
Markę miasta można nazwać marką parasolową dla innych marek: obiektów, instytucji, wydarzeń, przestrzeni, produktów a nawet osób. Każda z tych marek realizuje własne cele, często także określoną politykę promocyjną, ale z punktu widzenia marketingu miejsca nie da się ich oddzielić od marki miasta. Są jego częścią. Submarki tworzą i wpływają na wizerunek miasta. Mogą zwiększać jego potencjał, ofertę i różnorodność.
Wiele submarek w jednym mieście
Warszawa ma wiele submarek. Mieszkańcom, ale także turystom kojarzy się z Pałacem Kultury i Nauki, Kolumną Zygmunta, syrenką albo Stadionem Narodowym. Choć najbardziej znane i rozpoznawalne obiekty czy pomniki przychodzą na myśl w pierwszej kolejności, nie są oczywiście jedynymi submarkami stolicy. Są nimi także Uniwersytet Warszawski, Giełda Papierów Wartościowych, Stare Miasto, Łazienki Królewskie, Pałac w Wilnowie, Muzeum Narodowe, Muzeum Powstania Warszawskiego, Hala Mirowska oraz wiele innych miejsc.
Wisła – nieformalna dziewiętnasta dzielnica Warszawy
Jednym z niezaprzeczalnych atutów i walorów przyrodniczych Warszawy jest Wisła. To unikatowy na skalę Europy ekosystem, obszar Natura 2000, bogactwo gatunkowe fauny i flory, zachowane lasy łęgowe i naturalny prawy brzeg. W ciągu ostatnich lat na rzekę wróciło pływanie: szkuty drewniane, kajaki, SUPy, omegi, łodzie motorowodne i skutery. Nad rzeką i na rzece lubimy spędzać wolny czas. Przestrzeń nad Wisłą zapewnia bogatą ofertę kulinarną i kulturalną, dlatego chętnie wybierają ją zarówno mieszkańcy jak i turyści. Szukają tam wytchnienia, spokoju i odpoczynku, ale także rozrywki i zabawy. Rzeka jest jedyna w swoim rodzaju i stanowi o wyjątkowości i sile marki stolicy.
Dzielnice m.st. Warszawy
Każda z osiemnastu warszawskich dzielnic jest submarką. Każda z nich jest inna, wyjątkowa i ma swoją historię. Dzielnice posiadają własną tożsamość i odgrywają rolę w budowaniu marki Warszawy. Mieszkanki i mieszkańcy często czują silną więź ze swoimi dzielnicami, które traktują jak małe ojczyzny i angażują się w budowanie wspólnoty lokalnej. Choć dzielnice różnią się między sobą, to w połączeniu wszystkie tworzą jedno miasto, którego markę budują.
Projekty i wydarzenia miejskie
Projekty i wydarzenia, jakie odbywają się w Warszawie, także wpływają na wizerunek miasta i często są odzwierciedleniem wartości ważnych dla mieszkanek i mieszkańców. Wśród projektów tych można wymienić chociażby prężnie rozbudowujący się program wolontariatu miejskiego “Ochotnicy warszawscy”, budżet obywatelski czy inicjatywy lokalne. Projekty te od lat zmieniają Warszawę, wspierają i wzmacniają lokalne więzi. Wpisały się na stałe w model zarządzania miastem, w którym mieszkańcy są nie tylko użytkownikami, ale także twórcami miasta.
Jako duże miasto Warszawa jest częstym gospodarzem przeróżnych wydarzeń. Tworzą one miejską ofertę kulturalną, sportową czy biznesową. Submarki tych wydarzeń istnieją obok siebie i razem tworzą silną markę miasta różnorodnego i pełnego atrakcji, w którym każdy może znaleźć coś dla siebie. Wśród bogatej oferty są np. Noc Muzeów w Warszawie, Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz na Starówce, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska jesień, Festiwal Warszawa Singera, koncerty chopinowskie, Maraton Warszawski, imprezy sportowe organizowane przez Sportową Warszawę, Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Piknik Naukowy i wiele innych.
Maria Skłodowska-Curie oraz Fryderyk Chopin
Silnymi submarkami bywają także osoby, które są silnie kojarzone z miastem. Choć Warszawa jako stolica i największe polskie miasto ma wielu sławnych współcześnie mieszkańców i mieszkanki: osoby związane z filmem, teatrem, muzyką czy polityką, to postaciami najczęściej łączonymi z Warszawą są od lat Maria Skłodowska-Curie oraz Fryderyk Chopin. Chęć poznania miasta w którym żyli, jest częstym powodem odwiedzania Warszawy przez turystów zagranicznych.