
<p>Jedno z głównych skrzyżowań w centrum Warszawy zmienia się z myślą o rowerzystach.</p>
U zbiegu ulic Prostej i Świętokrzyskiej oraz alei Jana Pawła II trwają przede wszystkim prace związane z kompleksową przebudową ostatniej z wymienionych arterii. W kierunku południowym wyznaczane są drogi dla rowerów o szerokości 3 metrów. Obecnie trwa asfaltowanie nitki po wschodniej stronie. Z inwestycją wiąże się też szereg poprawek warunku rowerowego na samym rondzie.
Po pierwsze, najbardziej obciążony przejazd rowerowy, czyli po południowej stronie ronda w relacji wschód-zachód, również jest właśnie poszerzany do szerokości 3 metrów. Jednocześnie przebudowane jest odwodnienie ulicy, co pozwoli poprawić styk drogi rowerowej z jezdnią na części przejazdów — zostaną zlikwidowane krawężniki poprzeczne i tym samym znikną związane z nimi niewygodne uskoki.
Po drugie, powiększymy istniejące popularne parkingi rowerowe. Łącznie pojawi się ponad 100 nowych stojaków rowerowych, w tym część na rondzie ONZ. Na uwagę zasługuje w szczególności narożnik południowo-wschodni, czyli ten przy wieżowcu Rondo 1. Zostanie tam zamontowane kilkanaście stojaków, które jednocześnie będą stanowiły barierę przed nielegalnym postojem samochodów. Wszystkie prace związane z przebudową alei Jana Pawła II planujemy zakończyć w listopadzie tego roku. Przypominamy, że uruchomiona została specjalna strona internetowa www.nowaaleja.waw.pl, na której można poznać szczegóły projektu oraz śledzić postępy na placu budowy.
Trwająca przebudowa nie jest jedyną inwestycją w tym rejonie. W narożniku północno-wschodnim toczą się prace związane z budową nowego wejścia do stacji metra. Roboty prowadzi inwestor prywatny odpowiedzialny za powstający obok wieżowiec o nazwie SkySawa. Z tego powodu tymczasowo nieprzejezdny jest fragment drogi dla rowerów. Prace potrwają do końca roku. Po ich zakończeniu inwestor ma obowiązek odtworzenia dotychczasowego układu dróg rowerowych i chodników. Nowe wejście do metra, połączone bezpośrednio z biurowcem, przyczyni się do ograniczenia potencjalnych konfliktów pieszo-rowerowych.
W cieniu dużych inwestycji na rondzie pojawiły się specjalnie urządzenia, zwane potocznie “totemami”, które podpowiadają rowerzystom jak jechać, aby na najbliższym skrzyżowaniu płynnie przejechać na zielonym świetle. Dwa wyświetlacze zostały ustawione na rondzie ONZ. To element szerszego projektu, obejmującego 6 ciągów komunikacyjnych, który został zrealizowany przez Zarząd Dróg Miejskich i firmę Siemens Mobility Polska.
W przyszłości planujemy dalsze usprawnianie komunikacji rowerowej w tym rejonie. Dysponujemy gotowym projektem organizacji ruchu dla budowy drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Jana Pawła II od ronda ONZ do alei “Solidarności”. Szacowany koszt takiej inwestycji, wraz z remontem chodników, to jednak kilka milionów złotych.
Sprawdź lokalizację na mapie