Zapraszamy kadrę kierowniczą szkół i placówek oświatowych do udziału w formach doskonalenia w roku szkolnym 2024/2025.
Informacje organizacyjne
- Na szkolenia z oferty prosimy zapisywać się przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego umieszczonego w zakładce – Szkolenia dla kadry kierowniczej
- Wszystkie szkolenia proponowane przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń są bezpłatne.
- W zależności od sytuacji epidemiologicznej w Warszawie zajęcia będą prowadzone stacjonarnie i/lub on-line.
- Wszelkie informacje na temat proponowanych form doskonalenia (potwierdzenia udziału i warunkach organizacyjnych) można uzyskać bezpośrednio u kierownika szkolenia.
Kursy doskonalące
- Vademecum dyrektorki/dyrektora na starcie – szkolenie adresowane do uczestników o stażu na stanowisku do 2 lat. Celem kursu jest aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego i prawa w oświacie, doskonalenie umiejętności kierowania ludźmi, zarządzania placówką oświatową.
- Kryzys w szkole – jak działać jak się przygotować? – celem dwudniowego kursu jest zapoznanie dyrektorek/dyrektorów szkół z istotnymi zagadnieniami, które wiążą się z pojawiającymi się w szkole kryzysami dotyczącymi zarówno szkoły jako instytucji, jak również poszczególnych osób – uczennic/uczniów, nauczycielek/nauczycieli i rodziców. W trakcie spotkań przestawione zostaną podstawowe zasady zarządzania różnymi rodzajami kryzysów oraz możliwości i sposoby przeciwdziałania niektórym zdarzeniom. Kurs będzie obejmował takie zagadnienia jak: psychologiczne rozumienie kryzysów, rodzaje i fazy kryzysów, procedury działania w różnych rodzajach kryzysów, zarządzanie kryzysowe. Omówione zostaną kryzysy dotyczące: śmierci bliskiej osoby, przeżywania żałoby przez dzieci w różnym wieku, krzywdzenia dzieci i zapobiegania takim zdarzeniom, zachowań autoagresywnych. Przedstawiona zostanie też praca interwentów oświatowych w Warszawie oraz zasady pracy z mediami.
- Porozumienie bez Przemocy (NVC) – I i II stopień – nabycie i poszerzanie, doskonalenie kompetencji w zakresie pracy modelem NVC w budowaniu relacji z radą pedagogiczną, pracownicami/pracownikami niepedagogicznymi, z dziećmi i młodzieżą, z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka
Coaching i mentoring, konsultacje
- Coaching jako forma indywidualnego wsparcia dyrektora.
- Prawo rodzinne i opiekuńcze - prawa i obowiązki dyrektora placówki oświatowej – konsultacje zbiorowe.
- Mentoring jako forma wsparcia dla dyrektorek, dyrektorów ze stażem na stanowisku 0-2 lata
Webinaria/Seminaria
- Planowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025 z uwzględnieniem aktualnych zmian w przepisach prawa oświatowego.
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zadania dyrektora szkoły/ placówki.
- Wybrane zagadnienia prawa rodzinnego w praktyce przedszkola/szkoły.
- Procedura „Niebieskie Karty” w oświacie.
- Kontrola zarządcza w szkole.
- Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych.
- Tutoring w szkole – dlaczego warto i jak go wprowadzić, rola dyrektora.
- Prawo oświatowe: statut szkoły/przedszkola jako źródło prawa wewnętrznie obowiązującego - jego charakter, zakres obowiązywania, skuteczność.
- Budowanie bezpiecznej atmosfery w placówce oświatowej.
- Prawo oświatowe-rozwiązywanie trudnych sytuacji prawnych w placówce.
- Prawo oświatowe - awans zawodowy nauczycielki/a.
- Ocenianie uczniów w świetle przepisów prawa.
- Sygnaliści w szkole/placówce.
- Ruch kadrowy w oświacie.
- Jak skutecznie rozwiązywać konflikty.
- Zarządzanie zespołem.
- Prawo oświatowe - Reagowanie na zachowania przemocowe w środowisku szkolnym - ochrona prawna pedagogicznych i niepedagogicznych pracowników placówki oświatowej.
- Bezpieczeństwo pożarowe i obowiązki dyrektorki/dyrektora placówki oświatowej.
- Etyka zawodu, pojęcie autorytetu w prawie oświatowym i rozumieniu potocznym.
Cykl warsztatów on-line w ramach Akademii Zarządzania
- Dyrektor liderem i menedżerem – jak skutecznie wykorzystywać obie role w zarządzaniu ludźmi?
- Jak motywować ludzi do pracy w zespole i efektywnie zarządzać pracą zespołową?
- Jak zarządzać własną efektywnością w pracy?
- Jak wyznaczać cele i udzielać informacji zwrotnej, aby motywować a nie demotywować?
- Jak angażować i motywować pracowników?
- Jak skutecznie delegować zadania w pracy dyrektora?
- Wywieranie wpływu w pracy dyrektora – od czego zależy i jak to robić?
- Jak budować swoją odporność na stres i odnajdywać się w świecie VUCA?
- Jak skutecznie wykorzystywać coaching i mentoring w pracy dyrektora?
- Storytelling w pracy dyrektora – jak go wykorzystać w zarządzaniu i pracy dydaktycznej.
- Jak efektywnie prowadzić spotkania z nauczycielami i rodzicami?
- Współpraca z rodzicami.
- Sztuczna inteligencja w pracy dyrektora – jakim może być wsparciem w zarządzaniu ludźmi.
Warsztaty metodyczne
I. Dobrostan dyrektorki/dyrektora
- Budowanie własnej odporności psychicznej.
- Zarządzanie swoimi zasobami.
II. Budowanie wizerunku dyrektorki/dyrektora, rady pedagogicznej, placówki
- Skuteczna komunikacja z radą pedagogiczną.
- Jak konstruktywnie rozmawiać w sytuacji konfliktowej.
- Jak współpracować z rodzicami, by chcieli słuchać i rozmawiać.
- Jak świadomie i skuteczne kreować swój wizerunek w oparciu o etykę zawodu nauczycielki, nauczyciela.
III. Szkoła międzykulturowa: szanse i zagrożenia.
IV. Interwencje kryzysowe w kontekście pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
V. Budowanie bezpiecznej, przyjaznej atmosfery w placówce - zapobieganie sytuacjom konfliktowym/kryzysowym.
Konferencje
Kluczowe zasady komunikacji z mediami w placówce oświatowej. Strategie PR – rzetelnie i skutecznie.
Warszawskie sieci współpracy i samokształcenia dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych
- Przedszkole równych szans jako koncepcja pracy placówki
Budowanie pozytywnych relacji na podstawie bezpośrednich kontaktów, wzajemne wsparcie przy rozwiązywaniu trudnych sytuacji w pracy dyrektora przedszkola, wymiana doświadczeń, dobrych praktyk, poszerzanie wiedzy z zakresu wykorzystywania w zarządzaniu placówką narzędzi informatycznych i nowoczesnych form komunikacji.
Koordynatorka: Agnieszka Borowa, a.borowa@sieci.wcies.edu.pl
- Pozapedagogiczne obowiązki młodego stażem dyrektora (obszar administracyjno-prawny)
Wymiana i nabycie nowych doświadczeń, rozwiązywanie problemów, doskonalenie kompetencji zarządczych w obszarze administracyjno-prawnym funkcjonowania placówki.
Koordynatorka: Wiesława Paciorek, w.paciorek@sieci.wcies.edu.pl
- Rozwiązywanie trudnych sytuacji w pracy dyrektora
Wsparcie w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami pojawiającymi się w pracy dyrektora szkoły z wykorzystaniem metod coachingowych, wymiana doświadczeń.
Koordynatorka: Anna Gołygowska, a.golygowska@sieci.wcies.edu.pl
- Dyrektorze zadbaj o siebie czyli profilaktyka wypalenia i nie tylko
Wsparcie w profilaktyce radzenia sobie ze stresem, wypalenia zawodowego, zadbanie o dobrostan psychiczny, zwiększenie motywacji do pracy, wymiana doświadczeń, wspólne poszukiwanie rozwiązań.
Koordynatorka: Dorota Czerwonka, dorota.czerwonka@sieci.wcies.edu.pl
- Wybrane aspekty pracy dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej i poradni specjalistycznej
Budowanie współpracy w zespole dyrektorów, wypracowywanie wspólnych stanowisk, wymiana doświadczeń, rozwój kompetencji zarządczych, rozwiązywanie trudnych sytuacji w pracy dyrektora poradni.
Koordynatorka: Justyna Zaremba, justyna.zaremba@wcies.edu.pl
- Poza schematami – sieć współpracy i samokształcenia dyrektorów placówek wychowania pozaszkolnego
Budowanie współpracy w zespole dyrektorów, wypracowywanie wspólnych stanowisk, wymiana doświadczeń, rozwój kompetencji zarządczych dyrektorów placówek wychowania pozaszkolnego.
Koordynatorka: Dorota Czerwonka, dorota.czerwonka@sieci.wcies.edu.pl
- Budowanie pozytywnego wizerunku (autorytetu) dyrektorki/dyrektora, rady pedagogicznej, placówki
Budowanie współpracy w zespole dyrektorek/ów, wypracowywanie wspólnych stanowisk, dzielenie się doświadczeniem, poszerzanie, doskonalenie umiejętności w zakresie budowania pozytywnego wizerunku (autorytetu) dyrektorki/a, rady pedagogicznej, placówki w oparciu o znajomość i przestrzeganie kluczowych aktów prawa oświatowego oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
Koordynatorka: Barbara Klimczak, barbara.klimczak@wcies.edu.pl
Elektroniczny formularz zgłoszeniowy będzie aktywny na około 20 dni przed planowanym terminem szkolenia.