Warszawskie metro uzyskało 392,5 mln złotych wsparcia od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz ING na zakup nawet 45 nowoczesnych pociągów metra. To pierwszy w Polsce tego typu projekt w ramach programu Zielonych Miast EBOR. Jego zadaniem jest działanie na rzecz ochrony środowiska, poprawy jakości życia oraz wspieranie zrównoważonego transportu publicznego.
Metro Warszawskie od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska - unowocześniając i modernizując I linię metra, prowadząc inwestycję budowy drugiej linii oraz dokonując zakupów nowoczesnych, posiadających rozwiązania proekologiczne pociągów. Mieszkańcy Warszawy bardzo chętnie korzystają z rozbudowywanej II linii metra - codziennie przewożonych jest około 200 tys. pasażerów. Już niedługo podziemny transport publiczny w Warszawie będzie docierał swoim zasięgiem do 40proc. ogółu mieszkańców. Dlatego tak ważna jest nowa dostawa pociągów, która uzupełni tabor na II linii oraz pozwoli częściowo zastąpić najstarszy tabor na I linii. Produkcja pierwszych pociągów z zamówionej dostawy jest już w toku. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz ING udziela pożyczki w wysokości 392,5 mln pln (równowartość 87,2 mln euro) na nową flotę metra w ramach szerszego pakietu finansowania ING Banku Śląskiego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Unii Europejskiej (UE). Warszawa, największe miasto w Polsce, stoi przed wyzwaniem świadczenia usług transportowych dla rosnącej populacji, jednocześnie mając świadomość problemu jakości powietrza i wysokiej emisji gazów cieplarnianych. Stolica podejmuje działania, aby sprostać tym wyzwaniom, m.in. poprzez niedawny udział w EBOR Green Cities, jako pierwsze miasto w Polsce i jeden z liderów klimatycznych grupy C40. Miejski Plan Działania - Zielone Miasto, nakreślający dla Warszawy ścieżkę rozwoju niskoemisyjnego i prężnego reagowania na zmiany klimatu, jest wspierany ze środków z Polski i TaiwanBusiness – EBRD Technical Cooperation Fund. Działanie to wpisuje się w realizację celów: 3.2. Żyjemy w czystym środowisku przyrodniczym oraz 3.3. Korzystamy z przyjaznego systemu transportowego.
