Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    Brak określenia częstotliwości podejmowania działań windykacyjnych jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów - uznała Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na Euro Bank z Wrocławia została nałożona kara pieniężna w wysokości ponad 250 tys. zł

  • Artykuł

    Za pośrednictwem trwającej kampanii "Twoje prawa pasażera w zasięgu ręki" Komisja Europejska informuje konsumentów o prawach przysługujących w podróży.

  • Artykuł

    Odpowiedzi na te pytania przynosi jedno z największych badań rynku przeprowadzonych przez UOKiK. Wiedzę na temat konkurencji w wybranych sektorach uzyskano na podstawie informacji od ponad tysiąca przedsiębiorców.

  • Artykuł

    Biomed sprzedaje m.in. masujące fotele, maty, poduszki i masażery do stóp poza lokalem przedsiębiorstwa czyli np. na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach. Przedsiębiorca w zaproszeniu na pokazy produktów informował o ich rehabilitacyjno-leczniczych właściwościach. Wskazywał także katalog schorzeń, w których stosowanie sprzedawanych przez niego produktów może być pomocne.

  • Artykuł

    W dniu 6 maja 2011 roku, po przeprowadzeniu rozprawy Sąd Okręgowy w Łodzi wydał postanowienie, mocą którego uznał, iż sprawa z powództwa Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie reprezentującego grupę 867 konsumentów – przeciwko BRE Bank S.A. nadaje się do rozpoznania w postępowaniu grupowym.

  • Artykuł

    11 kwietnia 2011 r. w ramach inicjatywy Prezesa UKE odbyło się drugie spotkanie przy „stole bez kantów". Przyjęto rozwiązania, które mają wyeliminować nieuczciwe praktyki na rynku Premium Rate. Przyjęto również harmonogram wdrażania mechanizmów ochronnych.

  • Artykuł

    Duży wybór, niższa cena, oszczędność czasu – to główne zalety zakupów w sieci. Rządzą się one jednak swoimi prawami. Jakimi? Przed internetową gorączką zakupu biletów na imprezy sportowe, czy kulturalne UOKiK oraz Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów (ICPEN) przypominają o tym, jakie mamy prawa.

  • Artykuł

    Patronat Honorowy objęli: Ministerstwo Gospodarki, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Prezydent m.st. Warszawy oraz Pani Róża Thun, Poseł do Parlamentu Europejskiego. Organizatorem Targów jest Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

  • Artykuł

    800 007 707 – to numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia uzyskanie bezpłatnej porady prawnej. Uruchomiona z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jednym ze sposobów na zdobycie wiedzy przydatnej konsumentom w wypadku problemu z nieuczciwym przedsiębiorcą.

  • Artykuł

    Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej apeluje w sprawie usług świadczonych za pośrednictwem usług SMS Premium.

  • Artykuł

    Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie ostrzega, że na jednym z popularniejszych portali aukcyjnych coraz częściej pojawiają się aukcje, których treść sugeruje zakup aparatu telefonicznego. W rzeczywistości kupujący otrzymuje tylko zdjęcie reklamowanego towaru - w cenie … telefonu!

  • Artykuł

    W związku z dużą ilością wpływających do Urzędu m.st. Warszawy skarg na przewoźnika posługującego się nazwą „TAKI”, w marcu 2010 r. Prezydent Warszawy cofnęła przedsiębiorcy licencję transportową. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie orzekło o zasadności jej wydania i utrzymaniu jej w mocy.

  • Artykuł

    Prezes UOKiK uznała, że Getin Noble Bank naruszył zbiorowe interesy konsumentów pobierając niezgodnie z prawem opłaty od użytkowników swoich kart kredytowych, którzy spóźniali się ze spłatą zadłużenia.

  • Artykuł

    Spółka Intrum Justitia prowadzi windykację wierzytelności na zlecenie innych przedsiębiorców ale też skupuje długi i wówczas działa we własnym imieniu. W celu odzyskania długów kontaktuje się z dłużnikami listownie, telefonicznie a czasami za pośrednictwem windykatorów.

  • Artykuł

    W dniu 17 września 2010 r. weszła w życie ustawa zmieniająca ustawę o usługach turystycznych.

  • Artykuł

    Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie po raz pierwszy podjął się roli reprezentanta grupy konsumentów warszawskich w sprawie przeciwko bankowi.

  • Artykuł

    Ustawa reguluje postępowanie cywilne w sprawach, w których dochodzone są roszczenia jednego rodzaju co najmniej 10 osób oparte na jednakowej podstawie faktycznej lub prawnej, jeżeli istotne okoliczności faktyczne uzasadniające żądanie są wspólne dla wszystkich roszczeń.

  • Artykuł

    W zakresie standardów jakościowych przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązane jest m.in. do:.

  • Artykuł

    wzór obliczania RRSO

  • Artykuł

    Formularze pism procesowych w postępowaniu cywilnym dostępne są na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.

  • Artykuł

    wzór prospektu informacyjnego

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca wprawdzie rozpoczął prace w terminie, wykonuje je w taki sposób, że jakość jego prac nie budzi twoich wątpliwości, ale spóźnił się z ich zakończeniem, nie musisz oczekiwać na dokończenie wszystkich prac, domagając się ich wykonania i naprawienia ewentualnej szkody. W pierwszej kolejności sprawdź, czy nie zastrzegłeś w umowie, że w przypadku przekroczenia terminu, będziesz miał prawo odstąpić od umowy.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca opóźnia się z wykonaniem umowy, w tym również z rozpoczęciem prac, masz prawo reagować, tzn. wyznaczyć mu dodatkowy termin lub od razu odstąpić od umowy jeśli jest oczywiste, że wykonawca nie zdąży wykonać umowy w ustalonym czasie. Najlepiej zrób to na piśmie.

  • Artykuł

    W przypadku, gdy w trakcie trwania prac zauważysz, że przedsiębiorca wykonuje umowę w sposób niezgodny z waszymi ustaleniami, masz prawo wezwać go do zmiany sposobu wykonania. Zrób to na piśmie, aby w przyszłości wykonawca nie mógł zarzucić ci, że zmiany te zaakceptowałeś i wyraziłeś zgodę na kontynuowanie prac. W wezwaniu należy wyznaczyć przedsiębiorcy termin na wprowadzenie zmian, z zastrzeżeniem, że po bezskutecznym jego upływie, odstąpisz od umowy.

  • Artykuł

    Często przy zawieraniu umów, wpłacamy na poczet ich wykonania pewną kwotę. Takie wpłaty wnoszone są przy zawieraniu samej umowy lub też w późniejszym okresie, jeszcze przed rozpoczęciem prac. Jeżeli nie dojdzie do wykonania umowy, należy rozliczyć zapłaconą kwotę. Do rozliczeń konieczne jest ustalenie, jakie jest przeznaczenie tej kwoty, czy jest to tzw. zaliczka czy zadatek. Jeżeli z umowy wprost nie wynika, że zapłacona przez ciebie kwota jest zadatkiem, oznacza to, że zapłaciłeś zaliczkę.

  • Artykuł

    Rozwiązanie umowy jest możliwe na każdym etapie, jeżeli obie strony wyrażają na to zgodę. Niektóre umowy przewidują też sytuacje, w których jedna ze stron może daną umowę wypowiedzieć i regulują kwestię rozliczeń w przypadku rozwiązania umowy.

  • Artykuł

    Ustalanie wynagrodzenia. Przepisy wskazują na dwa podstawowe sposoby określania wynagrodzenia:. wynagrodzenie ryczałtowe – gdy ustalasz z usługodawcą cenę kwotowo i cena ta obejmuje wszystkie określone przez was prace. Przykład:Ustalasz z wykonawcą, że zapłacisz za wszystkie prace związane z remontem 10 000 zł, nie kalkulując tej ceny w odniesieniu do kosztorysu poszczególnych prac, lecz określając ją całościowo dla całego zakresu umowy łącznie.

  • Artykuł

    W codziennym życiu zawierasz wiele umów o wykonanie usług, często nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Do umów tego typu należą umowy zawierane z serwisami i warsztatami samochodowymi dotyczące napraw samochodu, umowy o wykonanie remontu czy drobnych napraw w domu, umowy zawierane w salonach kosmetycznych czy o usługi fryzjerskie, pralnicze.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca wysłał bez uzgodnienia z tobą, niezamówiony towar, nie musisz za niego płacić. Przedsiębiorca podejmuje takie działanie na własne ryzyko. To, że otworzysz taką przesyłkę, nie oznacza, że akceptujesz proponowane przez przedsiębiorcę warunki umowy. Nie musisz odsyłać towaru ani odpisywać na list. Nie musisz nic robić.

  • Artykuł

    Może się zdarzyć, że w trakcie albo po odebraniu przesyłki od przewoźnika okaże się, że zamówiony towar został uszkodzony w transporcie. Szczegóły dotyczące uszkodzenia towaru w transporcie znajdziesz tutaj. Pamiętaj jednak, że najlepiej jest sprawdzić przesyłkę tuż po tym jak pokwitujesz kurierowi jej odbiór, jeszcze w obecności kuriera, zanim odjedzie. Jeśli stwierdzisz, że towar jest uszkodzony należy spisać protokół w obecności kuriera. Ułatwi to tobie albo nadawcy (sprzedawcy)...

  • Artykuł

    O wadach towaru dowiesz się wybierając kategorię spraw Zakupy. Znajdziesz tam między innymi informacje o rękojmi i gwarancji, a także wzór reklamacji. Wada odebranego przez ciebie towaru nie ma wpływu na odstąpienie od umowy. Oznacza to, że możesz odstąpić od umowy niezależnie od istnienia wady. Jeżeli upłynął 14-dniowy termin do odstąpienia od umowy, a towar jest wadliwy, możesz dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi lub gwarancji (jeżeli gwarancja została ci udzielona). Podstawa prawna:art....

  • Artykuł

    Zawierając z Tobą umowę na odległość przedsiębiorca musi cię wyraźnie poinformować o terminie, w którym zamówiony towar zostanie ci dostarczony lub usługa zostanie wykonana albo jej wykonywanie się rozpocznie. PAMIĘTAJ! Sprzedawca obowiązany jest wydać rzecz kupującemu niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy (chyba, że umowa stanowi inaczej). Jeżeli termin na dostarczenie towaru już nadszedł, a towar nie został dostarczony, możesz:.

  • Artykuł

    Niektórzy przedsiębiorcy podają specjalne numery telefonów przeznaczone do kontaktowania się z nimi w sprawie zawartej umowy. Opłata za połączenie z takim numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzystasz. Podstawa prawna: art. 11 ustawy o prawach konsumenta.

  • Artykuł

    Przed zawarciem umowy, uzgadniasz z przedsiębiorcą jej warunki, w tym za co ile masz zapłacić. Każda dodatkowa płatność wymaga twojej wyraźnej zgody. Aby cię chronić, ustawodawca wprowadził zasadę, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać twoją wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

  • Artykuł

    Jako konsument masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia również w przypadku zawieranych na odległość umów o świadczenie usług, dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej albo energii cieplnej. Ten przepis powoduje, że przedsiębiorcy nie zaczynają wykonywania swoich usług wcześniej niż po 14 dniach od podpisania umowy.

  • Artykuł

    Ponieważ w trakcie zawierania umowy na odległość nie masz bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą, po tym, jak potwierdzisz, że akceptujesz warunki umowy, przedsiębiorca musi cię zwrotnie powiadomić, jakiej treści umowa została zawarta. Powinien to zrobić w rozsądnym czasie, ale nie później niż w chwili dostarczenia ci kupionej rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie zawarcia umowy na odległość musi być utrwalone na trwałym nośniku. Powinny się w nim znaleźć:.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z tobą przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować cię o tym celu. Musi ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.

  • Artykuł

    Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego muszą być wskazane w sposób wyraźny – najpóźniej na początku składania zamówienia – jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania towarów oraz akceptowanych sposobach płatności. Chodzi o to, abyś składając zamówienie wiedział o tym, że:.

  • Artykuł

    Jest to szczególnie istotne w przypadku umów zawieranych przez stronę internetową. Jeżeli do złożenia zamówienia należy użyć przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób, np. słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub w inny równoważny sposób, tak, aby było to dla ciebie zrozumiałe. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni wymagań wskazanych w dwóch powyższych zdaniach, umowa nie zostaje zawarta.

  • Artykuł

    Umowę na odległość możesz zawrzeć np. poprzez dokonanie zakupu w sklepie internetowym, telefonicznie, listem elektronicznym, SMSem, a także z wykorzystaniem dekodera telewizji kablowej, zamawiając materiał dostępny jako VOD.

  • Artykuł

    Zawierając umowę na odległość, masz zwykle znacznie mniej możliwości, by zebrać wszystkie informacje, które mogą być istotne do podjęcia racjonalnej decyzji. Dlatego w przypadku umów tego rodzaju nałożono na sprzedawcę, który jest profesjonalistą, dodatkowe obowiązki informacyjne. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli zawarcia umowy na odległość przedsiębiorca ma obowiązek przekazać ci w sposób jasny i zrozumiały wiele ważnych informacji.

  • Artykuł

    Umowa między konsumentem i przedsiębiorcą nie musi być sporządzona na papierze, w formie pisemnej. Tradycyjny papier jest obecnie tylko jednym z tzw. trwałych nośników, na których trzeba obowiązkowo zapisywać informacje w przypadku niektórych rodzajów umów konsumenckich. Trwały nośnik to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego.

  • Artykuł

    Jeżeli odesłana przez ciebie paczka z towarem wróci, ponieważ sprzedawca odmówi jej przyjęcia albo nie odebrał jej w terminie, powinieneś się z nim skontaktować (np. list polecony za potwierdzeniem odbioru) i zażądać zwrotu należnych ci z tytułu odstąpienia od umowy pieniędzy. Możesz też wstrzymać się z ponownym odesłaniem paczki do czasu zwrotu ceny i kosztów przesyłki towaru do ciebie. Kolejny raz możesz odesłać towar do sprzedawcy na jego koszt albo zażądać zwrotu kosztów kolejnego...

  • Artykuł

    Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje w odniesieniu do umów:. 1) o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę, za twoją wyraźną zgodą i jednocześnie zostałeś poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia, utracisz prawo odstąpienia od umowy (dotyczy to na przykład usługi VOD, Pay Per View);.

  • Artykuł

    W chwili odstąpienia przez ciebie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe, jeżeli na ich podstawie świadczenie jest spełniane przez przedsiębiorcę lub osobę trzecią na podstawie porozumienia z przedsiębiorcą. Nie ponosisz kosztów związanych z wygaśnięciem tych umów, z wyjątkiem kosztów wskazanych (UWAGA: wyjątki). Jeżeli umowa dodatkowa została zawarta z osobą trzecią, przedsiębiorca informuje tę osobę o odstąpieniu przez...

  • Artykuł

    Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (chyba, że przedsiębiorca nie poinformował cię o prawie odstąpienia od umowy).

  • Artykuł

    Masz obowiązek zwrócić rzecz niezwłocznie, nie później, niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiłeś od umowy, chyba, że przedsiębiorca zaproponuje, że sam rzecz odbierze. Do zachowania tego terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Wraz z towarem należy zwrócić także niezamówiony prezent, jeżeli otrzymałeś taki wraz z zamówionym towarem.

  • Artykuł

    Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania twojego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić ci wszystkie dokonane przez ciebie płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (UWAGA: wyjątek).

  • Artykuł

    W przypadku odstąpienia od umowy, umowę uważa się za niezawartą. Jeżeli złożyłeś oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął twoją ofertę (np. poprzez wysłanie listu elektronicznego, na który nie otrzymałeś jeszcze odpowiedzi), Twoja oferta przestaje wiązać(czyli do zawarcia umowy z ogóle nie dojdzie). Podstawa prawna: art. 31 ustawy o prawach konsumenta.

  • Artykuł

    Jeżeli chcesz odstąpić od umowy, musisz poinformować o tym przedsiębiorcę, składając odpowiednie oświadczenie.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wyjątkiem są następujące koszty:.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:.

  • Artykuł

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może podjąć działania, których skutkiem będzie wyeliminowanie nieuczciwych praktyk rynkowych danego przedsiębiorcy z rynku. Podejmuje takie działania, jeżeli nieuczciwa praktyka rynkowa może zostać uznana za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi o takie praktyki przedsiębiorcy, które dotyczą każdego konsumenta znajdującego się w określonej sytuacji. Czyli o powtarzalność zachowania przedsiębiorcy w stosunku do każdego...

  • Artykuł

    Jeżeli spotkałeś się z nieuczciwą praktyką rynkową, a twój interes został przez to zagrożony lub naruszony, możesz żądać od przedsiębiorcy, który stosuje taką praktykę:. 1) zaniechania tej praktyki; przykładowo zażądać od przedsiębiorcy, żeby usunął reklamę wprowadzającą w błąd z witryn swojego sklepu;.

  • Artykuł

    Przykłady nieuczciwych agresywnych praktyk rynkowych:.

  • Artykuł

    Niektórzy przedsiębiorcy, chcąc doprowadzić do zawarcia umowy, wywierają na konsumentów zbyt duży nacisk, stosując agresywne praktyki rynkowe. Jeżeli przed podjęciem decyzji czujesz się zmuszony do zawarcia umowy (np. do kupna rzeczy lub zamówienia usługi) mimo iż rozsądnie rzecz biorąc nie powinieneś takiej decyzji podjąć, być może stałeś się ofiarą nieuczciwej, agresywnej praktyki rynkowej.

  • Artykuł

    Przykłady nieuczciwych, wprowadzających w błąd praktyk rynkowych wynikających z działania przedsiębiorcy:.

  • Artykuł

    Od 17 kwietnia 2016 r. to Prezes UOKiK podejmuje decyzje w sprawie uznania za niedozwolone klauzul w umowach zawieranych z konsumentami i publikuje te decyzje na stronie Urzędu. Do 16 kwietnia 2016 roku oceny czy dane postanowienie jest niedozwoloną klauzulą umowną dokonywał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK).

  • Artykuł

    Jeśli podejrzewasz, że w twojej umowie znajdują się niedozwolone klauzule możesz:. 1) Wystąpić, aby sąd powszechny dokonał oceny czy dane postanowienie jest niedozwolone, w sprawie, która toczy się przed tym sądem.

  • Artykuł

    Nieuczciwa praktyka rynkowa wprowadzająca w błąd może być:- działaniem wprowadzającym w błąd albo- zaniechaniem wprowadzającym w błąd.

  • Artykuł

    Katalog przykładowych niedozwolonych postanowień umownych znajduje się w przepisach kodeksu cywilnego. Nie jest to lista zamknięta. Lista ma za zadanie ułatwić ocenę, czy w zawartej przez ciebie umowie znajdują się niedozwolone postanowienia umowne. Na liście znajdują się między innymi następujące postanowienia:. 1) klauzule, które wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania;.

  • Artykuł

    Niedozwolone postanowienie umowne nie wiąże z mocy prawa, jeśli występuje w umowie zawartej przez przedsiębiorcę z konsumentem. Przedsiębiorca nie może skutecznie powoływać się na takie postanowienie. Umowa w pozostałym zakresie jest wiążąca. Oznacza to, że jeżeli w twojej umowie znajduje się niedozwolone postanowienie umowne, postanowienie takie nie wiąże cię. Traktowane jest tak, jakby go w ogóle nie było w twojej umowie. Wiążą cię pozostałe zapisy umowy.

  • Artykuł

    Może się zdarzyć, że w twojej umowie znajdą się postanowienia, które zostaną uznane za niedozwolone postanowienia umowne. Oceny takiej dokonuje sąd powszechny bądź Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Żeby postanowienie uznać za niedozwolone, musi spełniać łącznie następujące warunki:.

  • Artykuł

    Codziennie zawierasz wiele umów, wsiadając do autobusu, czy podpisując umowę z operatorem telekomunikacyjnym, albo z bankiem. Niektóre z tych umów nie są przez ciebie negocjowane, nie masz faktycznego wpływu na ich treść: przystępujesz do nich i podpisujesz umowę w kształcie zaproponowanym przez przedsiębiorcę. Są to umowy zawierane według wzorca umowy. Przy czym do wzorca zalicza się zarówno dokument o nazwie „umowa", jak i stanowiące załącznik do umowy ogólne warunki umów, czy regulaminy.

  • Artykuł

    Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorę wobec ciebie - konsumenta - jest nieuczciwa, jeżeli:jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i jednocześniew istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić twoje zachowanie rynkowe:przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.

  • Artykuł

    Czy pośrednik musi posiadać licencję?. Pośrednicy w obrocie nieruchomościami nie muszą posiadać licencji do wykonywania zawodu pośrednika. Muszą natomiast prowadzić działalność gospodarczą (mieć firmę) i ubezpieczyć się od odpowiedzialności cywilnej. Przepisy nie określają jednak sankcji za brak ubezpieczenia pośrednika. Na rynku nieruchomości można więc spotkać pośredników, którzy nie posiadają ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Forma umowy i jej treść.

  • Artykuł

    Po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. Do zadań Rzecznika należy rozpatrywanie wniosków wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta w trybie rozpatrywania reklamacji, jak również niewykonania czynności wynikających z uznanej reklamacji.

  • Artykuł

    Odpowiedź powinna zawierać w szczególności uzasadnienie faktyczne i prawne (chyba że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z twoją wolą) oraz wyczerpującą informację na temat stanowiska przedsiębiorcy ze wskazaniem odpowiednich warunków umowy oraz imię i nazwisko osoby udzielającej odpowiedzi ze wskazaniem jej stanowiska. Jeśli twoja reklamacja została uznana, odpowiedź powinna także określać termin jej zrealizowania, nie dłu

  • Artykuł

    Instytucja finansowa rozpatruje reklamację i udziela odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie odpowiedzi przed jego upływem. Decyzja powinna być dostarczona w formie papierowej lub na innym trwałym nośniku informacji. Może być dostarczona pocztą elektroniczną wyłącznie na twój wniosek.

  • Artykuł

    Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorę wobec ciebie - konsumenta - jest nieuczciwa, jeżeli:.

  • Artykuł

    Reklamacja to wystąpienie do instytucji finansowej, w którym zgłaszasz zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez tę instytucję. Bez względu na to, czy występujesz jako członek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, klient banku, instytucji płatniczej, instytucji kredytowej, funduszu inwestycyjnego, instytucji pożyczkowej lub innej instytucji finansowej. Reklamacja może być złożona w każdej jednostce danej instytucji finansowej obsługującej klientów:.

  • Artykuł

    Wbrew temu, co twierdzą pracownicy windykacji, nie mają oni żadnych szczególnych uprawnień podczas wykonywania działań windykacyjnych. Przymusową egzekucją może zajmować się tylko i wyłącznie komornik, działający jako funkcjonariusz publiczny. Podstawą działań komornika jest prawomocny wyrok sądowy opatrzony tzw. klauzulą wykonalności. W przeciwieństwie do komorników, firmy windykacyjne to przedsiębiorcy specjalizujący się.

  • Artykuł

    Przykład:Pan Stanisław jest emerytem i właśnie otrzymał z sądu nakaz zapłaty wydany w postępowaniu upominawczym, z którego wynika, że ma zapłacić Kasie Pożyczkowej kwotę 5000 zł plus odsetki. Pan Stanisław nigdy nie zawierał żadnej umowy z tą firmą, ani nigdy nie brał żadnej pożyczki i nie wie co ma zrobić, bo jego emerytura ledwo wystarcza na rachunki, leki i inne wydatki. Nie stać go żeby zapłacić taką kwotę, ani nie stać go na prawnika, a nic nie rozumie z tych pism, które otrzymał z sądu.

  • Artykuł

    Kredytobiorcy, którzy stali się trwale niewypłacalni mogą w ostateczności skorzystać z tzw. upadłości konsumenckiej. W ramach upadłości jest możliwe całkowite oddłużenie, czyli umorzenie zadłużenia.