Znowelizowane rozporządzenie dotyczące walki z koronawirusem podtrzymuje ogólnokrajowe obostrzenia zabraniające działania systemów roweru publicznego.
Kancelaria Premiera opublikowała projekt rozporządzenia w piątek po południu, dając samorządom i obywatelom czas do soboty do godziny 13:00, czyli mniej niż dobę, na składanie uwag. Mimo krótkiego terminu przesłaliśmy w imieniu Warszawy swoje zastrzeżenia. Nie zostały one uwzględnione w ostatecznej treści nowych przepisów. Obowiązujący pierwotnie do 19 kwietnia zakaz korzystania z rowerów miejskich został przedłużony na czas nieokreślony.
Polska jest prawdopodobnie jedynym państwem w Europie, które na poziomie krajowym zakazało korzystania z tego rodzaju usługi. Jednocześnie rozporządzenie ponownie milczy na temat innych współdzielonych środków transportu. W sytuacji luzowania ograniczeń dotyczących przemieszczania się zakaz ten wydaje się jeszcze bardziej niezrozumiały niż w momencie jego wprowadzenia. Wielokrotnie pisaliśmy o pozytywnej transportowej roli, jaką spełnia Veturilo.
Jednocześnie w ramach nowych przepisów rządzący znieśli zakaz przemieszczania się w celach rekreacyjnych oraz wstępu na tereny zielone — oznacza to otwarcie dla ruchu rowerowego parków i bulwarów. W Warszawie są to tereny, które często spełniają dla rowerzystów ważną funkcję transportową w codziennych niezbędnych podróżach