null

Nowe lepsze wiaty rowerowe - szukamy wykonawcy

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Ogłosiliśmy przetarg na realizację zadania z budżetu obywatelskiego polegającego na ustawieniu 5 wiat rowerowych na Mokotowie. Dzięki uwagom od mieszkańców zgłoszonym przy realizacji poprzednich tego typu inwestycji założenia projektu zostały dodatkowo dopracowane, aby osiągnąć jak najlepszy efekt.

Projekt o nazwie “Zaparkuj rower wygodnie i bezpiecznie na Mokotowie” zyskał ponad 2,2 tysiąca głosów mieszkanek i mieszkańców w ramach procedury budżetu obywatelskiego i dzięki został wybrany do realizacji. Zakłada budowę 5 zadaszonych parkingów rowerowych wyposażonych dodatkowo w samoobsługowe stacje naprawy rowerów, czyli punkty zawierające podstawowe narzędzia, pompkę rowerową oraz zintegrowany stojak serwisowy. 

Każda wiata pomieści co najmniej 10 stojaków, czyli 20 rowerów. Taki zadaszony parking znacznie poprawia komfort korzystania z roweru. Nawet w deszczu czy śniegu można zaparkować lub przygotować się do drogi powrotnej spokojnie i w suchym miejscu. Dach sprawia też, że pozostawione na cały dzień rowery nie niszczą się przy niesprzyjającej pogodzie. Pod wiatą nie zamokną też żadne rzeczy pozostawione w rowerze.

Szczegóły wyglądu i funkcjonalności wiat zostały opracowane w dużej mierze na podstawie doświadczeń zebranych przy realizacji podobnego projektu w ubiegłych latach. Ponad 90 wiat rowerowych stanęło na terenie stołecznych placówek oświatowych, a kolejnych 7 wzdłuż ursynowskich stacji metra. Przyglądaliśmy się uważnie, jak te konstrukcje sprawdzają się w praktyce oraz zebraliśmy uwagi od mieszkańców na ich temat.

Chcemy, aby wszystkie nowe wiaty miały “zielony dach” w postaci rozchodnika oraz specjalne oznaczenia na szybach w formie kropek z myślą o ochronie ptaków. Mieszkanki i mieszkańcy znają je już te rozwiązana m.in. z wiat przystankowych, które są sukcesywnie wzbogacane o dodatkowe rozwiązania zwiększające ich estetykę i funkcjonalność. Przy okazji dopracowany został też szereg założeń konstrukcyjnych wiaty takich jak forma i lokalizacja podpór oraz kształt i forma ścian. Konstrukcja, która uzyskała pozytywną opinię miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, ma w założeniu stanowić złoty środek pomiędzy estetyką, ekologią i funkcjonalnością.

Ten projekt to pierwsze realizacja według nowych, ulepszonych założeń. Można więc potraktować go jako rodzaj pilotażu. W przypadku osiągnięcia dobrych efektów niewykluczone jest przyjęcie wypracowanych rozwiązań jako standardowych. Na bieżąco dzielimy się spostrzeżeniami i zebranym doświadczeniem z urzędami dzielnic, Biurem Architektury oraz Centrum Komunikacji Społecznej, które koordynuje realizację budżetu obywatelskiego. Czerpiemy też z wiedzy innych jednostek miejskich. Część założeń jest przeniesiona wprost z rozwiązań wdrażanych z powodzeniem przez Zarząd Transportu Miejskiego na przystankach autobusowych i tramwajowych.

Na oferty w przetargu czekamy do 30 marca. Umowa przewiduje również prawo opcji, czyli możliwość rozszerzenie zakresu zamówienia. W przypadku korzystnych cen nie wykluczamy ustawienia jeszcze dodatkowych 3 wiat. Wszystkie konstrukcje powinny być ustawione jeszcze w tym roku.