Wzór wniosku do rzecznika konsumentów
Wniosek powinien zawierać co najmiej:
- wskazanie osoby, od której pochodzi (imię i nazwisko) i jej adres zamieszkania,
- opis istotnych w sprawie okoliczności faktycznych
- wskazanie na czym polega naruszenie praw konsumenta
- wskazanie czego wnioskodawca oczekuje od przedsiębiorcy.
Podanie numeru telefonu i adresu e-mail nie jest obowiązkowe, ale znacznie ułatwi kontakt w sprawie. Podanie adresu e-mail jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na otrzymywanie drogą elektroniczną informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku.
Do wniosku powinny być załączone kopie (skany) dokumentów potwierdzających okoliczności faktyczne opisane we wniosku.
Wniosek powinien być podpisany przez wnoszącego (własnoręcznym podpisem).
Wniosek musi być sporządzony w języku polskim. W przypadku załączników obcojęzycznych konieczne jest ich wiarygodne tłumaczenie (nie jest konieczne tłumaczenie przysięgłe, wystarczające jest dołączenie do tłumaczenia oświadczenia wnioskodawcy, że tłumaczenie odpowiada treścią tekstowi w języku oryginalnym).
Wniosek może być złożony:
- w Punkcie Obsługi Konsumentów Miejskiego Rzecznika Konsumentów,
- w Kancelarii Urzędu m.st. Warszawy,
- w Wydziałach Obsługi Mieszkańców dla Urzędów Dzielnic Urzędu m.st. Warszawy,
- przy wykorzystaniu Platformy EPUAP (https://epuap.gov.pl/wps/myportal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/skargi-wnioski-zapytania-do-urzedu/UMSTWarszawa(otwiera się w nowej karcie))
- faksem na numer 22 44 33 470.
- przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, przy czym warunkiem skutecznego złożenia wniosku jest przesłanie na adres konsument@um.warszawa.pl skanu pisemnego wniosku (opatrzonego własnoręcznym podpisem).
Wniosek w sprawach o ochronę praw indywidualnych konsumentów jest wolny od opłat.
Wnioski nie zawierające imienia i nazwiska oraz adresu pozostawione będą bez rozpoznania.
Miejski Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.