Parkingi rowerowe – złe praktyki


Brak parkingu
 

Brak parkingu rowerowego nie oznacza braku rowerów. To coraz popularniejszy środek transportu oraz rekreacji, który jest relatywnie tani, lekki i zajmuje niewiele miejsca.

Bez zorganizowanych parkingów pod domem lub pracą rowery przypinane są w sposób chaotyczny - na klatkach schodowych, na balkonach czy w zakamarkach parkingów podziemnych. Tak pozostawione mogą przeszkadzać w ruchu innych pojazdów lub pieszych oraz naruszać przepisy przeciwpożarowe.

​​​​​​Najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie parkingu rowerowego.

Previous Next

tzw. "Wyrwikółko"

Stojak rowerowy pozwalający jedynie na przypięcie koła. Przez środowisko rowerowe nazywany jest prześmiewczo właśnie "wyrwikółkiem". Taka konstrukcja ma szereg wad i nie powinna być stosowana.

Nie pozwala na przypięcie roweru za ramę, czyli nie daje możliwości optymalnie zabezpieczyć go przed kradzieżą. Nie daje też pojazdowi oparcia, a w przypadku przewrócenia roweru może dojść do jego uszkodzenia. Stojak na koło nie pasuje też do niektórych modeli rowerów, np. z grubą oponą lub z hamulcami tarczowymi. Jest również niewygodny w obsłudze, ponieważ trzeba się schylić, aby móc skorzystać z zapięcia.
Previous Next

Zbyt małe odstępy


Dobrze dobrany model stojaka to dopiero połowa sukcesu. Zamontowany w nieprzemyślany sposób nie spełni jednak optymalnie swojej funkcji.

Każdy stojak typu odwrócone U powinien móc pomieścić dwa rowery, po jednym z każdej strony. Zalecana odległość między dwoma stojakami w rzędzie to 70-100 cm. Pozwala to zmieścić obok siebie dwa rowery i jednocześnie zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla rowerzysty na dojście do zaparkowanego pojazdu.

Previous Next

Zbyt duża wysokość
 

Stojaki powinny być ustawione w sposób umożliwający wygodne oparcie o nie ramy roweru.

Optymalna wysokość to ok. 60-80 cm nad ziemią. Nawet jeśli jego kształt jest prawidłowy, zbyt wysoki stojak jest nieporęczny w obsłudze, ponieważ wymaga unoszenia nad nim kierownicy wraz z przednią częścią roweru.

Previous Next

Nietypowa konstrukcja
 

Dokładny kształt i kolor stojaka typu odwrócone U może być oczywiście dostosowany do architektury danego miejsca. To prosta i dyskretna konstrukcja, którą można z łatwością dopasować zarówno do obszarów nowoczesnych jak i do zabytkowych.

Estetyka jest ważna, ale forma nie powinna wyraźnie górować nad funkcją. Nietypowe stojaki, przywodzące niekiedy na myśl bardziej rzeźby niż parkingi dla pojazdów, zazwyczaj źle spełniają swoje podstawowe zadanie. W ekstremalnych przypadkach użytkownik może nawet nie domyślić się w ogóle, że ma do czynienia z parkingiem rowerowym. 

 

Previous Next

Nietrwałe mocowanie
 

Stojak powinien być trwale i skutecznie związany z podłożem. Zły montaż potrafi zniweczyć nawet najlepszą konstrukcję.
 
Stojaki wykonane z rur o zaokrąglonym profilu zazwyczaj montuje się poprzez wbetonowanie na kilkadzesiąt centymetrów wgłąb ziemi. Stojaki wykonane z płaskownika wymagają wybudowania pod nie specjalnych fundamentów.

Montaż za pomocą śrub jest dopuszczalny, aczkolwiek nie jest rekomendowany. Powinien być wykonany ze szczególną starannością, a stabilność stojaków należy okresowo sprawdzać.
Previous Next

Utrudniony dostęp
 

Nawet do najlepszego parkingu rowerowego należy najpierw dojechać.

Wysoki krawężnik, szlaban, wąska furtka, schody... Wszystko to utrudnia przedostanie się rowerem w rejon parkingu. Wybierając lokalizację dla stojaków należy wziąć te uwarunkowania pod uwagę. Warto najpierw zlikwidować przeszkody lub też rozważyć budowę parkingu w lepszym miejscu.

Previous Next