocjacje, mediacje, arbitraż)
  • umiejętność rozpoznania indywidualnych potrzeb i problemów uczennic/uczniów
  • umiejętność planowania pracy wychowawczej i wparcia wychowawczego.
  1. podejmowaniu przedsięwzięć profilaktycznych, dotyczących:
  • przeciwdziałania agresji i przemocy w grupie rówieśniczej
  • przeciwdziałania zachowaniom patologicznym wśród młodzieży
  • przeciwdziałania negatywnym skutkom  zachowań patologicznych wśród młodzieży.

Poprzednie edycje Programu „Akademia Wychowawcy” okazały się istotną formą systematycznego wsparcia w obszarze rozwijania kompetencji wychowawczych dla wielu warszawskich nauczycielek i nauczycieli.

Oferta szkoleniowa jest systematycznie monitorowana i dostosowywana do zmian
w systemie oświaty oraz potrzeb osób uczestniczących w Programie, a także uzupełnienia
o nowe treści.


W  roku szkolnym 2022/2023 Program Akademia Wychowawcy jest adresowany do kadry pedagogicznej warszawskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych i będzie realizowany w trzech formułach:

  1. Akademia Wychowawcy  - 126-godzinny kurs doskonalący dla 2 grup:
  • Grupa 1: kl. IV-VIII szkół podstawowych
  • Grupa  2: licea, technika i szkoły branżowe

           Kurs będzie obejmować następujące treści:

  • Wychowawca jako lider zespołu klasowego. Budowanie zespołu klasowego.
  • Efektywna komunikacja interpersonalna w skutecznym wychowaniu.
  • Jak uczyć się z konfliktu? Dialogowe metody rozwiązywania konfliktów.
  • Jak zrozumieć nastolatka? Jak rozpoznawać i przeciwdziałać zagrożeniom?
  • Praca z dzieckiem i klasą w sytuacjach kryzysowych.
  • Młodzież wobec wyzwań i problemów. Jak motywować niezmotywowanych?
  • Agresja i przemoc w szkole - świadomość i profilaktyka.
  • Agresja i przemoc w szkole - metody wczesnej oraz zaawansowanej interwencji.
  • Agresja elektroniczna – zjawisko i przeciwdziałanie.
  • Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie?
  • Współpraca z rodzicami.
  • Jak zostać bohaterem? Jak budować postawy prospołeczne i przeciwdziałać wykluczeniu w szkole?
  • Planowanie działań wychowawczych.

Harmonogram spotkań dostępny w systemie zapisów na szkolenia.

           

             Zapisy na szkolenia:

Grupa 1: kl. IV-VIII szkół podstawowych

Akademia Wychowawcy (gr. 2- kadra pedagogiczna warszawskich szkół podstawowych kl. IV-VIII) - Kursy - WCIES

Grupa  2: licea, technika i szkoły branżowe

Akademia Wychowawcy (gr. 3 - kadra pedagogiczna warszawskich szkół    ponadpodstawowych) - Kursy - WCIES

  1. II stopień Programu Akademia Wychowawcy dla Liderów i Liderek pracy wychowawczej  - 120-godzinny kurs doskonalący.

              Kurs będzie obejmować następujące treści:

  • Samoregulacja emocji i dbanie o swój dobrostan w pracy kadry pedagogicznej.
  • Efektywna komunikacja w pracy wychowawczej w oparciu o dialog motywujący.
  • Kręgi relacji jako narzędzie pracy wspierające rozwiązywanie konfliktów w społeczności szkolnej.
  • Warsztat pracy wychowawczej w interwencji kryzysowej.
  • Praca z uczniem i uczennicą z depresją i niską samooceną.
  • Wsparcie dzieci i młodzieży w samoregulacji emocji i radzeniu sobie ze stresem. Self-reg. Trening uważności i współczucia.
  • Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie? - trening umiejętności.
  • Jak budować szkolny system wsparcia wychowawczego?

Harmonogram spotkań dostępny w systemie zapisów na szkolenia.

Zapisy na szkolenie:

II stopnień Programu Akademia Wychowawcy dla Liderek i Liderów pracy wychowawczej. - Kursy - WCIES

  1. Tematyczne szkolenia otwarte realizowane w formie kursów doskonalących
    i warsztatów adresowane do kadry pedagogicznej warszawskich szkół i placówek.

Informacje o szkoleniach otwartych będą zamieszczane w systemie zapisów
na szkolenia w szkoleniach interdyscyplinarnych w ofercie kwartalnej na stronie
www.wcies.pl

Tematy zaplanowane w roku szkolnym 2022/2023 to m.in.:

  • Praca z dzieckiem i klasą w sytuacjach kryzysowych, 16-godzinny kurs doskonalący.
  • Interwencja kryzysowa w pracy z dzieckiem i klasą, 50-godzinny kurs doskonalący.
  • Interwencja kryzysowa z perspektywy szkoły, 16-godzinny kurs doskonalący.
  • Praca z uczniem i uczennicą z depresją i niska samooceną, 16-godzinny kurs doskonalący.
  • Psychotraumatologia z perspektywy szkoły”, 16-godzinny kurs doskonalący.
  • Pierwsza pomoc emocjonalna i uodparnianie dzieci i młodzieży na stres, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie?, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Warsztat dla wychowawców, pt. „Zajęcia profilaktyczne dla klas z zakresu agresji
    i przemocy rówieśniczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Trening Pewności Siebie. Program wsparcia dla dzieci doświadczających przemocy rówieśniczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Spotkania z Leonem - profilaktyka agresji dla dzieci w wieku 5-9 lat, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Podstawy pomocy psychologicznej dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • OFF WORDS – Wspomaganie budowania poczucia własnej wartości i rozwoju emocjonalnego uczniów i uczennic, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Cykl warsztatów dla nauczycieli wychowawców z AHATM - fotografie, które inspirują, 24-godzinny kurs doskonalący.
  • Elementy art-terapii wspomagające integrację działań edukacyjnych
    i wychowawczych, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Odwaga w przywództwie wychowawczym– Dare to LeadTM, 20-godzinny kurs.
  • Szacunek do siebie – szacunek do innych. Postawa asertywna w pracy wychowawczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Rola emocji w życiu i pracy nauczyciela/nauczycielki, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Głos, słowo, ruch, obraz – warsztat pracy z głosem, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Jak być autentycznym mówcą - myśl i patrz na świat inaczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Trening umiejętności psychospołecznych realizowany w formule treningu interpersonalnego, 40-godzinny kurs doskonalący.
  • Nauczycielskie SPA, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Uważność w szkole. Program Kosmos i Kajo. Trening instruktorski, 40-godzinny kurs doskonalący.
  • Motopedagogika – wpływ ruchu na rozwój człowieka, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • SELF-REG w szkole, 24-godzinny kurs doskonalący.
  • Samowspółczucie i praca z krytykiem wewnętrznym, 24-godzinny kurs doskonalący.
  • Fotografia jako narzędzie w pracy wychowawczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
  • Dzieci wychowujące się w trudnych sytuacjach rodzinnych, 10-godzinne warsztaty.
  • Dzieci, które przeżyły zbyt wiele. Jak pomagać i wspierać?, 10-godzinne warsztaty.
  • Problematyczne używanie Internetu i inne zagrożenia online. Profilaktyka i wsparcie dzieci i młodzieży, 10-godzinne warsztaty.
  • Myślenie wizualne, 10-godzinne warsztaty.
  • Myślenie wizualne – program zaawansowany, 10-godzinne warsztaty.
  • Mapa myśli – narzędzie kreatywnego myślenia, 10-godzinne warsztaty.

Osoby uczestniczące w zajęciach dowiedzą się, m.in.: jak właściwie kształtować relacje
z uczniami i uczennicami oraz jak współpracować z rodzicami, jak budować komunikację opartą na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, jak zapobiegać kryzysom oraz różnym formom agresji i przemocy w szkołach
(z uwzględnieniem przemocy elektronicznej), jak wspierać dzieci i młodzież w trudnych sytuacjach, jak kształtować postawy prospołeczne i przeciwdziałać wykluczeniu oraz jak planować pracę wychowawczą.

W ramach zaproponowanych form przewidziano cykl zajęć warsztatowych oraz wykładów z zakresu pedagogiki i psychologii, wspomagających kadrę pedagogiczną w pracy wychowawczej oraz opiece nad uczennicami i uczniami wymagającymi wsparcia. Zajęcia
i wykłady będą prowadzone przez kadrę posiadającą bogate doświadczenie oraz wieloletnią praktykę zawodową w przedmiotowym zakresie.

Osoby uczestniczące będą mogły, poza szkoleniami, skorzystać z indywidualnych form wsparcia (konsultacji, mentoringu, coachingu), w ramach których będą mogły przeanalizować swoje kompetencje wychowawcze, określić obszary rozwoju oraz omówić przypadki swoich wychowanek i wychowanków, aby znaleźć jak najlepsze sposoby rozwiązania ich problemów.