Parkingi rowerowe

Dobry stojak to podstawowy element infrastruktury rowerowej.
W Warszawie obowiązującym standardem są stojaki w formie odwróconej litery "U", umożliwiające bezpieczne i wygodne przypięcie dwóch rowerów za ramę i koło.
Sukcesywnie stawiamy nowe na terenach miejskich oraz umieszczamy na mapie prawidłowe parkingi rowerowe wybudowane przez inwestorów prywatynych. Szacujemy, że stojaków rowerowych jest już w stolicy co najmniej ponad 31 tys. i znajdują się one w 5,5 tys. różnych lokalizacji. Dodatkowe 3 tysiące stojaków w ponad 300 punktach to stacje rowerów miejskich Veturilo.
W Warszawie obowiązującym standardem są stojaki w formie odwróconej litery "U", umożliwiające bezpieczne i wygodne przypięcie dwóch rowerów za ramę i koło.
Sukcesywnie stawiamy nowe na terenach miejskich oraz umieszczamy na mapie prawidłowe parkingi rowerowe wybudowane przez inwestorów prywatynych. Szacujemy, że stojaków rowerowych jest już w stolicy co najmniej ponad 31 tys. i znajdują się one w 5,5 tys. różnych lokalizacji. Dodatkowe 3 tysiące stojaków w ponad 300 punktach to stacje rowerów miejskich Veturilo.
Miejsca do parkowania rowerów pojawiają się przy większości szkół, urzędów i innych budynków użyteczności publicznej, a także przy pętlach i ważniejszych przystankach. Stojaki są montowane m.in. w ramach dużych inwestycji drogowych czy też jako realizacja projektów z budżetu obywatelskiego. Sukcesywnie staramy się też realizować napływające do nas liczne zgłoszenia mieszkańcow w tej sprawie.
Co roku przekazujemy również setki stojaków placówkom edukacyjnym. Firmy prywatne także coraz częściej dbają o montaż stojaków przy biurowcach, centrach handlowych, sklepach i na osiedlach. Wciąż jednak w wielu miejscach nie ma stojaków, lub jest ich zbyt mało. Jeśli uważasz, że w twojej okolicy na terenie miejskim potrzebne są stojaki, zgłoś to do nas. Propozycje lokalizacji (najlepiej z mapką) proszę przysyłać za pomocą Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19 115 lub mailowo na adres rowery@um.warszawa.pl (załączniki nie większe niż 10 mb łącznie). Z kolei na terenach prywatnych inicjatywa należy do zarządcy danej nieruchomości. Przy organizacji parkingów zachęcamy do stosowania znanych dobrych praktyk. Szczegóły u dołu strony.
Standardem obowiązującym w Warszawie jest stojak w kształcie odwróconej litery "U". Jest to model umożliwiający bezpieczne i wygodne parkowanie roweru. Jego kształt pozwala na oparcie roweru oraz przypięcie go za ramę i koło - niezależnie od typu i kształtu jednośladu. Stojak jest trwale związany z gruntem. Dzięki temu znacznie trudniej jest ukraść rower. Tych zalet nie mają często spotykane stojaki typu "wyrwikółko", w których parkuje się rower wstawiając w stojak jedynie samo koło.
Zaparkowany w ten sposób rower bardzo łatwo ukraść, zaś z powodu braku odpowiedniego oparcia rower jest narażony na wygięcie i zniszczenie koła. Poza tym, takie stojaki często nie są przytwierdzone do podłoża - wtedy można je wręcz więc ukraść wraz z rowerem. Specyfikację właściwego modelu stojaka oraz zasady lokalizacji parkingów rowerowych określają "Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego w Warszawie" (Zarządzenie nr 5523/2010 Prezydenta m.st. Warszawy).
Miejsca gdzie znajdują się dobre stojaki rowerowe są zaznaczone w miejskim serwisie mapowym m.st. Warszawy. Współpracujemy też z twórcami bezpłatnej aplikacji mobilnej miejski.bike i serwisu stojaki.waw.pl oraz Stowarzyszeniem OpenStreetMap Polska.
Organizacja parkingów rowerowych
Funkcjonalność i estetyka to klucz do budowy idealnego parkingu rowerowego. Ważny jest przede wszystkim właściwy kształt stojaka i jego optymalna lokalizacja.
Źle wybrany model stojaka lub nieumiejętny montaż potrafią obrócić w niwecz nawet najlepsze intencje. Tworząc parking rowerowy warto uniknąć kilku prostych błędów.