
„Polityka turystyczna m.st. Warszawy” wyraża sposób myślenia o turystyce oraz formułuje wartości i zasady dotyczące turystyki, które zostały ujęte w ośmiu kierunkach sprzężonych z celami operacyjnymi „Strategii #Warszawa2030”.
Dokument określa ich zastosowanie w praktycznych działaniach realizowanych przez samorząd we współpracy z mieszkańcami i branżą, co umożliwi zharmonizowanie rozwoju turystyki z rozwojem miasta.
W polityce znalazły się m.in. postulaty dotyczące zwiększenia aktywności turystycznej w dzielnicach, stosowanie proekologicznych rozwiązań w usługach turystycznych oraz zachowania równowagi pomiędzy potrzebami turystów i mieszkańców.
Logika Polityki turystycznej w miastach światowych oparta jest na zintegrowaniu priorytetów rozwoju turystyki z potencjałami i wyzwaniami całego miasta. Ma zatem charakter narzędziowy w odniesieniu do samej turystyki i odwołuje się do trzech wymiarów jej oddziaływania:
- jako narzędzia budowania kapitału marki miasta;
- jako płaszczyzny rozwoju miasta w wymiarze międzynarodowym (internacjonalizacji miasta);
- jako narzędzia wzrostu jakości życia mieszkańców.
„Polityka turystyczna” definiuje 8 kierunków, które wskazują wzorcowe rozumienie sfery wsparcia rozwoju miasta poprzez turystykę, są nimi:
- turystyka szyta na miarę miasta
- turystyka jako sfera aktywności lokalnej
- turystyka produktowa
- turystyka w dzielnicach
- turystyka metropolitalna
- turystyka bez konfliktów
- turystyka biznesowa
- turystyka smart
Zapisy „Polityki turystycznej m.st. Warszawy” stanowią wytyczne dla programów wykonawczych przygotowywanych przez biura Urzędu m.st. Warszawy w ramach realizacji „Strategii #Warszawa2030”.