
Znak promocyjny „Zakochaj się w Warszawie” istnieje od 2004 roku. Proces jego powstawania był dosyć nietypowy, ponieważ do stworzenia logo, poza agencją kreatywną (co jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem w takich przypadkach), zostali zaproszeni także mieszkańcy miasta.
Hasło promocyjne dla Warszawy
Pierwszym etapem procesu stworzenia logotypu dla Warszawy był konkurs na hasło promocyjne. Spośród 2000 zgłoszeń jury wybrało 10 finałowych haseł i to z nich właśnie – w głosowaniu – w lipcu 2004 roku, warszawiacy wybrali hasło promocyjne dla swojego miasta.
Zakochaj się w Warszawie uzyskało blisko 35% poparcie głosujących. Ciekawostką jest, że hasło to zgłosiły do konkursu cztery osoby. W konsekwencji zwycięzcy musieli także podzielić się nagrodą finansową. Hasło można odczytywać na dwa sposoby: po pierwsze jako zachętę do zakochania się w Warszawie (w mieście), po drugie – zakochania się w kimś w Warszawie. Podwójne znaczenie zanika w tłumaczeniu na język angielski „Fall in love with Warsaw”.
10 finałowych haseł:
-
Zakochaj się w Warszawie / Fall in love in Warsaw
-
Miasto w Twoim rytmie / City in Your rhythm
-
Warszawa rusza / Warsaw is moving
-
Warszawa – musisz to przeżyć / Warsaw – you must experience it
-
Warszawa – to miasto budzi ludzi! / Warsaw – this city is waking people up!
-
Warszawa – miasto warte zachodu / Warsaw – the city worth the West
-
Warszawa – stare miasto, nowy świat / Warsaw – old town, new world
-
Warszawa – zawsze jesteś w centrum / Warsaw – you are always in the centre
-
Warszawa. Tu się żyje naprawdę / Warsaw. They live here really
-
Warszawa@Europa / Warsaw@Europe
Znak promocyjny oraz system identyfikacji wizualnej dla m.st. Warszawy
Drugim etapem tworzenia znaku było ogłoszenie konkursu na opracowanie systemu identyfikacji wizualnej miasta. Do konkursu mogły przystąpić firmy (agencje kreatywne), ale także twórcy indywidualni, którzy posiadali wykształcenie plastyczne, reklamowe oraz doświadczenie w tego typu projektach. Jednym z warunków konkursu było uwzględnienie w przygotowywanej koncepcji symboli miasta: syrenki warszawskiej (występującej na herbie) oraz barw miasta.
Finał konkursu odbył się we wrześniu 2004 roku. Zwycięska grafika autorstwa agencji Brand Nature Acces przedstawiała warszawską syrenkę w zupełnie nowej odsłonie. Nowoczesna – jak na tamte czasy – kreacja nawiązywała do tradycji Polskiej Szkoły Plakatu. Kolory żółty i czerwony użyte w znaku odwoływały się do barw miasta, a dodatkowy, niebieski kolor – do przepływającej przez Warszawę rzeki Wisły.
Połączenie znaku i hasła stworzyło znak promocyjny „Zakochaj się w Warszawie”. W ciągu blisko dwudziestu lat, od kiedy towarzyszy działaniom promocyjnym miasta, zyskał ponad 90% rozpoznawalność wśród mieszkańców stolicy.