
Blisko 60 km tras rowerowych udało się zrealizować w 2019 roku. Wśród nich były zarówno najdłuższa nowa trasa w Warszawie, jak i krótkie, ale kluczowe dla spójności sieci przejazdy przez al. Niepodległości, Raszyńską i Szwedzką.
Ubiegły rok był kolejnym, w którym utrzymuje się rekordowe tempo rozwoju sieci rowerowej w Warszawie. Przez 7 ostatnich lat zostało wybudowanych lub wyremontowanych blisko 400 km nowych tras a długość sieci podwoiła się, sięgając ponad 635 km. W ubiegłym roku oddano do użytku niemal 60 km nowej i wyremontowanej infrastruktury rowerowej, w tym 37 km dróg dla rowerów. Przybyło ponad 12 km ulic jednokierunkowych z kontraruchem, czyli dopuszczonym ruchem rowerowym “pod prąd’. Dziś w stolicy jest już 200 takich ulic, o łącznej długości blisko 41 km.
Zakończyliśmy realizację szeroko zakrojonego programu budowy tras rowerowych z dofinansowaniem unijnym w ramach projektu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. W minionym roku oddano do użytku ostatnie odcinku wzdłuż ulic Drewny, Połczyńskiej oraz Puławskiej. Ta ostatnia to największa w historii pojedyncza stołeczna inwestycja rowerowa – na odcinku od ul. Domaniewskiej do granicy Warszawy powstało łącznie 16 km trasy rowerowej.
Standardem jest budowa infrastruktury rowerowej w ramach dużych inwestycji drogowych. Zazwyczaj są to zadania realizowane przez Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. W 2019 roku przy okazji kompleksowej przebudowy ulic powstały w ten sposób trasy m.in. wzdłuż ulic Łodygowej, Głębockiej, Żołnierskiej i Leszno. Oprócz tego rowerzyści zyskali nowy lepszy układ ścieżek na kolejnym odcinku bulwarów wiślanych. To inwestycja Zarządu Zieleni, który przebudował skwer Kahla, czyli rejon przy moście Świętokrzyskim i stacji metra Centrum Nauki Kopernik.
Dbamy też o standard istniejących tras. 7 km najstarszych odcinków przeszło remont. Dzięki temu już ponad 70 proc. sieci posiada nawierzchnię asfaltową.
Realizujemy budżet obywatelski
Sukcesywnie realizowane są kolejne inwestycje z dużej puli rowerowych projektów zgłaszanych przez mieszkańców. W tym roku sam tylko Zarząd Dróg Miejskich wykonał ponad 20 zadań, budując drogi dla rowerów na ul. Rudzkiej, al. Lotników czy Słowackiego czy dopuszczając dwukierunkowy ruch rowerowy na ponad 20 ulicach Starej Ochoty. Budżet obywatelski realizowany jest również przez poszczególne dzielnice. W ten sposób została wyremontowana popularna trasa wzdłuż stacji postojowej warszawskiego metra na Kabatach.
Coraz lepiej na skrzyżowaniach
O znaczeniu inwestycji dla rowerzystów nie zawsze świadczy jej długość w kilometrach. Równie ważne są przebudowy skrzyżowań, dotąd nieprzejezdnych dla jednośladów. Sukcesywnie likwidujemy kolejne “białe plamy” na rowerowej mapie Warszawy - miejsca, gdzie droga rowerowa niespodziewanie urywała się lub jej przebieg zmuszał do znacznego nadkładania drogi. W tym roku wybudowane zostały nowe przejazdy dla rowerów przez al. Niepodległości (przy ul. Batorego), ul. Szwedzką (przy al. Solidarności) czy ul. Namysłowską (przy Starzyńskiego).
O infrastrukturze rowerowej pamiętamy również projektując nowe sygnalizacje. Dobrym przykładem jest skrzyżowanie ulic Drewny i Przyczółkowej w Wilanowie. Na niebezpiecznym dotychczas skrzyżowaniu zostały postawione światła. Przy okazji powstał brakujący przejazd rowerowy, który połączył popularne ścieżki na obu ulicach.
Nowe przejazdy powstają na przedłużeniu logicznych i naturalnych ciągów komunikacyjnych. Nie zawsze oznacza to uzupełnienie braku wzdłuż istniejącej drogi dla rowerów. Przeprowadzona w zeszłym roku przebudowa skrzyżowania Koszykowa–Raszyńska–Nowogrodzka, w ramach której wykonany został komplet przejazdów, otworzyła przed rowerzystami zupełnie nowe możliwości jazdy. Jest to kolejny etap wyznaczania w centrum korytarza rowerowego wzdłuż ulicy Nowogrodzkiej, który docelowo ma stanowić atrakcyjną alternatywę dla jazdy Alejami Jerozolimskimi.
Nie tylko asfalt – edukacja i promocja
Ważną częścią działań na rzecz rozwoju ruchu rowerowego w Warszawie jest edukacja i promocja. Konsekwentnie od lat realizowana jest kampania edukacyjna “Rowerowy Maj”, która promuje zrównoważoną mobilność, zdrowy tryb życia oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego wśród najmłodszych. W tej edycji, oprócz szkół podstawowych otworzyliśmy się również na przedszkola i pobiliśmy kolejny rekord – akcja objęła blisko 230 placówek, w których uczy się 80 tysięcy dzieci. Łącznie najmłodsi w maju wykonali aż 1 447 638 dojazdów rowerem, na rolkach czy też hulajnogach do szkół i przedszkoli.
Dla nauczycieli szkolnych i przedszkolnych po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję “Rowerowa edukacja”. Była ona znakomitą okazją do ich wsparcia merytorycznego oraz pomocy w budowaniu kompetencji przydatnych przy realizacji celów kampanii nie tylko w maju. Zadbaliśmy o to wraz ze znakomitymi prelegentami z kraju i zagranicy przy pomocy bogatego program szkoleń i warsztatów. Zarówno konferencja, jak i sama kampania Rowerowy Maj odbyły się pod patronatem honorowym ambasad Danii, Holandii oraz Szwecji.
Rower to pojazd
Zeszłoroczną nowością w palecie działań edukacyjnych była kampania “Rower to pojazd”. Postanowiliśmy zmierzyć się z sześcioma różnymi problematycznymi sytuacjami związanymi z poruszaniem się na rowerze po mieście. Były to: jazda po chodniku, niesygnalizowanie manewru skrętu, brak obowiązkowego oświetlenia roweru, nielegalna i niebezpieczna jazda pod prąd jednokierunkowymi pasami dla rowerów oraz szeroko pojęta życzliwość wobec pieszych. Hasłem przewodnim spinającym wszystkie tematy było właśnie “Rower to pojazd”, przypominające rowerzystom że na drodze mają nie tylko prawa, ale również obowiązki.
Kampania trwała od marca do października włącznie. Na początek na ulice Warszawy wyjechało 300 rowerów Veturilo, wyposażonych w panele z hasłami, które promowały kampanię. Przygotowaliśmy też cykl sześciu krótkich filmów. Ważnym elementem były plenerowe akcje edukacyjne. W ciekawych i atrakcyjny sposób z wykorzystaniem stylizacji retro rozmawialiśmy z rowerzystami o przepisach oraz drogowym savoir-vivre. W akcji zaangażowani byli też stołeczni strażnicy miejscy. Uruchomione zostały dedykowane kampanii patrole. Zadaniami tworzących je funkcjonariuszy były przede wszystkim profilaktyka i edukacja.
Mobilny Serwis Rowerowy
Popularna akcja powróciła. W zeszłym roku serwisowi przyświecało hasło “Naprawiaj – nie wyrzucaj”. Chcieliśmy w ten sposób zwrócić uwagę na współczesne problemy z gospodarką zasobami naturalnymi oraz odpadami. Serwisantów można była spotkać w każdy wakacyjny weekend na ulicy Ząbkowskiej. Do punktu ustawiała się kolejka chętnych. Mechanicy naprawili setki rowerów. We współpracy z organizatorem wydarzenia, Biurem Polityki Mobilności i Transportu, formułę projektu udało się rozszerzyć o szkoły podstawowe. We wrześniu mobilny serwis pojawił się w pięciu placówkach, w ramach działań związanych z Europejskim Tygodniem Zrównoważonej Mobilności.
Co przed nami?
Ciepła, bezśnieżna zima sprzyja kontynuacji prac budowlanych. W tej chwili w budowie jest blisko 50 km nowych tras dla rowerów. Prace trwają m.in. na ul. Górczewskiej, al. Zjednoczenia, Wale Miedzeszyńskim i Trakcie Lubelskim. Dobiega końca realizowana przez urząd dzielnicy Mokotów budowa ul. Woronicza wraz z drogą dla rowerów.
Zamierzamy rozpocząć wielu nowych projektów, w tym wyczekiwanych zmian w centralnym obszarze Warszawy. Będziemy również kontynuować realizację zwycięskich pomysłów z budżetu obywatelskiego. Poniżej lista wybranych projektów rowerowych przewidzianych do rozpoczęcia w 2020 roku. W większości wymienionych przypadków rozpoczęcie prac jest jeszcze zależne od rozstrzygnięć planowanych przetargów na przeprowadzenie robót.
-
Wybrzeże Helskie – Wybrzeże Szczecińskie
-
Grójecka/Harfowa/Racławicka (przebudowa skrzyżowania)
-
al. Jana Pawła II – rondo “Czterdziestolatka” – Chałubińskiego (rondo ONZ – Nowogrodzka)
-
pl. Trzech Krzyży – Nowy Świat
-
pl. Na Rozdrożu
-
Marszałkowska (Świętokrzyska – Widok)
-
Starzyńskiego (Namysłowska - rondo Żaba)
-
Kaliskiego (Archimedesa – WAT)
-
Anielewicza (Okopowa – Karmelicka)
-
al. Armii Ludowej (Waryńskiego – Polna)
-
św. Wincentego (rondo Żaba – Gościeradowska)
-
Powstańców Śląskich (Pirenejska – Wrocławska)
-
Powstańców Śląskich (Maczka – Piastów Śląskich, remont)
-
Wrocławska (Powstańców Śląskich – Widawska)
-
Wołoska – Boboli (Wiktorska – Rostafińskich, remont)
-
Domaniewska (al. Niepodległości – Modzelewskiego)
-
Idzikowskiego (Piaseczyńska – al. Witosa)
-
Dolina Służewiecka (Puławska – al. KEN, str. południowa, remont)
-
Bora-Komorowskiego – Egipska – Saska
-
Meissnera – Abrahama – Umińskiego
Poniżej galeria przedstawiająca wybrane najważniejsze inwestycje rowerowe oraz wydarzenia z zakresu promocji i edukacji w 2019 roku.





























































































