null

Rozpisaliśmy przetarg na most dla pieszych i rowerzystów

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Wizualizacja mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę

Ogłosiliśmy przetarg na budowę mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Przeprawa, która połączy Bulwary Wiślane z Pragą, będzie długa na 452 metry. Pieszym i rowerzystom pozwoli na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle, najpóźniej wiosną 2024 r.

Bulwary Wiślane to jedno z najbardziej popularnych miejsc do wypoczynku w mieście. Aby tam się dostać, zwłaszcza mieszkańcy południowej części Pragi muszą nadkładać drogi. W dodatku trudno dostępny dla pieszych most Śląsko-Dąbrowski nie zachęca, by to nim przekroczyć rzekę.

Rozwiązaniem będzie nowa przeprawa. Połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Dzięki niej idący tą drugą ulicą od wschodu w kilka minut znajdą się po drugiej stronie Wisły, a kierując się dalej na zachód szybko trafią w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Przetarg na budowę mostu właśnie został przez nas ogłoszony. Chętni, którzy chcą podjąć się tego zadania, swoje oferty mogą nadsyłać do 15 czerwca.

Wcześniej odbędzie się wizja lokalna w miejscu budowy mostu. To ważny element procedury, bo ofertę będą mogły złożyć tylko firmy, które wezmą w niej udział.

Infografika pokazująca parametry mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę

 

Dłuższy od Millennium Bridge

Pierwszy w Warszawie most przez Wisłę tylko dla pieszych i rowerzystów będzie liczył 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m). Tym samym będzie o 127 m dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Detale dopracowane

Projekt przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy - dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody.

Dlatego most będzie jednopoziomową przeprawą położoną na siedmiu żelbetowych podporach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się poszerzy i rozdzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy nimi zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wbudowane w taras bulwaru. Zamiast kortenu, czyli stali trudnordzewiejącej, most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor kortenu. Materiał ten lepiej zniesie dużą wilgotność nad rzeką.

Szansa dla Pragi

Nowy most nie tylko stworzy nowe połączenie dla pieszych i rowerzystów między Bulwarami Wiślanymi a praskim brzegiem Wisły. Będzie on także szansą dla rewitalizującej się właśnie Pragi, co podkreślił prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski podczas marcowej konferencji prasowej, na której idea budowy przeprawy została ogłoszona.

Praga dzięki przeprawie przybliży się do centrum miasta i zyska wygodne połączenie z kampusem uniwersyteckim na Powiślu. Ciąg ulic Okrzei i Ząbkowskiej może stać się nową osią, praską wersją Traktu Królewskiego – zaznaczał Rafał Trzaskowski.