null

Kampanie "Zapałka" i "3S" na miejskich autobusach

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Wzajemny szacunek i dobre maniery na drogach są niezbędne, abyśmy mogli bezpiecznie z nich korzystać. ZDM rozpoczyna kampanie skierowane do kierowców i rowerzystów, promujące prawidłowe zachowania na drogach.

Pomysł na obie kampanie został wypracowany przez mieszkańców podczas warsztatów „Otwarta Warszawa”. Wspólnie analizowaliśmy, jakie zachowania na drogach są najbardziej ryzykowne i uciążliwe dla innych użytkowników. Dziś rozpoczynamy dwie kampanie skierowane do kierowców i rowerzystów, które wpisują się w akcję „Dobre maniery – samochody, piesi, rowery”. Będzie je można zobaczyć na tylnych szybach miejskich autobusów.

 Jednym z większych problemów pogarszających bezpieczeństwo rowerzystów jest wyprzedzanie ich przez inne pojazdy bez zachowania odpowiedniej odległości, na tzw. „zapałkę”. Odległość samochodu od wyprzedzanego rowerzysty powinna wynosić co najmniej 1 metr – jednak wielu kierowców ignoruje ten przepis i wyprzedza w odległości niewiele większej niż zapałka. Kampania ma uświadomić, że rowerzysta jest równoprawnym użytkownikiem drogi i może się po niej poruszać, a zachowanie bezpiecznej odległości poprawia bezpieczeństwo nie tylko rowerzysty, ale również kierowcy.

„3S”, czyli „Spójrz, Sygnalizuj, Skręć” jest kampanią skierowaną do rowerzystów. Ma przede wszystkim uświadomić cyklistom, że muszą sygnalizować swoje manewry. Zarówno na ulicy, drodze dla rowerów, czy w wyjątkowych sytuacjach na chodniku. Przed rozpoczęciem każdego manewru rowerzysta powinien najpierw upewnić się, że może go wykonać, a następnie wskazać ręką jaki manewr wykonuje. Niestety, wielu rowerzystów zapomina o tym obowiązku, stwarzając zagrożenie nie tylko dla siebie, ale również dla innych użytkowników dróg.

ZDM przygotował również ulotki informujące rowerzystów, aby nie jeździli po chodniku, gdy obok znajduje się droga dla rowerów lub ulica. Ulotki mają kształt zawieszki i są zaczepiane zarówno do rowerów Veturilo, jak i do rowerów przy większych parkingach dla cyklistów.

Powyższe działania są elementami kampanii "Życzliwość na drodze", której wynikiem jest broszura "Dobre maniery". Można w niej znaleźć rady dotyczące jazdy rowerem po mieście, podstawowe przepisy dla rowerzystów i zasady zdobywania karty rowerowej. Poradnik ten skierowany jest do osób, które zastanawiają się nad zmianą środka komunikacji na rower bądź właśnie zaczynają w ten sposób poruszać się po mieście. 

Broszury oraz gadżety promujące obie kampanie będą rozdawane między innymi podczas wydarzeń, na których pojawią się przedstawiciele ZDM. Kampania na autobusach to początek działań, które podejmujemy w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców.

Zobacz galerię (4 zdjęć)