null

700 km za nami, wiele przed nami — rowerowe podsumowanie 2021

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Ważne inwestycje w Centrum, dekada systemu Veturilo, przekroczenie przez sieć tras rowerowych długości 700 kilometrów... W minionym roku osiągnięte zostały kolejne kamienie milowe w rozwoju rowerowej strony Warszawy.

Liczby

Co prawda rower nie jeździ po wykresach i statystykach, ale i tak warto się im przyjrzeć. Na koniec 2021 roku długość sieci tras przekroczyła kolejny symboliczny próg i obecnie wynosi 708 km. Składa się na nią 515,5 km dróg dla rowerów, 79,5 km ciągów pieszo-rowerowych, 51 km pasów rowerowych wyznaczonych na jezdni oraz 62 km ulic z kontraruchem, czyli z dopuszczonym ruchem rowerów w obie strony na ulicach jednokierunkowych.

Wyremontowaliśmy ponad 5 km tras, zamieniając niewygodną kostkę lub płyty betonowe na równą asfaltową nawierzchnię. Począwszy od 2013 roku remont przeszło blisko 70 km infrastruktury, czyli ok. 10% całej sieci. Nawierzchnia asfaltową ma już ponad 74,5% sieci. Zdecydowany priorytet ma jednak budowa nowych tras, których powstało ponad 30 km.

Przybyło ponad 10 km ulic z kontraruchem, aczkolwiek po części poprzez utrzymanie dwukierunkowego ruchu rowerów na ulicach Ochoty i Żoliborza przekształconych w jednokierunkowe.

Co ciekawe, po raz pierwszy w skali roku zmniejszyła się liczba wspólnych ciągów pieszo-rowerowych. Dzięki przebudowie istniejącej starej infrastruktury jest ich o 1,5 km mniej niż jeszcze rok temu. Wśród rowerzystów taka organizacja ruchu kojarzy się zazwyczaj negatywnie, z rozwiązaniami powodującymi konflikty-pieszo rowerowe. Projekty tego typu należą jednak w Warszawie do rzadkości, stanowią stosunkowo niewielki odsetek całej sieci (11%). Nieliczne powstające do dziś odcinki mają zaś zauważalnie lepszą jakość niż jeszcze dekadę temu.

Nowości w Nowym Centrum Warszawy

Kolejny rok z rzędu ważnym ogniwem są inwestycje z programu pod nazwą Nowe Centrum Warszawy. W Śródmieściu zakończyła się budowa trasy po zachodniej stronie ulicy Marszałkowskiej na wysokości placu Defilad i przyszłego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Po sąsiedzku trwa budowa ciągu dalszego, czyli wyczekiwanych przejazdów rowerowych w rejonie ronda Dmowskiego wraz z przebiciem dalszego odcinka trasy w ciągu ulicy Nowogrodzkiej.

Równolegle z pracami budowlanymi przygotowywane są projekty dla kolejnych ważnych odcinków. W minionym roku podpisaliśmy umowy stanowiącej pierwszy krok do nowego oblicza m.in. Alej Jerozolimskich, ulicy Kruczej oraz dalszych odcinków ulicy Marszałkowskiej. Projekt Nowego Centrum nabiera tempa i jego kolejne elementy jeszcze długo będą ozdobą kolejnych rocznych podsumowań.

Wąwozowa — ostatni będą pierwszymi

Sukcesywnie przebudowujemy najstarsze odcinki, które nie spełniają współczesnych standardów projektowych. Jedną z najgorszych jakościowo tras w Warszawie znajdowała się do niedawna wzdłuż ulicy Wąwozowej na Ursynowie. Dzięki wsparciu Urzędu Dzielnicy odmieniliśmy całkowicie oblicze liczącej ponad dwie dekady trasy. Wyremontowaliśmy nawierzchnię, zmieniliśmy przebieg drogi rowerowej na lepszy i utworzyliśmy rowerowy parking przesiadkowy przy stacji metra Kabaty wyposażony w dwie pojemne wiaty. Integralną częścią przebudowy był też remont chodnika oraz przystanku autobusowego.

Miniony rok ogólnie obfitował w rowerowe wydarzenia w dzielnicy Ursynów, gdzie powstała też trasa wzdłuż ulicy Stryjeńskich, przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu al. KEN z ulicami Surowieckiego i Bartoka oraz ciąg pieszo-rowerowy w parku Kozłowskiego, a remont przeszła rekreacyjna ścieżka w parku wzdłuż ulicy Sępa-Szarzyńskiego.

Inwestycje w całej Warszawie

Największa miejska inwestycja obejmująca infrastrukturę rowerową miała jednak miejsce na prawym brzegu Wisły. Na Pradze-Północ Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta oddał po kompleksowej dwuletniej przebudowie Wybrzeże Helskie wraz z krótkim odcinkiem Wybrzeża Szczecińskiego. Ulica posiada teraz drogi rowerowe po obu stronach i przejazdy rowerowe na wszystkich skrzyżowaniach. To olbrzymi skok jakościowy. Wcześniej był tam pojedynczy wspólny ciąg pieszo-rowerowy poprowadzony po nierównej nawierzchni, a na każdych światłach należało zsiadać z roweru i przeprowadzać go przez pasy.

Kompleksowe i drobiazgowe podsumowanie tradycyjnie stanowić będzie Warszawski Raport Rowerowy, który ukaże się w pierwszej połowie roku. W ramach tej publikacji zbieramy i opracowujemy szczegółowe dane ze wszystkich biur i jednostek miejskich, które dają pełny obraz minionego roku. Jednak już teraz można wyróżnić wiele inwestycji.

Na Mokotowie powstała trasa wzdłuż ulicy Konstruktorskiej w ramach koordynacji projektu z budżetu obywatelskiego i inwestycji dewelopera zobowiązanego do budowy ronda. Wybudowaliśmy też drogę dla rowerów wzdłuż ulicy Idzikowskiego. Na Białołęce droga rowerowa powstała wzdłuż nowego odcinka trasy rowerowej na ulicy Światowida. Na Bielanach przebudowaliśmy fragment drogi dla rowerów przy ulicy Marymonckiej oraz wybudowaliśmy krótki łącznik na ulicy Wólczyńskiej. Na Żoliborzu powstały pasy rowerowe na ulicy Mickiewicza. Na Wilanowie na uwagę zasługuje chociażby wybudowany przez Urząd Dzielnicy nowy odcinek ulicy Branickiego oraz remont fragmentu trasy na ulicy Sarmackiej. Na Woli powstała kontynuacja trasy wzdłuż ulicy Jana Olbrachta oraz pasy rowerowe wzdłuż ulicy Anielewicza, które swój bieg kończą już na terenie Śródmieścia przy nowym rondzie powstałym u zbiegu z ulicą Karmelicką. Na Pradze-Południe powstały pasy rowerowe na ulicach Umińskiego i Meissnera, czyli fragmencie "obwodnicy" Gocławia oraz droga dla rowerów w ciągu ulic Saskiej i Egipskiej.

Nie sposób nie wspomnieć o Południowej Obwodnicy Warszawy. Najnowszy odcinek POW to ok. 6 km asfaltowych dróg rowerowych oraz powiązanych z nimi jezdni serwisowych na terenie Wilanowa i Ursynowa. Inwestycję zrealizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przy wsparciu środków z Unii Europejskiej.  Koniecznie będzie jeszcze uzupełnienie brakujących odcinków, których ostatecznie nie objął kontrakt na budowę trasy ekspresowej. Na ulicy Płaskowickiej w pierwszej kolejności planujemy budowę drogi dla rowerów na odcinku od al. KEN do ul. Pileckiego. Następnie również od al. KEN od zakresu robót GDDKiA na wysokości ul. Cynamonowej.

Dekada Veturilo

Na przekór pandemii rower publiczny wciąż jest popularny. Zainteresowanie rowerami Veturilo w minionym 10. sezonie utrzymało się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. Oznacza to, że rowery były wypożyczane łącznie ponad 3,3 mln razy - o ponad 150 tys. więcej niż w rok temu. Rekordowym dniem okazał się 11 kwietnia z 22 963 wypożyczeniami.

Z rowerów skorzystało w tym roku ponad 132 tysiące osób. Średni czas jednego wypożyczenia to ok. 28 minut, czyli trochę więcej niż wynosi darmowy okres 20 minut jazdy. Powyżej tej granicy płaci się zaś symboliczną złotówkę. Sezon trwa od początku marca do końca listopada. W 2021 roku warszawianki i warszawiacy wyjeździli łącznie 1 425 628 godzin 33 minuty i 45 sekund.

Zeszłoroczny sezon Veturilo odbył się na mocy umowy „pomostowej” obowiązującej przez jeden rok. Ze względu na sytuację od początku przewidziana była możliwość opcjonalnego przedłużenia jej jeszcze o jeden rok. Warszawa skorzysta z tego prawa. Oznacza to, że w 2022 r. system powróci w niezmienionym kształcie i z tym samym operatorem – firmą Nextbike Polska.

Jest na co czekać

Samo tylko zakończenie prac budowlanych na rondzie Dmowskiego czy też Placu Pięciu Rogów będzie w tym roku dużym wydarzeniem. Oprócz tego, tempa nabrać powinny duże miejskie inwestycje posiadające komponent rowerowy, czyli przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli oraz budowa trasy tramwajowej na ulicy Kasprzaka. Przed nami również inauguracja budowy mostu pieszo-rowerowego łączącego Pragę ze Śródmieściem. Do końca zbliżają się budowy tras rowerowych na ulicach Abrahama (kolejny rowerowy element “obwodnicy” Gocławia), Grenadierów czy Sokratesa. Z pewnością jest na co czekać. Szczegółowe plany na 2022 rok zostaną przedstawione w osobnym komunikacie przed początkiem tegorocznego sezonu budowlanego.

Zobacz galerię (44 zdjęć)