
Rowerem można już wygodnie pokonać rondo Dmowskiego czy przejechać ulicą Starzyńskiego z Targówka do centrum. Te i wiele innych rowerowych zmian udało się zrealizować w 2022 roku. Był to też rok rekordowy pod względem remontów starych tras.
Na koniec 2022 roku w Warszawie było ok. 736 kilometrów różnego typu tras rowerowych. Zdecydowana większość nowych i wyremontowanych odcinków to zadania zrealizowane przez Zarząd Dróg Miejskich.
Nie tylko ilość
Warszawska sieć tras rowerowych w ciągu dekady wydłużyła się o niemal pół tysiąca kilometrów. Liczy się jednak nie tylko ilość – nowe trasy coraz bardziej spinają poszczególne odcinki w spójną sieć. Po latach koncentracji na trasach prowadzących do centrum, coraz większy nacisk kładziemy na samo centrum i to, aby można było po nim wygodnie jeździć rowerem. Likwidujemy też kluczowe “wąskie gardła” czy “czarne punkty” stanowiące bariery w rozwoju ruchu rowerowego. Są to często dosłownie punkty lub też krótkie odcinki, lecz zmiana jakościowa jest nieproporcjonalna do ich długości. Dwa koronne przykłady takich inwestycji można znaleźć po obu stronach Wisły.
Na lewym brzegu była to wyczekiwana od dawna przebudowa ronda Dmowskiego u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. Równolegle z przejściami dla pieszych powstały trzy przejazdy rowerowe oraz łączący je odcinek drogi rowerowej. Razem z istniejącym już wcześniej układem dróg rowerowych wzdłuż ulicy Marszałkowskiej oraz ulic jednokierunkowych z dopuszczonym kontraruchem otworzyło to zupełnie nowe możliwości bezpiecznego i komfortowego przejazdu rowerem przez ścisłe centrum. Ważnym elementem tego układu jest strefa ograniczonego ruchu na pobliskim „Placu Pięciu Rogów”, czyli kolejnym obok ronda Dmowskiego projekcie zrealizowanym w ramach programu Nowe Centrum Warszawy. Na papierze to tylko 400 metrów więcej w rejonie ronda oraz kolejne 500 metrów na placu i przylegających do niego ulicach – ale obie inwestycje diametralnie odmieniły sytuację rowerzystów.
Na prawym brzegu równie ważna była przebudowa ulicy Starzyńskiego między ulicą Namysłowską i rondem Żaba. Dzięki przesunięciu jezdni obwodnicy śródmiejskiej udało się wykonać ostatni brakujący odcinek drogi dla rowerów na trasie przebiegającej przez Targówek i Pragę prosto do Śródmieścia. Zakres oznaczał kompleksowe zmiany – zupełnie nowy układ chodników, lepsze oświetlenie, kilkadziesiąt nowych drzew, długą zatokę parkingową oraz szereg stojaków rowerowych. Na mapie ten odcinek to zaś niespełna 600 metrów.
Ze starego roku w nowy
Oba brzegi Wisły połączy most pieszo-rowerowy, który zapewni zupełnie nowe 450-metrowe połączenie między Powiślem a Starą Pragą. To jedna z wielu inwestycji, które zostały zapoczątkowane w 2022 roku i będą kontynuowane również w następnym. Są to zarówno inwestycje prowadzone przez ZDM, jak i przez inne jednostki i spółki miejskie takie jak m.in. Tramwaje Warszawskie oraz Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Warto tutaj wymienić przede wszystkim inwestycje związane z budową nowych tras tramwajowych, które wiążą się też z usprawnieniami dla rowerów. Łącznie na ulicach Spacerowej, Belwederskiej, Gagarina, Jana III Sobieskiego, Wolskiej i Kasprzaka w budowie lub przebudowie jest 12 km tras rowerowych.
Trwa też przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą, gdzie powstają ciągi pieszo-rowerowe oraz pochylnie w rejonie ulicy Rozbrat, budowa kluczowej dla Śródmieścia trasy przez plac Trzech Krzyży oraz przebudowa ulicy Kondratowicza na Targówku wraz z nowymi obustronnymi drogami dla rowerów. W toku jest również m.in. przebudowa całego ciągu ulic Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego na Bielanach, gdzie modernizowany jest długi na 2 km odcinek trasy rowerowej niespełniający dotychczas stołecznych standardów jakościowych.
Największe inwestycje
W 2022 roku wybudowaliśmy m.in. drogę dla rowerów na ulicy Grenadierów na Pradze-Południe, na odcinku między aleją Stanów Zjednoczonych i ulicą Ostrobramską. Odcinek połączył ze sobą dwie długie trasy zbudowane wcześniej z udziałem środków unijnych. Ta inwestycja to swoisty “budżet obywatelski z plusem” – zaproponowany wyjściowo przez mieszkańców projekt namalowania pasów rowerowych na jezdni przeistoczył się we współpracy z nimi w pełnoprawną drogę rowerową poprowadzoną wśród zieleni.
Łącznikiem istniejących tras jest też zakończona w poprzednim roku budowa brakującego odcinka trasy na ulicy Żwirki i Wigury między ulicami 1 Sierpnia i Hynka. To wyjątkowo malowniczy fragment, który biegnie wzdłuż zabytkowej alei lip. Właśnie ze względu na bliskość pomnika przyrody stanowił jednak duże wyzwanie na etapie budowy.
W ramach realizacji projektu z budżetu obywatelskiego swoje oblicze zmieniła trasa wzdłuż Alej Jerozolimskich biegnąca wzdłuż Parku Pięciu Sióstr na Ochocie. Poprawiliśmy znacznie układ ciągów pieszych i rowerowych oraz wyremontowaliśmy obie części. Ta kluczowa trasa rowerowa prowadząca w rejon kolejowego Dworca Zachodniego została też poszerzona.
Całkowicie przebudowana została trasa rowerowa wzdłuż ulicy Sokratesa, wyznaczyliśmy też równoległy ciąg pieszo-rowerowy po jej drugiej stronie. To element całego pakietu zmian poprawiających bezpieczeństwo na tej bielańskiej arterii.
Rekordowe remonty
Niezmiennie priorytetem pozostaje budowa nowych tras, ponieważ tylko w ten sposób można realnie zapewnić możliwość komfortowego poruszania się tym środkiem transportu dla jak największej liczby mieszkanek i mieszkańców stolicy. Remonty przeprowadzane są głównie przy okazji dużych inwestycji obejmujących wszystkie elementy danej ulicy lub jako projekty wskazane przez warszawianki i warszawiaków w ramach budżetu obywatelskiego.
Nie zmienia to faktu, że co roku co najmniej kilka kilometrów zyskuje nową asfaltową nawierzchnię, która zastępuje niewygodną kostkę stosowaną wiele lat temu. W 2022 roku udało się wyremontować ponad 10 km tras. To rekordowy wynik. Łącznie od 2012 roku remont przeszło już ponad 80 km tras. Oznacza to, że już ponad 80% całej sieci ma nawierzchnię asfaltową.
Oprócz wspomnianych już prac w tej kategorii warto wyróżnić remonty długich odcinków przeprowadzone na ulicach Broniewskiego, Grójeckiej i Rosoła.
Projektujemy na przyszłość
Równolegle szykujemy już kolejne ważne inwestycje. W minionym roku, dzięki dodatkowym środkom przekazanym przez Radę Warszawy, udało się rozpocząć szereg procesów projektowych, które przyniosą owoce w następnych latach. Trwa projektowanie tras rowerowych m.in. w al. “Solidarności” i na ul. Okrzei. W przygotowaniu są też kolejne projekty związane z Nowym Centrum Warszawy, czyli przebudowa ulicy Kruczej oraz modernizacja kolejnych odcinków ulicy Marszałkowskiej. Równoległe przeznaczanie sił i środków na budowy oraz projekty pozwala od lat utrzymywać w Warszawie tempo na poziomie kilkudziesięciu kilometrów nowych tras rowerowych co roku.
Ostatni taki sezon Veturilo
Jedenasty sezon roweru miejskiego Veturilo zakończyliśmy dokładnie z 3 904 647 wypożyczeniami. To więcej niż rok (3,30 mln) i dwa lata temu (3,18 mln). Średnio dziennie było ich 14,3 tys. Po raz pierwszy od 2019 r., czyli okresu jeszcze sprzed pandemii, odnotowaliśmy również dni z ponad 30 tysiącami wypożyczeń. Tylko w tym roku każdy z rowerów był wypożyczany średnio 821 razy. Łączy czas “wykręcony” na rowerach to ponad 1,8 mln godzin. Szacujemy, że pokonały one wtedy ponad 14 mln kilometrów.
Dokładnie te same jednoślady były w obiegu aż od 2016 r. Najwyższy czas, aby po bardzo intensywnych 7 latach przeszły na zasłużoną emeryturę. Od 2012 r., czyli przez 11 kolejnych sezonów, Veturilo było wypożyczane łącznie blisko 34 miliony razy, a w systemie zarejestrowało się 1,5 mln osób. Przez cały ten czas formuła wypożyczalni pozostawała bez większych zmian.
Od 2023 r. system przeszedł ewolucję. Do dyspozycji jest zupełnie nowa aplikacja mobilna. Użytkowniczki i użytkownicy zyskali dodatkową możliwość dokonywania zwrotów i wypożyczeń również poza stacjami. Nie ma konieczności wpinania rowerów do elektrozamków, zastąpią je zapięcia wbudowane bezpośrednio w pojazd. Do tego 10% rowerów jest wyposażonych we wspomaganie elektryczne.
We współpracy z operatorem systemu, firmą Nextbike, jeden z najstarszych warszawskich rowerów Veturilo został wystawiony na aukcję charytatywną 31. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Został licytowany za 1275 złotych, całość kwoty zasiliła aktualny cel WOŚP, czyli walkę z sepsą.
Odśnieżanie tras
W sezonie zimowym 2022/2023 odśnieżanie głównych tras rowerowych zostało powierzonych Zarządowi Oczyszczania Miasta. Swój zakres realizowała też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz w mniejszym zakresie poszczególne urzędy dzielnic oraz stołeczny Zarząd Zieleni (np. bulwary wiślane czy Pole Mokotowskie). Łącznie odśnieżaniu podlegało 320 km różnego rodzaju tras rowerowych, z czego 210 km podlegało ZOM. Rowery poruszają się oczywiście również po innych odcinkach objętych zimowym utrzymaniem, które nie są stricte infrastruktura rowerową np. parki, bulwary, strefy ruchu uspokojonego etc.
Lista najważnieszych inwestycji rowerowych zakończonych w 2022 roku
- Starzyńskiego (Namysłowska – rondo Żaba) – budowa drogi dla rowerów
- Grenadierów (Ostrobramska – al. Stanów Zjednoczonych) – budowa drogi dla rowerów
- plac Pięciu Rogów – strefa ruchu uspokojonego z ograniczeniem ruchu samochodów indywidualnych oraz pasy rowerowe na ul. Kruczej (Aleje Jerozolimskie – Bracka)
- Abrahama (Bora Komorowskiego – Fieldorfa) – wyznaczenie pasów rowerowych
- Żwirki i Wigury (1 Sierpnia – Hynka) – budowa drogi dla rowerów
- al. “Solidarności” (na wysokości ul. Wileńskiej 16) – przebudowa przy przystanku autobusowym
- Dolina Służewiecka (skrzyżowanie z ul. Nowoursynowską) – wyznaczenie przejazdów rowerowych
- Stalowa (metro Szwedzka – PKP Targówek) – budowa ciągu pieszo-rowerowego
- Wybrzeże Szczecińskie (rejon Portu Praskiego) – otwarciu mostu pieszo-rowerowego nad portem
- Wybrzeże Szczecińskie (Sokola - Port Praski) – remont drogi dla rowerów
- al. Sikorskiego (skrzyżowanie z ul. Pory) – wyznaczenie przejazdów rowerowych
- rejon ronda Dmowskiego – wyznaczenie przejazdów rowerowych na wysokości ulic Widok, Poznańskiej i Nowogrodzkiej
- Grójecka (Opaczewska – Korotyńskiego) – remont drogi dla rowerów
- al. Krakowska (skrzyżowanie z ul. Tapicerska) – wyznaczenie przejazdu rowerowego
- Sokratesa (Wólczyńska – Kasprowicza) – przebudowa istniejącej drogi dla rowerów, wyznaczenie ciągu pieszo rowerowego po południowej stronie ulicy, dodatkowe przejazdy rowerowe (m.in. skrzyżowanie z ul. Wólczyńską)
- Płaskowickiej (Pileckiego – al. KEN) – budowa drogi dla rowerów
- Widoczna (Widoczna 33 – Luceryny) – budowa drogi dla rowerów
- Kasprzaka (Karolkowa – Dorożkarska) – budowa drogi dla rowerów
- Rosoła (Mandarynki 6 – Belgradzka) – remont drogi dla rowerów
- Żołnierzy Wyklętych (Kawy – Miarki) – remont drogi dla rowerów
- al. Prymasa Tysiąclecia (tunel) – remont drogi dla rowerów
- Karczunkowska (węzeł Zamienne) – budowa drogi dla rowerów
- Kondratowicza (św. Wincentego – Blokowa) – budowa drogi dla rowerów i wyznaczenie przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu
- Broniewskiego (Włościańska – Krasińskiego) – remont drogi dla rowerów
- Prosta (rondo Daszyńskiego – Wronia) – budowa drogi dla rowerów
- Prosta (rejon ul. Miedzianej) – przebudowa ciągu pieszo-rowerowego na drogę dla rowerów
- Park Hassów – przebudowa drogi dla rowerów
- al. Jana Pawła II (rondo Zgrupowania AK “Radosław” – Stawki) – budowa drogi dla rowerów
- al. Jana Pawła II (rondo Zgrupowania AK “Radosław” – Błońska) – przebudowa drogi dla rowerów
- Aleje Jerozolimskie (Bohaterów Września – Grzymały-Sokołowskiego) – przebudowa drogi dla rowerów
- Chodecka (Kondratowicza – Wyszogrodzka) – remont drogi dla rowerów
- Rembielińska (Wyszogrodzka – Poborzańska) – remont drogi dla rowerów
- Kondratowicza (rejon stacji metra) – budowa i przebudowa dróg dla rowerów
- Park Kozłowskiego – remont drogi dla rowerów
- Przy Bażantarni (Stryjeńskich – Telekiego) – remont drogi dla rowerów
- Kłobucka (Taborowa – Bokserska) – budowa ciągu pieszo-rowerowego
- Wschodu Słońca (Jutrzenki – Szybka) – budowa drogi dla rowerów
- Światowida (Ćmielowska – Mehoffera) – budowa drogi dla rowerów
- Zachodzącego Słońca – łącznik rowerowy do ul. Żołnierzy Wyklętych
- Marywilska (Trasa S8 – Inowłodzka) – budowa drogi dla rowerów
Sprawdź lokalizację na mapie