null

Nowe Centrum Warszawy i budżet obywatelski — rowerowe plany na 2021 rok

Drukuj otwiera się w nowej karcie

<p>Coraz większe zmiany w centrum miasta, kontynuacja dużych projektów drogowych oraz sukcesywna realizacja projektów z budżetu obywatelskiego. Tak zapowiadają się tegoroczne plany inwestycyjne Warszawy w zakresie infrastruktury rowerowej.</p>

Nowe Centrum Warszawy nabiera rozpędu

Wraz z początkiem marca rozpoczęły się prace przy przebudowie tzw. Placu Pięciu Rogów. Fragment ulicy Kruczej zyska pasy rowerowe, a skrzyżowanie u zbiegu z ulicą Chmielną stanie się zdecydowanie przyjaźniejsze dla pieszych i rowerzystów. To jeden z wielu projektów stanowiących realizację zapowiedzianego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego programu Nowe Centrum Warszawy. Szczegółowe informacje dostępne są na nowej stronie internetowej plac5rogow.pl.

Oprócz tego podpisaliśmy już umowę na budowę drogi dla rowerów na po zachodniej stronie ulicy Marszałkowskiej w sąsiedztwie powstającego właśnie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Prace rozpoczną się niebawem i potrwają do lata. Jesienią wzdłuż trasy pojawi się też nowa zieleń w formie szpalerów drzew oraz żywopłotów.

Trwa również kompletowanie dokumentacji dla dwóch innych ważnych projektów — wyznaczenia przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w rejonie ronda Dmowskiego oraz pasów rowerowych na placu Trzech Krzyży. Obie inwestycje chcemy zrealizować w tym roku.

Rowery jako część większej całości

Infrastruktura rowerowa jest oczywistym elementem jednej z największych trwających obecnie miejskich inwestycji drogowych, czyli przebudowy ciągu ulic Wybrzeże Helskie-Wybrzeże Szczecińskie. Zakres robót jest szeroki i obejmuje przede wszystkim budowę zabezpieczeń przeciwpowodziowych. Prace są już zaawansowane, ale potrwają jeszcze cały 2021 rok. Na całej długości powstają obustronne dwukierunkowe drogi dla rowerów oraz szereg przydatnych przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach.

Odpowiedzialny za tę budowę Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych przygotowuje się już do realizacji wielu innych zadań. Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg, w tym roku ruszyć powinna przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą. W ramach prac, które potrwają do 2023 roku, powstaną szerokie ciągi pieszo-rowerowe oraz rampy w rejonie skrzyżowania z ulicą Rozbrat. W koordynacji z tym projektem Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do wdrożenia pakietu zmian w rejonie placu Na Rozdrożu. Projekt zakładający przede wszystkim budowę wind na przystanki autobusowe obejmuje też uzupełnienie sieci tras rowerowych w rejonie placu. Jego ewentualna realizacja w tym roku jest uzależniona od przyznania dodatkowych środków na ten cel przez Radę Warszawy.

Oczy rowerzystów zwrócone są też w kierunku spółki Tramwaje Warszawskie. Tramwajarze przygotowują się do budowy nowej trasy wzdłuż ulicy Kasprzaka, przetarg na budowę jest w toku i rozpoczęcie robót również jest możliwe w tym roku. Inwestycja jest szansą na poprawę parametrów głównej stołecznej trasy rowerowej wschód-zachód ciągnącej się od granicy miasta na ulicy Połczyńskiej przez ulicę Świętokrzyską aż po ulicę Sokolą po drugiej stronie rzeki. Powstanie wiele brakujących przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach, w tym szczególnie ważne na skrzyżowaniu z aleją Prymasa Tysiąclecia. W cieniu zapowiadanej od lat dużej inwestycji tramwajarze kończą też budowę kolejnego etapu tramwaju na ulicy Światowida na Białołęce. Tamten projekt, choć mniejszy, również wiąże się z budową nowych dróg rowerowych.

Spełniamy obietnice, realizujemy budżet obywatelski

Jak co roku dużą część inwestycji stanowią projekty zgłoszone i wybrane w głosowaniu przez mieszkanki i mieszkańców Warszawy. Budżet obywatelski dostarcza szeregu licznych inwestycji, lecz zazwyczaj o stosunkowo małym zakresie. Na montaż czeka już 5 nowych samoobsługowych stacji napraw rowerów, na które głosowali mieszkańcy Żoliborza. Na różnych etapach przygotowania (np. w trakcie projektowania lub przetargu na budowę) są też takie inwestycje “obywatelskie” jak m.in. budowa dróg dla rowerów (ulice takie jak: Stryjeńskich, Głębocka, Wólczyńska, Marymoncka), wyznaczenie pasów rowerowych (na ulicy Abrahama) oraz liczne remonty (ulice takie jak: Broniewskiego, Popularna, Racławicka).

Budżet obywatelski to jednak nie wszystko. Ogłosiliśmy też już ponowny przetarg na przebudowę popularnej drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Wąwozowej. Jej projekt jest już gotowy. Poszukiwanie wykonawcy prac rozpoczynamy po raz drugi z nadzieją na uzyskanie ostatecznie korzystniejszych cen niż przy pierwszej próbie zeszłej jesieni. Droga dla rowerów na ul. Wąwozowej jest jedną z najstarszych w mieście. Powstała na przełomie wieków, dlatego znacząco odstaje od współczesnych standardów projektowych. Jej remont obiecał prezydent Rafał Trzaskowski podczas spotkania z mieszkańcami Ursynowa.

Końca dobiegają też prace projektowe związane z budową drogi dla rowerów na ulicy Starzyńskiego (odc. Namysłowska - rondo Żaba, ostatni brakujący element korytarza rowerowego z Targówka do Śródmieścia przez most Gdański) oraz pasów rowerowych na ulicy Mickiewicza (odc. Potocka - plac Wilsona, element budowy trasy rowerowej północ-południe). To kolejne przykłady inwestycji, które chcielibyśmy zrealizować w 2021 roku.

Mocny finisz już wiosną

W ubiegłych latach, dzięki łagodnej zimie, przełom grudnia i stycznia był zazwyczaj okresem, w którym do użytku oddawanych było szereg dróg rowerowych budowanych w ciągu poprzednich miesięcy. Tegoroczna zima, prawdziwie śnieżna i mroźna, sprawiła, że wiele inwestycji musiało zostać przerwanych i pracownicy wrócili do nich dopiero w marcu. Pogoda ponownie sprzyja już jednak drogowcom. W związku z tym już na wiosnę Warszawa powinna wzbogacić się o gotowe trasy m.in. na ul. Anielewicza, Domaniewskiej, Meissnera, Umińskiego, Jana Olbrachta, Piastów Śląskich, Saskiej czy Egipskiej. Wszędzie tam prace są już rozpoczęte, ich stopień zaawansowania jest różny w zależności od inwestycji. O postępach jak zawsze informować będziemy regularnie.

Poniżej lista najważniejszych planowanych inwestycji:
Nowe inwestycje:
  • Trasa Łazienkowska  - budowa ciągów pieszo-rowerowych w ramach przebudowy wiaduktów nad Agrykolą 

  • Tramwaj na Kasprzaka - wyznaczenie przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach oraz budowa odcinków dróg dla rowerów

  • Marszałkowska (Świętokrzyska - Królewska, str. wschodnia) - budowa drogi dla rowerów,

  • Marszałkowska (Świętokrzyska - rondo Dmowskiego, str. zachodnia) - budowa drogi dla rowerów

  • plac Na Rozdrożu - uzupełnienie układu dróg rowerowych, wyznaczenie nowych przejazdów rowerowych

  • tzw. plac Pięciu Rogów - wprowadzenie strefy zamieszkania, pasy rowerowej na ul. Kruczej (odc. Widok - Aleje Jerozolimskie)

  • plac Trzech Krzyży i Nowy Świat (Książęca - Smolna) - wyznaczenie pasów rowerowych 

  • ronda Dmowskiego/Aleje Jerozolimskie - wyznaczenie przejazdów rowerowych w rejonie ulic Nowogrodzkiej, Poznańskiej i Widok

  • Sokratesa (Kasprowicza - Wólczyńska) - przebudowa drogi dla rowerów

  • Mickiewicza (Potocka – plac Wilsona) - wyznaczenie pasów rowerowych

  • Kadetów (Łasaka - Poprawna) - budowa brakującego odcinka drogi dla rowerów przy okazji budowy ronda

  • Abrahama (Meissnera - Jugosłowiańska) - wyznaczenie pasów rowerowych

  • Starzyńskiego (Namysłowska - rondo Żaba) - budowa drogi dla rowerów

  • Wąwozowa (al. KEN - Rosoła) - przebudowa drogi dla rowerów

  • Idzikowskiego (Piaseczyńska - Sobieskiego) - budowa drogi dla rowerów 

  • Popularna (Dziupla - Mikołajska) - remont ciągu pieszo-rowerowego 

  • Grenadierów (Ostrobramska - al. Stanów Zjednoczonych) - budowa drogi dla rowerów 

  • Grenadierów (al. Stanów Zjednoczonych - al. Waszyngtona) - wyznaczenie pasów rowerowych 

  • Marymoncka (Podleśna - Smoleńskiego) - budowa drogi dla rowerów

  • Wólczyńska (Reymonta - Andersena) - budowa drogi dla rowerów

  • Stryjeńskich (Wąwozowa - Przy Bażantarni) - budowa drogi dla rowerów

  • al. KEN/Bartoka (skrzyżowanie - wyznaczenie przejazdów rowerowych i budowa połączenia z parkiem Kozłowskiego

  • Świderska (Trasa mostu M. Skłodowskiej-Curie - Porajów) - budowa drogi dla rowerów

  • Głębocka (Trasa Toruńska - CH Targówek) - budowa drogi dla rowerów

  • Grójecka (Opaczewska - Korotyńskiego) - remont nawierzchni drogi dla rowerów 

  • Racławicka (Żwirki i Wigury - Miłobędzka & Płatowcowa - Balonowa) - remont nawierzchni drogi dla rowerów 

  • Wybrzeże Szczecińskie (Sokola - most Świętokrzyski & Zamoście - rejon Portu Praskiego) - remont nawierzchni drogi dla rowerów

  • Broniewskiego (Elbląska - Krasińskiego) - remont nawierzchni drogi dla rowerów 

Dokończenie trwających inwestycji:
  • Meissnera (Bora-Komorowskiego - Fieldorfa) - wyznaczenie pasów rowerowych 

  • Umińskiego (Bora-Komorowskiego - Abrahama) - wyznaczenie pasów rowerowych 

  • Jana Olbrachta (Antka Rozpylacza - Bitwy pod Leniono, str. południowa) - budowa drogi dla rowerów 

  • Saska-Egipska (Lizbońska - Afrykańska, str. północna) - budowa drogi dla rowerów

  • al. Stanów Zjednoczonych (Grenadierów - Czapelska, str. południowa) - budowa drogi dla rowerów 

  • Czapelska - kontraruch rowerowy 

  • Męcińska - kontraruch rowerowy 

  • Domaniewska (Domaniewska 37 - Modzelewskiego - budowa drogi dla rowerów - BO stare

  • Anielewicza - wyznaczenie pasów rowerowych (Okopowa - Karmelicka) i budowa drogi dla rowerów (Karmelicka - skwer Brandta)

  • Piastów Śląskich (Żołnierzy Wyklętych - Powstańców Śląskich) - przebudowa drogi dla rowerów 

  • Wrocławska (Powstańców Śląskich - Widawska) - budowa drogi dla rowerów

W przypadku inwestycji jeszcze nierozpoczętych dotrzymanie pierwotnie deklarowanych terminów może być zależne od powodzenia trwających lub planowanych procedur przetargowych na opracowanie projektu lub wykonanie robót budowlanych. Lista nie jest zamknięta ani kompletna, nie zawiera m.in. wszystkich inwestycji z budżetu obywatelskiego.