
Zakończyły się prace związane budową z drogi rowerowej w Wilanowie. Nowa trasa powstała wzdłuż ulic Wiertniczej i Przyczółkowej na odcinku od ul. Nałęczowskiej do al. Wilanowskiej. Rowerzyści mają teraz do swojej dyspozycji prowadzący niemal przez całe miasto korytarz rowerowy w relacji północ-południe. Cała trasa ma ponad 24 kilometry.
Dwa etapy
Był to drugi etap prac. W pierwszym etapie zmiany objęły całą ul. Powsińską oraz fragment ul. Czerniakowskiej, czyli ciąg od Trasy Siekierkowskiej do ul. Nałęczowskiej. Istniejący fragment drogi dla rowerów został wyremontowany, a na dalszym odcinku wybudowana została zupełnie nowa infrastruktura dla rowerzystów.
W ostatnich dniach zakończyły się prace nad drugim etapem, czyli trasą wzdłuż ul. Wiertniczej. Dzięki temu powstał spójny ciąg rowerowy po zachodniej stronie ulicy o łącznej długości ponad 4 km. Dodatkowo na odcinku od ul. Obornickiej powstała również droga rowerowa po wschodniej stronie, którą można dojechać do Pałacu w Wilanowie. Dzięki budowie nowych lub modernizacji istniejących sygnalizacji świetlnych powstały również liczne przejazdy rowerowe w poprzek ulic ułatwiające rowerzystom dojazd do nowej infrastruktury.
Zmiany w ciągu Wiertniczej i Przyczółkowej to blisko 2 km nowych chodników wraz z drogami dla rowerów i ciągami pieszo-rowerowymi. Ułatwiło to poruszanie się zarówno rowerzystom, jak i pieszym. Zmiany objęły skrzyżowania z ul. Łowczą (powstał przejazd rowerowy i przejście dla pieszych), ul. Lentza (powstało drugie przejście dla pieszych przez ul. Wiertniczą, a także przejazdy rowerowe), Kosiarzy (przejazd rowerowy i przejście dla pieszych). Na wszystkich skrzyżowaniach pojawiły się również sygnalizacje świetlne. Przy ul. Obornickiej w miejscu dotychczasowego przejścia dla pieszych pojawiła się sygnalizacja wraz z przejazdem rowerowym. Oprócz tego na skrzyżowaniach pojawiły się specjalne podpórki, dzięki którym oczekiwanie na zielone światło jest wygodniejsze.
Dzięki dobrej koordynacji robót korzystanie z nowych przejazdów rowerowych powinno być bardzo komfortowe. Niedawno przeprowadziliśmy frezowanie, czyli szybką wymianę nawierzchni na zachodniej jezdni ul. Wiertniczej. Nowa nawierzchnia została ułożona także tam gdzie planowane było późniejsze wyznaczenie przejazdów. W najbliższy weekend (22-24.09) planowane jest jeszcze frezowanie wschodniej jezdni.
24 kilometry z północy na południe
Budowa tej trasy wpisuje się w szerszy trend myślenia o układzie dróg rowerowych w Warszawie jako o spójnej sieci. Rowerzyści mają teraz do swojej dyspozycji prowadzący niemal przez całe miasto korytarz rowerowy w relacji północ-południe. Cała trasa ma ponad 24 kilometry, począwszy od mostu M. Skłodowskiej-Curie przez Nadwiślański Szlak Rowerowy aż po ulicę Drewny, gdzie w kolejnych latach powstanie łącznik do Konstancina-Jeziorny. Aby jeszcze lepiej zintegrować nową trasy z siecią, trwa obecnie budowa łącznika rowerowego do istniejącej drogi dla rowerów po północnej stronie al. Wilanowskiej. Prace powinny zakończyć się w drugiej połowie września.
Już teraz widać, że trasa cieszy się popularnością. Elementem projektu był bowiem również montaż automatycznych urządzeń pomiarowych służących do zliczania rowerzystów. Dwa takie urządzenia zamontowane zostały na ul. Czerniakowskiej, jedno na ul. Wiertniczej oraz jedno na skrzyżowaniu ul. Przyczółkowej i al. Wilanowskiej. Ze zbieranych przez liczniki danych wynika, że codziennie trasę pokonują tysiące rowerzystów.
Nowa droga rowerowa powstała przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego. W ramach ZIT WOF w latach 2016-2018 powstało lub jest w realizacji ok. 70 kilometrów infrastruktury dla rowerzystów. Obecnie w Warszawie w budowie bądź remoncie jest łącznie ok. 100 km tras.











































