
Program edukacyjny „Akademia Wychowawcy” jest formą wsparcia placówek oświatowych w zakresie wdrażania podstawy programowej oraz realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych zgodnych z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa oraz priorytetami związanymi z organizowaniem i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycielek i nauczycieli Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy w roku szkolnym 2022/2023.
Ten rok szkolny stawia przed kadrą pedagogiczną wiele wyzwań wychowawczych związanych z funkcjonowaniem zespołów klasowych. Należą do nich:
- budowanie relacji w klasie po pandemii i edukacji zdalnej,
- dbanie o dobrostan psychofizyczny dzieci i młodzieży,
- zaspakajanie potrzeb przynależności i uznania w grupie rówieśniczej,
- rozumienie i przeżywanie świata emocji.
Celem Programu jest zintegrowanie środowiska nauczycielek i nauczycieli, uczennic i uczniów oraz rodziców wokół wspólnych celów i działań wychowawczych w konkretnej placówce oraz stworzenie elastycznego, reagującego na potrzeby i zmiany, systemu wychowawczego.
Program koncentruje się na dwóch działaniach kluczowych w pracy wychowawczej:
- rozwoju kompetencji wychowawczych, takich jak:
- umiejętność skutecznej komunikacji w relacji: nauczycielka/nauczyciel-uczennica/uczeń, nauczycielka/nauczyciel rodzice;
- umiejętność zarządzania sytuacją konfliktową (negocjacje, mediacje, arbitraż);
- umiejętność rozpoznania indywidualnych potrzeb i problemów uczennic/uczniów;
- umiejętność planowania pracy wychowawczej i wparcia wychowawczego.
- podejmowaniu przedsięwzięć profilaktycznych, dotyczących:
- przeciwdziałania agresji i przemocy w grupie rówieśniczej
- przeciwdziałania zachowaniom patologicznym wśród młodzieży
- przeciwdziałania negatywnym skutkom zachowań patologicznych wśród młodzieży.
Poprzednie edycje Programu „Akademia Wychowawcy” były istotną formą systematycznego wsparcia w obszarze rozwijania kompetencji wychowawczych dla wielu warszawskich nauczycielek i nauczycieli.
Oferta szkoleniowa jest systematycznie monitorowana i dostosowywana do zmian
w systemie oświaty oraz potrzeb osób uczestniczących w Programie, a także uzupełnienia
o nowe treści.
W roku szkolnym 2022/2023 Program Akademia Wychowawcy jest adresowany do kadry pedagogicznej warszawskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych i będzie realizowany w trzech formułach:
-
Akademia Wychowawcy – 126-godzinny kurs doskonalący
-
Grupa 1: kl. IV-VIII szkół podstawowych
-
Grupa 2: licea, technika i szkoły branżowe
-
Treści:
-
Wychowawca jako lider zespołu klasowego. Budowanie zespołu klasowego.
-
Efektywna komunikacja interpersonalna w skutecznym wychowaniu.
-
Jak uczyć się z konfliktu? Dialogowe metody rozwiązywania konfliktów.
-
Jak zrozumieć nastolatka? Jak rozpoznawać i przeciwdziałać zagrożeniom?Praca z dzieckiem i klasą w sytuacjach kryzysowych.
-
Młodzież wobec wyzwań i problemów. Jak motywować niezmotywowanych
-
Agresja i przemoc w szkole - świadomość i profilaktyka.
-
Agresja i przemoc w szkole - metody wczesnej oraz zaawansowanej interwencji.
-
Agresja elektroniczna – zjawisko i przeciwdziałanie.
-
Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie?
-
Współpraca z rodzicami.
-
Jak zostać bohaterem? Jak budować postawy prospołeczne i przeciwdziałać wykluczeniu w szkole?
-
Planowanie działań wychowawczych.
Harmonogram spotkań znajduje się w systemie zapisów na szkolenia.
Zapisy na szkolenia:
Grupa 1: kl. IV-VIII szkół podstawowych Akademia Wychowawcy (gr. 2- kadra pedagogiczna warszawskich szkół podstawowych kl. IV-VIII) - Kursy - WCIES
Grupa 2: licea, technika i szkoły branżowe Akademia Wychowawcy (gr. 3 - kadra pedagogiczna warszawskich szkół ponadpodstawowych) - Kursy - WCIES
-
II stopień Programu Akademia Wychowawcy dla Liderów i Liderek pracy wychowawczej – 120-godzinny kurs doskonalący
Treści:
-
Samoregulacja emocji i dbanie o swój dobrostan w pracy kadry pedagogicznej.
-
Efektywna komunikacja w pracy wychowawczej w oparciu o dialog motywujący
-
Kręgi relacji jako narzędzie pracy wspierające rozwiązywanie konfliktów w społeczności szkolnej.
-
Warsztat pracy wychowawczej w interwencji kryzysowej.
-
Praca z uczniem i uczennicą z depresją i niską samooceną.
-
Wsparcie dzieci i młodzieży w samoregulacji emocji i radzeniu sobie ze stresem. Self-reg. Trening uważności i współczucia.
-
Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie? - trening umiejętności.
-
Jak budować szkolny system wsparcia wychowawczego?
Harmonogram spotkań znajduje się w systemie zapisów na szkolenia.
Zapisy na szkolenie: II stopnień Programu Akademia Wychowawcy dla Liderek i Liderów pracy wychowawczej. - Kursy - WCIES
-
Tematyczne szkolenia otwarte realizowane w formie kursów doskonalących
i warsztatów adresowane do kadry pedagogicznej warszawskich szkół i placówek.
Informacje o szkoleniach otwartych będą zamieszczane w systemie zapisów
na szkolenia w szkoleniach interdyscyplinarnych w ofercie kwartalnej na stronie www.wcies.pl
Tematy zaplanowane w roku szkolnym 2022/2023 to:
-
Praca z dzieckiem i klasą w sytuacjach kryzysowych, 16-godzinny kurs doskonalący.
-
Interwencja kryzysowa w pracy z dzieckiem i klasą, 50-godzinny kurs doskonalący.
-
Interwencja kryzysowa z perspektywy szkoły, 16-godzinny kurs doskonalący.
-
Praca z uczniem i uczennicą z depresją i niska samooceną, 16-godzinny kurs doskonalący.
-
Psychotraumatologia z perspektywy szkoły”, 16-godzinny kurs doskonalący.
-
Pierwsza pomoc emocjonalna i uodparnianie dzieci i młodzieży na stres, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie?, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Warsztat dla wychowawców, pt. „Zajęcia profilaktyczne dla klas z zakresu agresji
i przemocy rówieśniczej, 20-godzinny kurs doskonalący. -
Trening Pewności Siebie. Program wsparcia dla dzieci doświadczających przemocy rówieśniczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Spotkania z Leonem - profilaktyka agresji dla dzieci w wieku 5-9 lat, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Podstawy pomocy psychologicznej dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
OFF WORDS – Wspomaganie budowania poczucia własnej wartości i rozwoju emocjonalnego uczniów i uczennic, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Cykl warsztatów dla nauczycieli wychowawców z AHATM - fotografie, które inspirują, 24-godzinny kurs doskonalący.
-
Elementy art-terapii wspomagające integrację działań edukacyjnych
i wychowawczych, 20-godzinny kurs doskonalący. -
Odwaga w przywództwie wychowawczym– Dare to LeadTM, 20-godzinny kurs.
-
Szacunek do siebie – szacunek do innych. Postawa asertywna w pracy wychowawczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Rola emocji w życiu i pracy nauczyciela/nauczycielki, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Głos, słowo, ruch, obraz – warsztat pracy z głosem, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Jak być autentycznym mówcą - myśl i patrz na świat inaczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Trening umiejętności psychospołecznych realizowany w formule treningu interpersonalnego, 40-godzinny kurs doskonalący.
-
Nauczycielskie SPA, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Uważność w szkole. Program Kosmos i Kajo. Trening instruktorski, 40-godzinny kurs doskonalący.
-
Motopedagogika – wpływ ruchu na rozwój człowieka, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
SELF-REG w szkole, 24-godzinny kurs doskonalący.
-
Samowspółczucie i praca z krytykiem wewnętrznym, 24-godzinny kurs doskonalący.
-
Fotografia jako narzędzie w pracy wychowawczej, 20-godzinny kurs doskonalący.
-
Dzieci wychowujące się w trudnych sytuacjach rodzinnych, 10-godzinne warsztaty.
-
Dzieci, które przeżyły zbyt wiele. Jak pomagać i wspierać?, 10-godzinne warsztaty.
-
Problematyczne używanie Internetu i inne zagrożenia online. Profilaktyka i wsparcie dzieci i młodzieży, 10-godzinne warsztaty.
-
Myślenie wizualne, 10-godzinne warsztaty.
-
Myślenie wizualne – program zaawansowany, 10-godzinne warsztaty.
-
Mapa myśli – narzędzie kreatywnego myślenia, 10-godzinne warsztaty.
Osoby uczestniczące w zajęciach dowiedzą się, m.in.: jak właściwie kształtować relacje
z uczniami i uczennicami oraz jak współpracować z rodzicami, jak budować komunikację opartą na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, jak zapobiegać kryzysom oraz różnym formom agresji i przemocy w szkołach
(z uwzględnieniem przemocy elektronicznej), jak wspierać dzieci i młodzież w trudnych sytuacjach, jak kształtować postawy prospołeczne i przeciwdziałać wykluczeniu oraz jak planować pracę wychowawczą.
W ramach zaproponowanych form znajdzie się cykl zajęć warsztatowych oraz wykładów z zakresu pedagogiki i psychologii, wspomagających kadrę pedagogiczną w pracy wychowawczej oraz opiece nad uczennicami i uczniami wymagającymi wsparcia. Zajęcia
i wykłady poprowadzą wykwalifikowani szkoleniowcy.
Osoby uczestniczące w szkoleniach będą mogły, poza szkoleniami, skorzystać z indywidualnych form wsparcia (konsultacji, mentoringu, coachingu). Zajęcia te pozwolą im na przeanalizowanie swoich kompetencji wychowawczych, określenie obszarów rozwoju oraz analizę przypadków.
Załączniki:
- Akademia Wychowawcy (126-godzinny kurs doskonalący). Informacje | plik do pobrania (WORD 2,30 MB)
- II stopień Programu Akademia Wychowawcy dla Liderów i Liderek pracy wychowawczej. Informacje | plik do pobrania (WORD 2,30 MB)
- Akademia Wychowawcy. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców | otworzy się w nowej karcie (pdf 42.1 MB)