null

Przybywa dróg rowerowych i wypożyczalni Veturilo

Drukuj link otwiera się w nowej karcie
Stacja Veturilo u zbiegu al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego
Stacja Veturilo u zbiegu al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego

System Veturilo i miejska infrastruktura rowerowa sukcesywnie się powiększają. Stołeczni rowerzyści mają do swojej dyspozycji już ponad 400 km tras rowerowych i kolejne dwie wypożyczalnie.

Mamy już ponad 200 wypożyczalni. Veturilo stało się siódmym największym systemem rowerów publicznych w Europie. Rowery w tym sezonie były wypożyczane już 1,6 mln razy i przybyło nam 67 tysięcy nowych użytkowników. Stale inwestujemy w infrastrukturę i podnosimy jej standard, łącząc drogi rowerowe w jedną spójną sieć, która liczy już ponad 400 km. Wygospodarowaliśmy też środki na zimowe odśnieżanie 75 km najważniejszych dróg rowerowych - mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.

Nowe stacje Veturilo zostały uruchomione w Wilanowie, na skrzyżowaniach ulic Vogla i Sytej oraz Rzeczypospolitej i Branickiego. Działający od sierpnia 2012 roku system roweru miejskiego ma więc już 202 wypożyczalnie w Warszawie (na ponad 3 000 rowerów). I zgodnie z założeniami „Strategii transportowej…” stał się już pełnoprawnym elementem komunikacji miejskiej.

Miasto inwestuje w infrastrukturę - w ciągu dwóch lat długość dostępnych tras rowerowych wzrosła o 100 km. Warszawska sieć liczy już ponad 400 km - do dyspozycji rowerzystów jest w tej chwili 331 km dróg rowerowych, 61 km ciągów pieszo-rowerowych i 16 km pasów oraz kontrapasów rowerowych.

Tylko w tym roku w Warszawie oddano do użytku prawie 40 km dróg, ciągów i pasów rowerowych, a w budowie jest jeszcze kolejnych 25 km. To jednak nie wszystko - w tym tygodniu rozpocznie się m.in. budowa drogi dla rowerów na ul. Ostrobramskiej.

Nowo budowane trasy oraz pasy wyznaczane na jezdniach pozwoliły na połączenie kilkudziesięciu istniejących odcinków w jedną spójną sieć i stworzenie przyjaznych dla rowerzystów korytarzy (tak jest już np. na ul. Świętokrzyskiej, nad Wisłą czy przy moście Gdańskim). W sumie w tym roku zrealizowano 30 tego typu inwestycji. Miasto konsekwentnie stawia na jakość i wysoki standard dróg rowerowych. Dzięki ukończonym we wrześniu inwestycjom, a także przeprowadzonym remontom ponad połowa istniejącej sieci - 205 km - ma już nawierzchnię asfaltową.

Ponadto 1000 parkingów rowerowych w stolicy oferuje 11 tys. miejsc, gdzie można pozostawić i wygodnie przypiąć rower (w toku jest przetarg na kolejnych 1000 stojaków). W stolicy ustawiono również 30 stacji samoobsługowej naprawy rowerów. W tym roku uruchomiono również 4 bezpłatne wypożyczalnie rowerów towarowych, którymi można przewieźć do 100 kg ładunku lub nawet czwórkę dzieci. Działają też wypożyczalnie handbike’ów (rowerów dla niepełnosprawnych) oraz rowerów dziecięcych, które można wykorzystać przy organizacji wycieczek szkolnych.

Dzięki środkom z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ciągu pięciu najbliższych lat Warszawa wybuduje ponad 100 km nowych tras rowerowych wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych. W przyszłym roku pasy rowerowe powstaną m.in. na ul. Książęcej, Zakroczymskiej, Wóycickiego i Wrocławskiej. Zostaną wybudowane odcinki dróg rowerowych na ul. Drewny (do Konstancina-Jeziorny), al. Waszyngtona, Żwirki i Wigury, Jagiellońskiej oraz Powsińskiej.

Ponadto miasto przeznaczy również ponad 4 mln zł na realizację projektów rowerowych zgłoszonych przez mieszkańców w ramach budżetu partycypacyjnego.

W budżecie wygospodarowano także kilkaset tys. zł na odśnieżanie ok. 75 km najważniejszych dróg rowerowych w nadchodzącym sezonie zimowym.

Liczba rowerzystów w stolicy wzrosła trzykrotnie w ciągu ostatnich pięciu lat, a rower stał się popularnym środkiem transportu – ruch rowerowy stanowi już niemal 3 proc. wszystkich podróży po mieście.

Stacja Veturilo u zbiegu ul. Vogla i ul. Sytej
Zobacz galerię (5 zdjęć />)
Nowe stacje Veturilo przetestował m. in. burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski
Stacja Veturilo u zbiegu ul. Vogla i ul. Sytej
Stacja Veturilo u zbiegu ul. Vogla i ul. Sytej
Wzdłuż ul. Vogla powstała droga dla rowerów. Dzięki temu długośc infrastruktury rowerowej w Warszawie przekroczyła 400 km