W ubiegłym roku wspólnie z platformą Otwarta Warszawa pytaliśmy Was o pomysły na kampanie edukacyjne dotyczące m. in. ruchu rowerowego. Dziś rozpoczynamy pierwszą z nich, pod hasłem „Spójrz, Sygnalizuj, Skręć”. Ma ona uwrażliwić rowerzystów na to, by prawidłowo sygnalizowali manewry podczas jazdy. Dotyczy to zarówno ruchu po jezdni, jak i poruszania się wraz z innymi rowerzystami po drogach dla rowerów.
W ramach kampanii będziemy rozdawać rowerzystom ulotki dotyczące bezpiecznego sygnalizowania manewrów skrętu, dblaski na rękę oraz lusterka rowerowe z logo kampanii. Trzy podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze, to: Spójrz, Sygnalizuj, Skręć. Stąd też nazwa manewru: „3S”.
W lipcu odbyło się wydarzenie, podczas którego superbohater, Super "S" „patrolował” warszawskie ulice. Rowerzystom, którzy skręcali nieprawidłowo wręczał czerwoną kartkę. Jednak nie oznaczała ona żadnej kary. Znajdowała się na niej wyraźna instrukcja, jak powinniśmy prawidłowo skręcać jadąć rowerem. Oprócz akcji z „superbohaterem” Zarząd Dróg Miejskich przygotował też specjalny plac manewrowy na którym rowerzyści mogli w bezpiecznych warunkach ćwiczyć jazdę. Zajęcia prowadzili instruktorzy, którzy pokazywali w jaki sposób poprawnie wykonać manewr „3S”.
Wbrew pozorom, nie jest to tak prosty manewr. Rowerzyści często próbując skręcić i jednocześnie sygnalizować skręt tracą równowagę. Próbują też wykonać manewr jak najszybciej w ogóle go nie sygnalizując. Akacja szkoleniowa rozpoczęła się równo o godzinie 13:00. Plac manewrowy zlokalizowany był u zbiegu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Na rowerzystów, którzy zdecydowali się wziąć w niej udział i podszkolić umiejętności czekały gadżety rowerowe poprawiające bezpieczeństwo. Rozdaliśmy między innymi opaski odblaskowe poprawiające widoczność rowerzystów po zmroku, a także lusterka rowerowe.
Przez cały sierpień po ulicach Warszawy poruszało się 15 autobusów z infografiką przedstawiającą zasadę bezpiecznego manewru 3S. Chcemy aby kampania dotarła do jak największej ilości rowerzystów, wobec czego niebawem będziemy promować kampanię w inny sposób. W październiku na ulice Warszawy wyjechały rowery Veturilo posiadające grafiki z założeniami kampanii - mamy nadzieję, że dzięki temu dotrą do grupy docelowej.