null

Warszawski Raport Rowerowy w nowej odsłonie

Drukuj otwiera się w nowej karcie
_OKLADKA.png

Oddajemy w ręce mieszkańców kolejną, jedenastą już, edycję dorocznego raportu podsumowującego działania Warszawy w zakresie rozwoju transportu rowerowego. Jest to pierwszy raport w nowej formule — rozbudowany i w odświeżonej szacie graficznej.

Pierwszy raport rowerowy wydany został jeszcze w 2010 r. Był po części pokłosiem przyjętych wcześniej, a obowiązujących do dziś, miejskich dokumentów strategicznych wspierających rozwój ruchu rowerowego w Warszawie, czyli Strategii zrównoważonego rozwoju systemu transportowego oraz tzw. “Standardów rowerowych” - będących zbiorem dobrych praktyk i wytycznych projektowych.

W pierwszej edycji raportu przeczytać można było, że “w Warszawie jest ok. 275 km dróg rowerowych. To największa pod względem długości sieć dróg rowerowych w Polsce”. W podsumowaniu za 2020 rok stolica może się już pochwalić siecią ponad 680 km i planami na kolejne odcinki. W momencie pisania tych słów miasto zbliża się do przebicia bariery 700 km. Tak jak zmienia się rowerowe oblicze Warszawy, tak zmienia się też i sam raport. Unowocześniliśmy jego stronę graficzną, kładąc nacisk przede wszystkim na czytelność i atrakcyjność przekazu oraz zgodność z wymogami ustawy o dostępności cyfrowej.

Raport stanowi szczegółowe omówienie zeszłorocznych inwestycji, obecnego stanu infrastruktury oraz zarysowuje plany na najbliższą przyszłość. Jego ważnym elementem jest też szczegółowe omówienie statystyk wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów. Tradycyjnie zespół redakcyjny poleca też nową, ciekawą trasę rekreacyjną. W tym roku jest to wycieczka o długości 25 km prowadząca przez nowy most na Wiśle w ciągu obwodnicy Warszawy.

W 2020 r. nowa infrastruktura rowerowa powstała na blisko 80 odcinkach o łącznej długości 35,5 km, w tym na 23 odcinkach wprowadzono tzw. kontraruch, czyli dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych. Ponadto wyremontowano 9,3 km tras rowerowych w 21 lokalizacjach.

Rowerowym wydarzeniem roku w Warszawie z pewnością była przebudowa alei Jana Pawła II i fragmentu ulicy Chałubińskiego na odcinku pomiędzy rondem ONZ a ulicą Nowogrodzką. Inwestycja wpisuje się w zapowiedzianą przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego ideę Nowego Centrum Warszawy, czyli znacznej poprawy estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej w Śródmieściu.

W minionym 2020 roku zrealizowany został też największy do tej pory projekt w historii budżetu obywatelskiego. Pod stołecznymi placówkami oświatowymi pojawiło się ponad 90 wiat rowerowych. Pomimo większej liczby rowerzystów, kolejny już rok spada liczba zdarzeń drogowych z ich udziałem. Rowerzyści uczestniczyli w 156 wypadkach – to mniej niż przed rokiem i przed dwoma laty. W 2020 roku ruch rowerowy wzrósł o 17%, a liczba wypadków i kolizji spadła o 5,3%. Rowerzyści są sprawcami jedynie nieco mniej niż co trzeciego wypadku, w którym biorą udział.

Załączniki: