Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 października 2003 II CK 113_02

  • Artykuł

    wyrok SN z 2 października 1998 III CKN 578_98

  • Artykuł

    wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 13 grudnia 2011 - VI ACa 870_11

  • Artykuł

    wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 5 lutego 2009 I ACa 772_08

  • Artykuł

    wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 5 lutego 2009 I ACa 772_08

  • Artykuł

    uchwała SN z 19 listopada 2010 III CZP 79_10

  • Artykuł

    uchwała SN z 8 marca 2006 III CZP105_05

  • Artykuł

    uchwała SN z 8 marca 2006 III CZP105_05

  • Artykuł

    Udając się do hotelu zabierasz ze sobą również bagaże. Obiekt, z którego korzystasz zapewnia nie tylko nocleg, ale i przechowanie twoich przedmiotów, ponosząc za nie odpowiedzialność. Obiekty noclegowe ponoszą odpowiedzialność za rzeczy wniesione przez ich gości, które znajdują się na terenie obiektu, a także za rzeczy, które wprawdzie znajdują się już poza terenem obiektu, ale w miejscu wskazanym przez pracownika hotelu lub pod jego opieką. Odpowiedzialność ta nie dotyczy samochodów i...

  • Artykuł

    Ponieważ często rezerwacje pokoi robimy ze znacznym wyprzedzeniem, ważne jest to, by ustalić zasady ewentualnej rezygnacji na wypadek, gdybyś nie mógł skorzystać z rezerwacji. Przepisy nie regulują szczegółowo tych zasad, dlatego w dużym stopniu zależą one od polityki danego obiektu. W praktyce wiele obiektów umożliwia bezpłatną rezygnację w określonym terminie, inne natomiast pobierają za rezygnację opłatę.

  • Artykuł

    Przepisy prawa nie regulują w sposób szczególny umów hotelarskich. Zawierając umowę o wynajem pokoju w hotelu, zawierasz w rzeczywistości kilka różnych umów, takich jak:.

  • Artykuł

    Usługi hotelarskie definiuje się jako krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych. Mogą być one świadczone w różnych rodzajach obiektów hotelarskich, takich jak:.

  • Artykuł

    W przypadku uszkodzenia, zagubienia lub zniszczenia bagażu, albo opóźnienia w dostarczeniu bagażu jako pasażer jesteś zobowiązany do złożenia pisemnej reklamacji w możliwie najkrótszym czasie. Jeśli reklamację kierujesz do zagranicznego przewoźnika, warto przygotować pismo w języku dla niego zrozumiałym (w Internecie dostępny jest formularz skargi konsumenckiej 'consumer complaint form' w języku angielskim).

  • Artykuł

    Przykład: Antoni Kowalski po 3 latach spędzonych w Atenach, postanowił wrócić do kraju. Kupił bilety lotnicze do Katowic. Na lotnisku okazało się, że odmówiono mu przyjęcia na pokład samolotu. Nie otrzymał żadnych dodatkowych wyjaśnień. Jakie ma prawa?.

  • Artykuł

    Przykład: Monika Lato jest blogerką modową i dosyć często podróżuje. Kupiła bilety z Krakowa do Mediolanu w klasie ekonomicznej. W samolocie okazało się, że umieszczono ją w klasie biznes. Jednocześnie otrzymała informacje od stewardessy, że związku z zaistniałą sytuacją będzie musiała dopłacić 50 EUR. Konsumentka odmówiła. Czy zachowanie stewardessy było zgodne z obowiązującymi przepisami prawa?.

  • Artykuł

    Przykład:. Adam Nowak. na wakacje postanowił polecieć samolotem. Na lotnisku okazało się, że jego lot jest opóźniony o 2 godziny. Po upływie 120 minut pasażer otrzymał informację, że lot odbędzie się dopiero następnego dnia rano. Jakie prawa przysługują konsumentowi?. Zakres twoich uprawnień w przypadku opóźnienia jest uzależniony od okoliczności danej sprawy, w szczególności zależy od okresu opóźnienia i długości konkretnego lotu.

  • Artykuł

    Przykład:. Alicja Nowak dnia 14 lipca 2016 r. obchodziła swoje 30-te urodziny. Jako prezent otrzymała od rodziców bilety lotnicze z Warszawy do Paryża. Od wielu lat marzyła o takiej wycieczce, także bardzo się ucieszyła i zaczęła planować wyjazd. Po przybyciu na lotnisko okazało się, że lot został odwołany. Jakie ma prawa w tej sytuacji?.

  • Artykuł

    W dzisiejszych czasach zawarcie umowy, czyli zakup biletów lotniczych przez konsumenta może nastąpić za pośrednictwem stron internetowych poszczególnych linii lotniczych lub serwisów oferujących pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych lub w biurze konkretnego przewoźnika lub w biurze podróży. Bez względu jednak na to, w jaki sposób bilety kupimy, zwróć uwagę na treść umowy, jaką zawierasz, w szczególności zapoznaj się z regulaminem danego przewoźnika lotniczego.

  • Artykuł

    Jeśli konsument kupuje pakiet usług turystycznych (ale nie jedną usługę), czyli imprezę turystyczną, jest chroniony przepisami na wypadek utraty płynności finansowej przez organizatora imprezy. Organizator imprez turystycznych, jak również pośrednik mają obowiązek zapewnić klientom, na wypadek swojej niewypłacalności:.

  • Artykuł

    Składając reklamację konsument powinien jasno określić swoje żądania. W praktyce ścisłe określenie żądań reklamacyjnych jest bardzo często niemożliwe. Wynika to ze specyfiki usług turystycznych i trudności w określeniu wysokości poniesionej szkody. Jeżeli masz problem z określeniem, jakiego odszkodowania możesz żądać od biura podróży, pomocna może być w takiej sytuacji tzw. tabela frankfurcka.

  • Artykuł

    Jeżeli w trakcie imprezy turystycznej stwierdzisz, że pewne świadczenia nie są wykonywane zgodnie z umową, niezwłocznie zgłoś uchybienia zarówno wykonawcy danego świadczenia, jak i samemu organizatorowi. Twoja umowa powinna jasno nakładać na ciebie ten obowiązek i określać, w jaki sposób należy zgłaszać nieprawidłowości. Wszelkie uchybienia zgłaszaj przy najbliższej sposobności, zachowując, jeżeli jest to możliwe, potwierdzenie swoich zgłoszeń. Niezależnie od zgłoszenia uchybień. możesz...

  • Artykuł

    Biuro podróży odpowiada zarówno za niewykonanie umowy, jak i nienależyte jej wykonanie (to znaczy wówczas, gdy wyjazd wprawdzie doszedł do skutku, jednak nie wszystkie świadczenia zostały wykonane zgodnie z umową). Typowymi uchybieniami ze strony biur podróży są zwykle: skrócenie pobytu z powodu zmiany godziny odlotów, zakwaterowanie w pokoju o niższym standardzie, brak atrakcji opisanych w umowie, takich jak basen, czy plac zabaw dla dzieci, inne niż obiecane położenie hotelu, itp.

  • Artykuł

    Organizator turystyki, który w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, stanowiących istotną część programu tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenie zastępcze. Jeżeli jakość świadczenia zastępczego jest niższa, od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, możesz żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy.

  • Artykuł

    Niezależnie od tego, jak wcześnie wykupisz wyjazd, biuro nie może swobodnie zmienić ceny, która została ustalona w zaakceptowanej przez ciebie umowie. Przepisy jasno określają, w jakich sytuacjach biuro może podwyższyć cenę wycieczki:. Podwyższenie ceny jest dopuszczalne, jeżeli taką możliwość przewiduje umowa z klientem. Nie można podwyższyć ceny, jeżeli do wyjazdu pozostało 20 dni lub mniej, a także organizator musi wykazać (udokumentować), że konieczność podwyższenia ceny jest następstwem...

  • Artykuł

    Jeżeli organizator zmienia istotne warunki umowy przed rozpoczęciem wycieczki, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym swoich klientów. Nie ma przepisów, które jednoznacznie wskazywałyby, które warunki umowy są istotne, jednak za takie można by uznać: docelowe miejsce, termin wyjazdu, czy program wycieczki. Jeśli zmiana dotyczy ceny, zastosowanie mają odrębne zasady opisane tutaj.

  • Artykuł

    Jeżeli organizator zmienia istotne warunki umowy przed rozpoczęciem wycieczki, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym swoich klientów. Nie ma przepisów, które jednoznacznie wskazywałyby, które warunki umowy są istotne, jednak za takie można by uznać: docelowe miejsce, termin wyjazdu, czy program wycieczki.

  • Artykuł

    Umowy o świadczenie usług turystycznych mogą być zawierane przez konsumentów na różne sposoby: w biurze organizatora lub pośrednika, przez Internet, a także poza lokalem przedsiębiorstwa – np. w domu klienta, czy w czasie pokazu, prezentacji, na którą zostaliśmy zaproszeni. Należy pamiętać, iż w przypadku umów o imprezę turystyczną zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość – nie przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni.

  • Artykuł

    Umowa o organizowanie imprezy turystycznej powinna zostać zawarta w formie pisemnej. Wszyscy wiemy, że przed podpisaniem umowy należy ją dokładnie przeczytać, jednak nie zawsze mamy pewność na co trzeba zwrócić uwagę. Przepisy dokładnie wskazują, co musi się znaleźć w takiej umowie i to przede wszystkim powinien sprawdzić konsument, bo chodzi o dane, które ułatwią złożenie reklamacji, gdyby zaszła taka potrzeba, w szczególności są to:.

  • Artykuł

    Umowę przygotowuje biuro podróży, jednak musi przy tym brać pod uwagę przepisy, które chronią interes konsumentów. To znaczy, że przepisy nie pozostawiają organizatorom pełnej swobody w ustalaniu warunków umów z klientami. Przez umowę należy rozumieć zarówno postanowienia umowy w ścisłym znaczeniu tego terminu, jak i postanowienia wzorców umów (zob. wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 5 lutego 2009 r., I ACa 772/08).

  • Artykuł

    Umowa o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych wymaga formy pisemnej. Przed zawarciem takiej umowy, organizator ma obowiązek przekazać nam część informacji dotyczących usługi. Obowiązek ten dotyczy:.

  • Artykuł

    Zanim zdecydujesz się na zakup imprezy turystycznej, sprawdź czy biuro, które oferuje wyjazd, działa legalnie. Każdy marszałek województwa prowadzi rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystyki w danym województwie. Dokumenty i dane zbierane przez marszałków wprowadzane są do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (CEOTiPT) prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. W CEOTiPT w każdej chwili możesz sprawdzić:.

  • Artykuł

    Planując urlop, na ogół zamiennie posługujemy się takimi wyrażeniami jak biuro podróży czy agencja turystyczna lub impreza czy wycieczka. Tymczasem z prawnego punktu widzenia pojęcia te różnią się, a różnice mają znaczenie dla naszych praw i obowiązków. Najszerszym pojęciem są usługi turystyczne, które obejmują wszystkie usługi świadczone turystom.usługa turystyczna - usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym.

  • Artykuł

    zażalenie na nadanie klauzuli wykonalności

  • Artykuł

    wniosek o zwolnienie od kosztów i ustanowienie r.pr.

  • Artykuł

    wniosek o przywrócenie terminu

  • Artykuł

    wniosek o zwolnienie od kosztów i ustanowienie r.pr.

  • Artykuł

    W trakcie postępowania sądowego pamiętać należy o kilku kwestiach:. Nieodebranie korespondencji sądowej z reguły działa na niekorzyść osoby, która uchyla się od odbioru korespondencji. Jeżeli adresat nie może odebrać pisma osobiście albo odbioru takiego nie dokona jego dorosły domownik pismo pozostawiane jest w placówce pocztowej operatora publicznego, umieszczając zawiadomienie o tym w drzwiach mieszkania adresata lub w oddawczej skrzynce pocztowej. Wyczerpanie tej drogi powoduje...

  • Artykuł

    Decydując się na drogę sądową należy rozważyć ryzyko przegrania sprawy w kontekście ewentualnych kosztów postępowania. 1. opłata sądowa.Powód obowiązany jest do uiszczenia opłaty od pozwu. Wysokość opłaty określa ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 623 ze zm.).

  • Artykuł

    Sąd Polubowny przy KNF rozstrzyga spory pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku finansowego, w szczególności pomiędzy instytucjami finansowymi a odbiorcami świadczonych przez nie usług. Przed Sądem Polubownym rozpatrywane są sprawy, których wartość przedmiotu sporu, co do zasady, przekracza 500 zł oraz o prawa niemajątkoweIstnieją dwie drogi rozwiązania sporu przed Sądem Polubownym KNF.

  • Artykuł

    Bankowy Arbitraż Konsumencki działa przy Związku Banków Polskich i został powołany w celu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami-klientami banków a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta pozasądowe postępowanie rozjemcze.

  • Artykuł

    Jeśli złożona do operatora reklamacja została rozpatrzona odmownie, przed skierowaniem sprawy do sądu powszechnego można skorzystać z pozasądowych form rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentem a operatorem telekomunikacyjnym. Z działalnością Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej związane są dwie formy polubownego rozstrzygania sporów. Są to mediacje Prezesa UKE oraz Stały Polubowny Sąd Konsumencki przy Prezesie UKE.

  • Artykuł

    Multi PIN AEGON 2008 Prestige Multi PIN AEGON 2008 Prestige PlusMulti PIN AEGON 2008 PlusMulti PIN AEGON 2008Multi Program INwestycyjny AEGONMulti Program Inwestycyjny AEGON 2008Multi Program INwestycyjny AEGON 2008 HMulti Program INwestycyjny AEGON 2008 H PlusMulti Program Inwestycyjny AEGON 2008 PlusProgram INwestycyjny AEGONAEGON Indywidualny Plan Finansowy AlfaMulti PIN AEGON 2008 H PrestigeAegon Program Inwestycyjno-Oszczędnościowy Rentier PrestigeProgram Inwestycyjny Nationwide 2004.

  • Artykuł

    SKANDIA.

  • Artykuł

    LIBRALIBRA IILIBRA IIIPARETOPARETO IIKWARTALNE ZYSKINATURE PREMIUMINWESTYCYJNY PLAN EMERYTALNY INWESTYCYJNY PLAN EMERYTALNY PLUSPLAN OSZCZĘDNOŚCIOWY BEZPIECZNA PRZYSZŁOŚĆ PLAN OSZCZĘDNOŚCIOWY BEZPIECZNE OSZCZĘDZANIE.

  • Artykuł

    POZWY, W KTÓRYCH KONSUMENTÓW REPREZENTUJE MIEJSKI RZECZNIK KONSUMENTÓW W WARSZAWIE. AKTUALNE:.

  • Artykuł

    W umowie sprzedaży konsumenckiej, jak w każdej umowie, występują co najmniej dwie strony, w tym przypadku: konsument i przedsiębiorca - sprzedawca. Umowa jest zawarta tylko wtedy, gdy strony zgodzą się na jej wszystkie postanowienia. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą takiej czynności prawnej (czyli np. zawierającej umowę), która nie jest związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby (konsumenta).

  • Artykuł

    W umowie sprzedaży konsumenckiej, jak w każdej umowie, występują co najmniej dwie strony, w tym przypadku: konsument i przedsiębiorca - sprzedawca. Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą takiej czynności prawnej (czyli np. zawierającej umowę), która nie jest związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby (konsumenta).

  • Artykuł

    Pozew musi być skierowany do sądu właściwego w sprawie. Określając właściwość miejscową sądu kierujemy się regułami określonymi w kodeksie postępowania cywilnego. Art 27. § 1 kpc stanowi zasadę, że powództwo wytacza się przed sąd pierwszej instancji, w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania.

  • Artykuł

    Występując na drogę postępowania sądowego należy sporządzić szczególnego rodzaju pismo procesowe jakim jest pozew.

  • Artykuł

    Podstawą świadczenia usług telewizyjnych jest umowa zawarta w formie pisemnej pomiędzy przedsiębiorcą telekomunikacyjnym a abonentem. Na podstawie tej umowy operator zobowiązuje się do świadczenia usług zgodnie z umową oraz załączonym do niej regulaminem, a abonent zobowiązuje się do regulowania płatności i przestrzegania postanowień umowy oraz regulaminu.