null

Rowerowa Warszawa 2022 - to będzie rok spełnionych oczekiwań

Drukuj otwiera się w nowej karcie

W szczycie sezonu budowlanego podsumowujemy tegoroczne inwestycje rowerowe oraz plany na najbliższą przyszłość. Ostatnie miesiące przyniosły zmiany wyczekiwane od lat, a w przygotowaniu jest jeszcze wiele projektów kluczowych dla ruchu rowerowego w stolicy.

Pierwszą zakończoną tegoroczną inwestycją rowerową w Warszawie było wyznaczenie wyczekiwanych od dawna przejazdów u zbiegu Doliny Służewieckiej i ulicy Nowoursynowskiej. To nie przypadek, od dłuższego czasu działamy właśnie w duchu walki z rowerowymi “teleportami”. Takim mianem wśród rowerzystów określane są często nieoczekiwane przerwy w ciągłości infrastruktury, które uniemożliwiają dalszą legalną jazdę. “Teleporty” to w dużej mierze kłopotliwy spadek sprzed wielu lat, kiedy podejście do projektowania i budowy infrastruktury rowerowej w całej Polsce, nie tylko w Warszawie, było zupełnie inne niż obecnie. 

Ciągle idziemy w kierunku ciągłości

Tego typu czarne punkty na rowerowej mapie stolicy od początku roku udało się zlikwidować jeszcze na skrzyżowaniach al. Sikorskiego i ul. Czarnomorskiej oraz al. Krakowskiej i ul. Tapicerskiej. Obecnie trwają prace nad zlikwidowaniem kolejnych wyrw w infrastrukturze - na rondzie Daszyńskiego (przy ul. Wroniej), na ul. Grenadierów (od ul. Ostrobramskiej do al. Stanów Zjednoczonych) oraz na ul. Płaskowickiej (uzupełnienie trasy nad tunelem POW). 

To oczywiście nie koniec. Zarówno w ramach większych inwestycji, jak i działając punktowo w obrębie krótkich odcinków, skupiamy się w dużej mierze na poprawie ciągłości dróg rowerowych tak, aby docelowo osiągnąć sieć z prawdziwego zdarzenia. Wybrani są już wykonawcy budowy trasy rowerowych na ul. Starzyńskiego na Pradze-Północ (powstanie brakujący odcinek w rejonie ul. Namysłowskiej) i Żwirki i Wigury (brakujący odcinek Hynka - 1 Sierpnia) oraz przebudowy ciągu ulic Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego na Bielanach (m.in. wyznaczenie brakujących przejazdu na skrzyżowaniu z ul. Broniewskiego). Brakujące lub dodatkowe przejazdy rowerowe standardowo powstają też w ramach budowy i modernizacji sygnalizacji świetlnych. Dobrym przykładem jest tutaj zbliżająca się do końca przebudowa świateł na skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Blokowej. Dotychczas przejazdy rowerowe były dwa, a już niedługo do dyspozycji będzie komplet przez wszystkie cztery ramiona skrzyżowania.

Nowe Centrum, nowe możliwości

Bez wątpienia rowerowym wydarzeniem roku jest, póki co oddanie do użytku przejść i przejazdów w rejonie ronda Dmowskiego. Przejazdy rowerowe na wysokości ulic Poznańskiej, Widok i Nowogrodzkiej otworzyły zupełnie nowe relacje w codziennych podróżach jednośladem. Wraz z nimi otwarta została droga rowerowa na Marszałkowskiej biegnąca wzdłuż placu Defilad. Ta wyczekiwana zmiana to element programu Nowe Centrum Warszawy, który ma sprawić, że centrum miasta stanie się bardziej dostępne i wygodne, także dla rowerzystów. W kolejce czekają już następne inwestycje.

Latem nastąpi otwarcie przebudowanego Placu Pięciu Rogów - przyjaznej pieszym i rowerzystom przestrzeni o uspokojonym i ograniczonym ruchu samochodów. Elementem tego projektu jest też odcinek pasów rowerowych na ul. Kruczej do wysokości Alej Jerozolimskich oraz przebudowa skrzyżowania z ul. Widok. Trwają przygotowania do zmian na dalszym odcinku ulicy Kruczej, ich wcielenie w życie to perspektywa następnych lat. W podobnych duchu projektujemy też docelowy wygląd Alej Jerozolimskich możliwy do wprowadzenia po przebudowie kolejowej linii średnicowej.

Bliższa perspektywa to budowa zapowiadanej drogi dla rowerów na ul. Marszałkowskiej od ul. Królewskiej do placu Bankowego włącznie. To kolejny z elementów realizowanego etapami programu “Zielonej Marszałkowskiej”. Kończymy projektowanie tego odcinka i wstępnie liczymy na możliwość zrealizowania jego budowy jeszcze w tym roku. 

Zakończyło się z kolei projektowanie szeregu rowerowych usprawnień na placu Trzech Krzyży i obecnie szukamy wykonawcy, który przekuje ten plany w rzeczywistość. Projekt przewiduje układ dróg rowerowych i pasów rowerowych na jezdni od Alej Ujazdowskich do ul. Smolnej, czyli nie tylko na samym placu, ale także na rondzie de Gaulle’a i fragmencie Nowego Światu.

Dla mieszkańców najważniejsze są oczywiście efekty widoczne w terenie, czyli początek i koniec prac budowlanych. Z perspektywy urzędu ten proces jest jednak dłuższy i obejmuje również prace projektowe. W każdym kolejnym roku zbieramy więc owoce działań, który ziarno zostało zasiane dużo wcześniej. Dzięki przekazaniu środków przez Radę Warszawy będziemy mogli niedługo zacząć projektować ważne trasy na ul. Andersa, w al. "Solidarności" oraz na ul. Okrzei. Wbicie symbolicznej pierwszej łopaty nastąpi prawdopodobnie już w przyszłym roku.

Duże inwestycje, duża poprawa

Tradycyjnie wiele dobrego przyniosą ze sobą duże inwestycje drogowe, w których infrastruktura rowerowa jest tylko jednym z elementów. To zazwyczaj skomplikowane wieloletnie zadania, które w krótkiej perspektywie nastręczają utrudnień w ruchu, ale w dłuższej zapewniają prawdziwy rowerowy skok cywilizacyjny. Obecnie trwa kilka takich zadań, każde z nich znajduje się na innym etapie.

Spółka Tramwaje Warszawskie buduje dwie trasy tramwajowe - na Wilanów, wraz z odnogą na ul. Gagarina, oraz wzdłuż ul. Kasprzaka. Na całej długości ulicy Gagarina przewidziana jest droga dla rowerów. Z kolei wzdłuż ul. Kasprzaka powstanie wiele przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach, w tym przebudowany zostanie układ ciągów pieszych i rowerowych na rondzie Tybetu, oraz krótkie odcinki dróg rowerowych po północnej stronie ulicy. W ramach trasy na Wilanów zamiast kładek powstaną naziemne przejścia i przejazdy przez ul. Jana III Sobieskiego.

Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta przebudowuje wiaduktu Trasy Łazienkowskiej nad Agrykolą. Po obu stronach powstają szerokie ciągi pieszo-rowerowe połączone z placem Na Rozdrożu, w rejonie ulicy Rozbrat zostaną wybudowane rampy. Uzupełnieniem tej inwestycji będzie trasa rowerowa w kierunku ul. Czerniakowskiej, którą przygotuje Zarząd Dróg Miejskich oraz most pieszo-rowerowy w porcie Czerniakowskim, nad którym pracuje Zarząd Zieleni.

Zarząd Dróg Miejskich we współpracy z Metrem Warszawskim przebudowuje ulicę Kondratowicza między dwoma nowymi stacjami II linii metra na Targówku. Ulica zyska drogę rowerową po północnej stronie, a istniejąca trasa po południowej stronie przejdzie całkowitą przemianę.

Pracujemy dla Was

Przemiana ronda Dmowskiego to kamień milowy w rozwoju ruchu rowerowego w Warszawie. Chcemy podtrzymać dobre tempo wprowadzania oczekiwanych zmian, ze szczególnym uwzględnieniem centralnych obszarów miasta. Realna jest szansa na pojawienie się infrastruktury rowerowej na kolejnych ważnych śródmiejskich placach i ulicach. Na tle głośnych inwestycji realizowane jak zawsze będzie wiele drobniejszych projektów wybranych w ramach głosowania w budżecie obywatelskim. 

Obecnie w Warszawie jest ponad 712 kilometrów infrastruktury rowerowej, a w budowie lub remoncie są kolejne 23 kilometry. Do wygodnej i w pełni funkcjonalnej sieci tras jeszcze długa droga, ale tym krótsza, im dłuższe są drogi dla rowerów. Od lat tras konsekwentnie przybywa w tempie kilkudziesięciu kilometrów rocznie. Cały czas liczymy też na możliwość realizacji szeregu ambitnych projektów przy wykorzystaniu funduszy unijnych, o ile będą dostępne.

Poniższa lista nie jest zamknięta ani kompletna, nie zawiera m.in. wszystkich inwestycji z budżetu obywatelskiego oraz robót realizowanych przez inwestorów prywatnych. Lista jest aktualna na moment publikacji tekstu (19.05.2022). Po aktualne szczegóły zapraszamy przede wszystkim do sekcji “Inwestycje” oraz “Projekty”.

Najważniejsze trwające inwestycje:

  • Starzyńskiego (Namysłowska - rondo Żaba) - budowa drogi dla rowerów
  • Trasa Łazienkowska - budowa ciągów pieszo-rowerowych i pochylni (w rejonie ul. Rozbrat) w ramach przebudowy wiaduktów nad Agrykolą 
  • Tramwaj na Kasprzaka - wyznaczenie przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach oraz budowa odcinków dróg dla rowerów
  • Tramwaj na Wilanów - wyznaczenie przejazdów rowerowych na skrzyżowaniach oraz budowa odcinków dróg dla rowerów
  • Grenadierów (Ostrobramska - al. Stanów Zjednoczonych) - budowa drogi dla rowerów 
  • Sokratesa (Kasprowicza - Wólczyńska) - przebudowa drogi dla rowerów
  • Wybrzeże Szczecińskie (rejon Portu Praskiego most Świętokrzyski) - remont nawierzchni drogi dla rowerów
  • tzw. plac Pięciu Rogów - wprowadzenie strefy zamieszkania, pasy rowerowej na ul. Kruczej (odc. Widok - Aleje Jerozolimskie)
  • Płaskowickiej (Pileckiego - al. KEN) - budowa drogi dla rowerów
  • Grójecka (Opaczewska - Korotyńskiego) - remont nawierzchni drogi dla rowerów
  • Most na Pragę - przeprawa pieszo-rowerowa łącząca na wysokości ulic Karowej i Okrzei
  • Kondratowicza (Rembielińska - św. Wincentego) - budowa i przebudowa dróg dla rowerów między stacjami II linii metra
  • Kondratowicza (św. Wincentego - Blokowa) - budowa dróg dla rowerów, wyznaczenie przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu
  • Stalowa (metro "Szwedzka" - PKP Targówek) - budowa ciągu pieszo-rowerowego
  • Żwirki i Wigury (Hynka - 1 Sierpnia) - budowa drogi dla rowerów
  • Nowoczłuchowska (Lazurowa - Szeligowska) - budowa dróg rowerowych w ramach budowy ulicy
  • Prosta (rondo Daszyńskiego - Wronia) - budowa drogi dla rowerów
  • al. Jana Pawła II (rejon ul. Chmielnej) - budowa drogi dla rowerów
  • Marymoncka (Marymoncka 127 - Lindego) - budowa drogi dla rowerów i ciągu pieszo-rowerowego
  • Kasprowicza (Nocznickiego - Przy Agorze) - budowa drogi dla rowerów

Najważniejsze przygotowywane inwestycje:

  • plac Trzech Krzyży, rondo de Gaulle’a i Nowy Świat (Książęca - Smolna) - wyznaczenie pasów rowerowych oraz budowa drogi dla rowerów
  • Marszałkowska (Królewska - plac Bankowy) - budowa drogi dla rowerow
  • Aleja Wilanowska/aleja Sikorskiego/Dolina Służewiecka - wyznaczenie przejazdów rowerowych
  • Rudnickiego-Perzyńskiego-Podczaszyńskiego - budowa i przebudowa dróg dla rowerów
  • most Siekierkowski (str. północna) - remont ciągu pieszo-rowerowego
  • Rosoła (Mandarynki - Belgradzka) - remont drogi dla rowerów
  • Rosoła (Belgradzka - Przy Bażantarnii) - remont drogi dla rowerów 
  • Przy Bażantarni (Stryjeńskich - Telekiego) - remont drogi dla rowerów 
  • Żołnierzy Wyklętych (Kawy - Miarki) - remont drogi dla rowerów
  • Andersa (Dawidowskiego - Nowolipie i Świętojerska - Długa) - budowa dróg dla rowerów
  • al. Jana Pawła II (rondo zgrupowania AK "Radosław" w rejonie CH Arkadia) - przebudowa drogi dla rowerów
  • al. Jana Pawła II (Stawki - rondo zgrupowania AK "Radosław") - budowa drogi dla rowerów
    Kadetów (Łasaka - Poprawna) - budowa brakującego odcinka drogi dla rowerów przy okazji budowy ronda
  • Sanguszki (Wybrzeże Gdańskie - Zakroczymska) - wyznaczenie pasów rowerowych
  • Grenadierów (al. Stanów Zjednoczonych - al. Waszyngtona) - wyznaczenie pasów rowerowych
    Broniewskiego (Elbląska - Krasińskiego) - remont nawierzchni drogi dla rowerów 
  • Prosta/Miedziana - przebudowa ciągu pieszo-rowerowego 
  • Trakt Lubelski/Lucerny/Kadetów - wyznaczenie przejazdu rowerowego 
  • Wrocławska/Powstańców Śląskich - wyznaczenie przejazdów rowerowych
  • aleja Stanów Zjednoczonych (Grenadierów - Garibaldiego) - budowa drogi dla rowerów
  • Fieldorfa (Umińskiego - Nowaka-Jeziorańskiego) - budowa drogi dla rowerów

W przypadku inwestycji jeszcze nierozpoczętych dotrzymanie pierwotnie deklarowanych terminów może być zależne od powodzenia trwających lub planowanych procedur przetargowych na opracowanie projektu lub wykonanie robót budowlanych.