
Wyjmij go z piwnicy lub z balkonu. Pojedź do pracy lub na zakupy. Sieć stołecznych tras rowerowych nieustannie rozwija się i zapewnia coraz lepsze możliwości podróży. Na wiosnę warto więc spojrzeć na rower przychylnym okiem i dać mu szansę w codziennych podróżach.
Twój TranSPORT...
Każdy z nas jest różny, mamy inne możliwości i uwarunkowania. Wbrew stereotypom nawet w najbardziej “rowerowych” stolicach takich jak Amsterdam czy Kopenhaga nie wszyscy jeżdżą przecież na rowerach. Z kolei Warszawa jest miastem komunikacji miejskiej, to z niej korzysta z niej większość osób. Rower nie jest więc dla każdego, tak samo, jak nie każdy decyduje się na posiadanie samochodu. Kto wie, może jednak to dobry transport właśnie dla Ciebie?
Dlatego zachęcamy “Odkryj rower na nowo!”. Z takim hasłem rozpoczynamy tegoroczny cykl działań poświęconych promowaniu wykorzystania roweru w celach transportowych. Akcja ma na celu zachęcić do spojrzenia na jednoślady nie tylko jako na przyjemny środek rekreacji. Rower to pojazd, który z powodzeniem może służyć do dojazdów do pracy czy też na zakupy.
...do pracy i na zakupy
Badanie opinii w ramach Barometru Warszawskiego wskazuje, że ponad jedna trzecia mieszkańców stolicy korzysta z rowerów: prywatnych lub miejskich. Duża część z nich robi to jednak okazjonalne, co wskazuje na rekreacyjny charakter tych podróży. Zainaugurowana właśnie akcja stanowi krok w kierunku przekonania nieprzekonanych, czyli zmiany sposobu postrzegania roweru w społeczeństwie.
- Chcemy zmierzyć się ze stereotypami dotyczącymi zarówno podróży rowerem, jak i samych rowerzystów. Jednocześnie zachęcamy do przemieszczania się w sposób ekologiczny oraz do aktywności fizycznej, o którą w trakcie trwającej pandemii bywa trudno – mówi Łukasz Puchalski, Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
W dzisiejszych czasach dużo mówi się o potrzebie zmiany nawyków transportowych wśród kierowców, lecz może to dotyczyć również rowerzystów. Sprawdź, jakie są najlepsze sposoby na wygodne przewożenie zakupów rowerem lub jaką trasą możesz sprawnie dostać się do pracy.
Zarówno leniwa niedzielna przejażdżka po parku, jak i intensywny trening kolarski różnią się od regularnych dojazdów do biura lub sklepu. Wbrew stereotypom regularne korzystanie z roweru nie wymaga kondycji zawodowca ani profesjonalnych sportowych ubrań. Warto się jednak przygotować. Dlatego będziemy sukcesywnie publikować serię porad pozwalających na łatwiejsze rozpoczęcie przygody z rowerem. W nadchodzących miesiącach chcemy też skupić się na współpracy z pracodawcami, w tym z zarządcami parków biurowych, w celu stworzenia jak najlepszych warunków do jazdy rowerem do pracy. W miarę możliwości logistycznych związanych z pandemią powróci też znany z poprzednich lat popularny Mobilny Serwis Rowerowy, czyli bezpłatny punkt z szybkim przeglądem jednośladów.
Razem jedziemy do przodu
Mimo pandemii w Warszawie udało się utrzymać ciągłość funkcjonowania roweru publicznego Veturilo, który stanowi ważne uzupełnienie systemu transportowego miasta. Dlatego na dobry początek, niejako symboliczne, kampania zainaugurowana została na kilkuset rowerach miejskich, które zostały wyposażone w okolicznościowe panele. Nie bez znaczenia jest też termin. W tym tygodniu, konkretnie 22 kwietnia, przypada Światowy Dzień Ziemi.
- Nasza współpraca z miastem trwa już blisko dekadę, podczas której realizujemy naszą misję wspierania zdrowych nawyków podróżowania wśród mieszkańców Warszawy – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. – Liczby nie kłamią, w tym czasie przekonaliśmy blisko milion warszawianek i warszawiaków do korzystania z rowerów miejskich, które wypożyczano prawie 29 milionów razy, pokonując tym samym miliony kilometrów. Podczas naszej działalności w stolicy niemalże podwoiła się długość ścieżek rowerowych. W 2012 roku, w którym uruchomiliśmy system Veturilo, mieszkańcy mieli do swojej dyspozycji około 340 km tras – teraz zbliżamy się do 700 km, a miasto ma plan na wiele więcej! Sądzę, że możemy mówić o wychowywaniu pokolenia rowerzystów miejskich, którzy dzięki naszej działalności chętniej wybierają ten środek transportu. Cieszy nas również kampania z wykorzystaniem mobilnych nośników reklamowych, bo idealnie odzwierciedla jej przekaz, który trafia do bardzo szerokiej grupy odbiorców, również tych, którzy na rower się jeszcze nie zdecydowali – dodaje.
Przede wszystkim inwestycje
Nawet najlepsza kampania w pojedynkę nie zachęci do jazdy na rowerze bez sieci dobrych dróg. Na szczęście rowerowe oblicze Warszawy nie jest już takie samo jak 5 czy 10 lat temu. Krajobraz miasta zmienia się wręcz z roku na rok, w miarę tego, jak powstają kolejne dziesiątki kilometrów infrastruktury. W ubiegłych latach stolica dobrze wykorzystała środki unijne i wybudowała ok. 70 km infrastruktury wzdłuż głównych ulic takich jak Połczyńska, Puławska, Jagiellońska czy Radzymińska. Były to po części inwestycje daleko od centrum, wzmacniające rowerowy “kręgosłup” poszczególnych dzielnic.
Obecnie drogi rowerowe z coraz większą dynamiką wkraczają też do Śródmieścia. Na różnych etapach, od przetargu na projekt, po trwającą budowę, są różne odcinki kluczowej trasy północ-południe wzdłuż ulicy Marszałkowskiej w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy. Niedawno został też ogłoszony przetarg obejmujący wyznaczenie w tym roku przejazdów rowerowych w rejonie ronda Dmowskiego. Jeden z nich powstanie w osi ulic Nowogrodzkiej, co stanowi kolejny etap budowy trasy rowerowej wschód-zachód stanowiącej alternatywę dla Alej Jerozolimskich do czasu ich przebudowy w koordynacji z pracami na kolejowej linii średnicowej.