null

Diagnoza cyfrowa m.st. Warszawy

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Dłonie trzymające smartfon z wyświetloną aplikacją mobilną Warszawa 19115.
Autor: m.st. Warszawa

Transformacja cyfrowa Warszawy trwa i dostarcza mieszkańcom coraz więcej korzyści. Dzięki cyfryzacji warszawskich usług publicznych sprawy urzędowe można załatwiać wygodniej i szybciej. Wiele z nich – bez wychodzenia z domu za pośrednictwem internetowych platform takich jak moja.warszawa19115.pl. W październiku 2022 roku po raz pierwszy, z pomocą dedykowanego badania, warszawski ratusz dokonał diagnozy cyfrowej swoich mieszkańców.

Przeprowadzone badanie miało charakter pilotażowy. Jego koncepcja została wypracowana z inicjatywy Biura Informatyki. W procesie brał udział również sektor nauki oraz organizacje pozarządowe współpracujące z urzędem w ramach Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. cyfryzacji.

Był to wspólny projekt Biura Informatyki i Biura Strategii i Analiz Urzędu m.st. Warszawy. Na zlecenie ratusza przeprowadziła go firma badawcza PBS z Sopotu. W przyszłości zakres diagnozy będzie poszerzany, a badanie będzie realizowane cyklicznie.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie mieszkańców Warszawy w wieku 18 lat i więcej, reprezentatywnej ze względu na płeć, wiek oraz dzielnicę zamieszkania. N=2007. Badanie zostało zrealizowane przy wykorzystaniu techniki CATI (wywiad telefoniczny).

 
 
Infografika przedstawia, że z Internetu korzysta 100% osób do 65 roku życia i 66% osób powyżej 65 roku życia, a także 96% osób z wyższym wykształceniem, 81% osób z wykształceniem średnim i 70% osób poniżej średniego wykształcenia. Obok infografiki zdjęcie kobiety i mężczyzny siedzących przy stole, zaglądających do jednego komputera.
Zobacz galerię (5 zdjęć)
Infografika przedstawia najbardziej znane miejskie rozwiązania cyfrowe w formie słupków: najwyższy należy do Veturilo, następnie um.warszawa.pl, serwis Budżetu Obywatelskiego i Miejskie Centrum Kontaktu 19115. Obok serwisy eksperckie: najwyższy słupek ma serwis mapa.um.warszawa.pl, następnie Segreguj na 5, Infoulice i Otwarte dane po warszawsku. Obok infografiki zdjęcie młodej, uśmiechniętej pary robiącej sobie “selfie”, w tle Pałac Kultury.
infografika przedstawia “Zaufanie mieszkańców do usług publicznych”. 67% mieszkanek i mieszkańców Warszawy ufa instytucjom publicznym w Internecie. Pytanie: który z podmiotów daje największe poczucie bezpieczeństwa? a pod nim wykres obrazujący zdanie: Instytucje publiczne cieszą się większym zaufaniem w internecie niż podmioty komercyjne czy organizacje pozarządowe. Największe zaufanie do NGO jest wśród osób młodych, z wiekiem maleje zaufanie do firm komercyjnych. Obok infografiki zdjęcie dłoni trzymających smartfon. Na ekranie informacje o Karcie Warszawianki i Warszawiaka.
infografika o Świadomości zagrożeń w sieci”. Wykres słupkowy odzwierciedla zdanie: Chociaż 90% osób zdaje sobie sprawę, że Internet może być źródłem nieprawdziwych informacji, to tylko 35% osób umie rozpoznać zagrożenia w Internecie, w tym próby wyłudzenia danych. Obok infografiki zdjęcie dziewczyny odwróconej tyłem, w słuchawkach na uszach. W ręku trzyma długopis i coś zapisuje na kartce. W tle monitor.
na infografice “Rozpoznawalność miejskich aplikacji” przedstawiono informację, że Mieszkańcy mają kłopot w rozpoznaniu, które aplikacje są aplikacjami miejskimi. 20% badanych deklaruje, że posiada w telefonie jakąś aplikację urzędu, ale na pytanie: Jaką masz aplikację Urzędu m.st. Warszawy? 35% odpowiada, że ma aplikację, np. 19115, MobiWAWA, Veturilo czy Zespołu Żłobków, a 65% podaje inne aplikacje, takie jak mObywatel, Jak dojadę, Internetowe Konto Pacjenta, Skycash, w tym wiele osób nie wie jakie ma aplikacje i kto jest ich dostawcą. Obok infografiki zdjęcie smartfonu z aplikacją 1995. Jedna dłoń trzyma telefon, druga palcem wskazującym klika w ekran telefonu.

Załączniki: