Parkingi rowerowe – złe praktyki
Brak parkingu
Brak parkingu rowerowego nie oznacza braku rowerów. To coraz popularniejszy środek transportu oraz rekreacji, który jest relatywnie tani, lekki i zajmuje niewiele miejsca.
Bez zorganizowanych parkingów pod domem lub pracą rowery przypinane są w sposób chaotyczny - na klatkach schodowych, na balkonach czy w zakamarkach parkingów podziemnych. Tak pozostawione mogą przeszkadzać w ruchu innych pojazdów lub pieszych oraz naruszać przepisy przeciwpożarowe.
Najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie parkingu rowerowego.
Bez zorganizowanych parkingów pod domem lub pracą rowery przypinane są w sposób chaotyczny - na klatkach schodowych, na balkonach czy w zakamarkach parkingów podziemnych. Tak pozostawione mogą przeszkadzać w ruchu innych pojazdów lub pieszych oraz naruszać przepisy przeciwpożarowe.
Najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie parkingu rowerowego.
tzw. "Wyrwikółko"
Stojak rowerowy pozwalający jedynie na przypięcie koła. Przez środowisko rowerowe nazywany jest prześmiewczo właśnie "wyrwikółkiem". Taka konstrukcja ma szereg wad i nie powinna być stosowana.
Nie pozwala na przypięcie roweru za ramę, czyli nie daje możliwości optymalnie zabezpieczyć go przed kradzieżą. Nie daje też pojazdowi oparcia, a w przypadku przewrócenia roweru może dojść do jego uszkodzenia. Stojak na koło nie pasuje też do niektórych modeli rowerów, np. z grubą oponą lub z hamulcami tarczowymi. Jest również niewygodny w obsłudze, ponieważ trzeba się schylić, aby móc skorzystać z zapięcia.
Nie pozwala na przypięcie roweru za ramę, czyli nie daje możliwości optymalnie zabezpieczyć go przed kradzieżą. Nie daje też pojazdowi oparcia, a w przypadku przewrócenia roweru może dojść do jego uszkodzenia. Stojak na koło nie pasuje też do niektórych modeli rowerów, np. z grubą oponą lub z hamulcami tarczowymi. Jest również niewygodny w obsłudze, ponieważ trzeba się schylić, aby móc skorzystać z zapięcia.
Zbyt małe odstępy
Dobrze dobrany model stojaka to dopiero połowa sukcesu. Zamontowany w nieprzemyślany sposób nie spełni jednak optymalnie swojej funkcji.
Każdy stojak typu odwrócone U powinien móc pomieścić dwa rowery, po jednym z każdej strony. Zalecana odległość między dwoma stojakami w rzędzie to 70-100 cm. Pozwala to zmieścić obok siebie dwa rowery i jednocześnie zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla rowerzysty na dojście do zaparkowanego pojazdu.
Zbyt duża wysokość
Stojaki powinny być ustawione w sposób umożliwający wygodne oparcie o nie ramy roweru.
Optymalna wysokość to ok. 60-80 cm nad ziemią. Nawet jeśli jego kształt jest prawidłowy, zbyt wysoki stojak jest nieporęczny w obsłudze, ponieważ wymaga unoszenia nad nim kierownicy wraz z przednią częścią roweru.
Nietypowa konstrukcja
Dokładny kształt i kolor stojaka typu odwrócone U może być oczywiście dostosowany do architektury danego miejsca. To prosta i dyskretna konstrukcja, którą można z łatwością dopasować zarówno do obszarów nowoczesnych jak i do zabytkowych.
Estetyka jest ważna, ale forma nie powinna wyraźnie górować nad funkcją. Nietypowe stojaki, przywodzące niekiedy na myśl bardziej rzeźby niż parkingi dla pojazdów, zazwyczaj źle spełniają swoje podstawowe zadanie. W ekstremalnych przypadkach użytkownik może nawet nie domyślić się w ogóle, że ma do czynienia z parkingiem rowerowym.
Nietrwałe mocowanie
Stojak powinien być trwale i skutecznie związany z podłożem. Zły montaż potrafi zniweczyć nawet najlepszą konstrukcję.Stojaki wykonane z rur o zaokrąglonym profilu zazwyczaj montuje się poprzez wbetonowanie na kilkadzesiąt centymetrów wgłąb ziemi. Stojaki wykonane z płaskownika wymagają wybudowania pod nie specjalnych fundamentów.
Montaż za pomocą śrub jest dopuszczalny, aczkolwiek nie jest rekomendowany. Powinien być wykonany ze szczególną starannością, a stabilność stojaków należy okresowo sprawdzać.
Montaż za pomocą śrub jest dopuszczalny, aczkolwiek nie jest rekomendowany. Powinien być wykonany ze szczególną starannością, a stabilność stojaków należy okresowo sprawdzać.
Utrudniony dostęp
Nawet do najlepszego parkingu rowerowego należy najpierw dojechać.
Wysoki krawężnik, szlaban, wąska furtka, schody... Wszystko to utrudnia przedostanie się rowerem w rejon parkingu. Wybierając lokalizację dla stojaków należy wziąć te uwarunkowania pod uwagę. Warto najpierw zlikwidować przeszkody lub też rozważyć budowę parkingu w lepszym miejscu.