Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    Na ogół pojęciem kojarzonym automatycznie z kredytem lub pożyczką są odsetki. Nie są to jednak jedyne koszty kredytu. Jeszcze przed wypłaceniem środków przez instytucję finansową mogą pojawić się inne opłaty.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

  • Artykuł

    Pozytywna ocena zdolności kredytowej nie jest jedyną formą zagwarantowania spłaty. Banki i inne instytucje pożyczkowe mogą wymagać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka braku spłaty zadłużenia. Formy zabezpieczeń są zróżnicowane i oparte zarówno na przepisach prawa cywilnego, jak i prawa bankowego. Istotą zabezpieczenia osobistego jest zobowiązanie do spłaty nie tylko dłużnika, ale i osoby dodatkowej.

  • Artykuł

    Zanim dojdzie do zawarcia umowy, instytucje finansowe mają obowiązek zbadać twoją zdolność kredytową. To podstawowe zabezpieczenie spłaty kredytu lub pożyczki i obowiązek ustawowy, nie tylko banków, ale i firm pożyczkowych. Zdolność kredytowa to nic innego jak indywidualna zdolność do spłaty zaciągniętego zobowiązania wraz z odsetkami w określonych umową terminach. W jaki sposób jest ustalana?.

  • Artykuł

    Otrzymując fakturę za pobraną energię często zastanawiasz się czy widniejąca na niej kwota do zapłaty jest naliczona prawidłowo. Sprawdź zatem, jakie wyróżniamy rodzaje faktur za energię oraz jakie opłaty składają się na ostateczną kwotę w nich wyrażoną. Rodzaje opłat:.

  • Artykuł

    W języku potocznym określenia „pożyczka” i „kredyt” stosowane są zamiennie. W rzeczywistości to inne umowy i tym samym różne usługi finansowe.

  • Artykuł

    Pamiętaj o kilku najważniejszych zasadach:. • Nie użyczaj nikomu swojej karty płatniczej, przechowuj ją starannie i pilnuj. Nigdy nie przechowuj karty wraz z kodem PIN. Nie korzystaj z prostych haseł, jak 0001, 1234. • Zachowaj czujność korzystając z bankomatu czy też płacąc kartą w sklepie.

  • Artykuł

    Kradzież zgłoś na Policję i niezwłocznie zawiadom o tym swój Bank/SKOK. Instytucja finansowa ma obowiązek przyjąć zgłoszenie kradzieży lub utracenia karty, wniosek o jej zablokowanie i odblokowanie. Bank/SKOK ma przy tym obowiązek zapewnić Ci dostęp do Twojego konta po zablokowaniu karty płatniczej.

  • Artykuł

    Transakcję płatniczą uważa się za autoryzowaną, jeżeli wyraziłeś zgodę na wykonanie tej transakcji w sposób przewidziany w umowie, np. przez podanie numeru PIN. Co do zasady zgoda powinna być udzielona przed wykonaniem transakcji. Bank/SKOK odpowiada za nieautoryzowane transakcje w pełnej wysokości, ale dopiero od czasu dokonania przez ciebie zgłoszenia.

  • Artykuł

    Nawet jeśli bank/SKOK zabezpiecza swoje instrumenty płatnicze, pamiętaj, że także jesteś zobowiązany do zachowania należytej staranności i postępowania zgodnie z zawarta umową.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

  • Artykuł

    Rynek energetyczny zapewnia odbiorcom końcowym - konsumentom, prawo wyboru sprzedawcy energii. Od kilku lat w Polsce pojawiają się nowe firmy specjalizujące się w sprzedaży gazu czy też energii elektrycznej. Zjawisko to, poprzez wzrost konkurencji, może wpływać korzystnie na jakość usług, różnorodność ofert oraz atrakcyjne ceny. Zmiana sprzedawcy energii może okazać się zatem jednym ze sposobów na obniżenie rachunków za prąd lub gaz.

  • Artykuł

    Skoro umowę można zawrzeć, można ją też rozwiązać, jednak zasady, na jakich to się odbywa, zależą od kilku okoliczności. W przypadku umów sprzedaży zawieranych w tradycyjnym sklepie do rozwiązania umowy czyli zwrotu towaru pełnowartościowego może dojść tylko za zgodą obu stron.

  • Artykuł

    Żywność możesz reklamować z tytułu rękojmi tak, jak każdy inny kupiony towar. Jedynym ograniczeniem może być termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości. Na etykietach środków spożywczych lub na półkach sklepowych - w przypadku żywności sprzedawanej luzem, na wagę, znajdziesz informację o dacie minimalnej trwałości lub terminie przydatności do spożycia. Mają one różne znaczenie, a więc:.

  • Artykuł

    Decydując się na kupno od przedsiębiorcy rzeczy używanych, nie tracisz uprawnień wynikających z rękojmi, tzn. w przypadku ujawnienia się wady takiej rzeczy też masz prawo reklamować ją u sprzedawcy. Sprzedawca może skrócić okres swojej odpowiedzialności za wady do jednego roku. Jednak musi cię o tym poinformować przed zawarciem umowy. Podstawa prawna:art. 535-576 Kodeksu cywilnego.

  • Artykuł

    Sprzedawca odpowiada za wady fizyczne sprzedanej ci rzeczy, jeżeli stwierdzisz ich występowanie przed upływem dwóch lat od wydania ci towaru. Jednak roszczenia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy sprzedanej przedawniają się z upływem roku od dnia stwierdzenia wady. Równocześnie, termin przedawnienia nie może się skończyć przed upływem dwóch lat od wydania ci rzeczy. Dla swojego dobra powinieneś jak najszybciej po wykryciu wady zgłosić roszczenia do sprzedawcy. Niemniej jednak pamiętaj o...

  • Artykuł

    Jako właściciel karty odpowiadasz za nieautoryzowane płatności w wysokości równowartości do 150 euro, jeżeli taka transakcja jest skutkiem:. • posłużenia się zgubioną lub skradzioną kartą albo. • przywłaszczenia lub innego nieuprawnionego użycia karty, jeśli nie dopełniłeś obowiązku.

  • Artykuł

    Jako właściciel karty odpowiadasz za nieautoryzowane płatności w wysokości równowartości do 150 euro, jeżeli taka transakcja jest skutkiem:. • posłużenia się zgubioną lub skradzioną kartą albo. • przywłaszczenia lub innego nieuprawnionego użycia karty, jeśli nie dopełniłeś obowiązku.

  • Artykuł

    Karty płatnicze to karty uprawniające do wypłaty gotówki (np. w bankomacie) lub umożliwiające dokonywanie transakcji bezgotówkowych (np. płatność kartą za zakupy w sklepie stacjonarnym lub internetowym). Do najpopularniejszych należą karty debetowe i kredytowe. Karty debetowe umożliwiają wykonywanie transakcji płatniczych w ramach środków zgromadzonych na rachunku i przyznanych w ramach limitu zadłużenia (tzw. debetu).

  • Artykuł

    W swoich relacjach z konsumentami przedsiębiorstwa energetyczne często posługują się niezrozumiałymi dla nas nazwami – poniżej znajdziesz wyjaśnienie najważniejszych pojęć:. Dystrybucja paliw i energii elektrycznej – jest to transport energii sieciami dystrybucyjnymi w celu dostarczenia jej właściwym odbiorcom. Punkt pomiarowy – faktyczne miejsce zainstalowanego urządzenia pomiarowego, w którym dokonuje się pomiaru (odczytu).

  • Artykuł

    Sprzedawcy często nie rozumieją, że składając reklamację konsument udziela im najcenniejszych informacji o towarze, który mają w sprzedaży i że rzetelne, terminowe załatwienie reklamacji jest istotnym elementem budowania relacji z każdym klientem. Dlatego zdarzają się sytuacje odrzucania 'z zasady' reklamacji konsumenckich, nawet kiedy reklamacje te są słuszne. Do standardowych 'argumentów' używanych w negatywnych odpowiedziach na reklamacje należą:.

  • Artykuł

    1. Pierwsza reklamacja. Składając pierwszy raz reklamację kupionej rzeczy, najczęściej wyrazisz żądanie usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad. Twoje żądanie może być niemożliwe do spełnienia, np. żądasz nowej pary butów, ale ten model nie jest już produkowany lub żądasz naprawy mebli, ale części do nich są wycofane z rynku ze względu na szkodliwe składniki.

  • Artykuł

    1. Termin na odpowiedź sprzedawcy na reklamację. Sprzedawca nie tylko musi przyjąć każdą reklamację, musi też ją rozpatrzyć i ustosunkować się do niej w terminie 14 dni. Jeżeli żądałeś naprawy lub wymiany rzeczy, bądź obniżenia ceny, brak odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni oznacza uznanie żądania zawartego w reklamacji za zasadne. Jeżeli odstąpiłeś od umowy i zażądałeś zwrotu ceny, brak reakcji sprzedawcy nie oznacza uznania twoich roszczeń.

  • Artykuł

    Składając reklamację decydujesz, jaki sposób jej załatwienia zaspokoi twoje roszczenia. Dlatego wyrażasz żądanie, a nie prośbę w stosunku do sprzedawcy. Katalog żądań dla reklamacji z tytułu rękojmi jest określony przepisami i obejmuje:.

  • Artykuł

    Rękojmia oznacza, że sprzedawca odpowiada względem ciebie za wadę fizyczną lub wadę prawną, jeżeli rzecz, którą ci sprzedał taką wadę posiada. W przypadku konsumenckich umów sprzedaży wada prawna występuje rzadko i dotyczy na ogół sytuacji, w której sprzedawca nie był uprawniony do dysponowania sprzedawaną rzeczą, np. kupiony przez ciebie telefon nie był własnością sprzedawcy (był kradziony), ktoś inny miał prawo pierwokupu, sąd zabezpieczył tę rzecz jako dowód w sprawie.

  • Artykuł

    Przedawnienie jest instytucją prawa cywilnego, która ogranicza w czasie możliwość dochodzenia roszczenia. Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się lub mogło stać się wymagalne, a więc od momentu, gdy dłużnik zobowiązany był do spełnienia swojego świadczenia (np. zapłaty ceny). Jego skutkiem jest to, że po upływie terminu przedawnienia ten, przeciw komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia.

  • Artykuł

    Przykład:Pani Aneta od kilku miesięcy uczęszcza na zajęcia w szkole językowej. Zapisała się na kurs, bo zajęcia miały być prowadzone w czteroosobowych grupach i przez rodowitych Hiszpanów. Z czasem do jej grupy dołączyły jeszcze dwie osoby, a ostatnio poinformowano ją, że od przyszłego miesiąca zajęcia będzie prowadziła polska lektorka. Pani Aneta obawia się, że w tej sytuacji szkoła nie przygotuje jej do egzaminu, a ona nie uzyska certyfikatu.

  • Artykuł

    Szkoła ma prawo do zmiany umowy w trakcie jej obowiązywania, ale nie może tego robić dowolnie i zmiana taka powinna być dokonana na podstawie odpowiedniego zapisu znajdującego się w umowie - tzw. klauzuli modyfikacyjnej. Oznacza to, że w umowie, którą zawarłeś rozpoczynając naukę na uczelni, powinien być zapis, który jasno precyzuje okoliczności, w jakich szkoła może zmienić warunki umowy.

  • Artykuł

    Przykład:

  • Artykuł

    W przypadku umów o świadczenie usług edukacyjnych zawieranych w obrocie z konsumentami, przedsiębiorcy najczęściej posługują się przygotowanymi już wcześniej umowami – tzw. wzorcami umownymi. Zdarza się, że w umowach tych przedsiębiorcy umieszczają zapisy, które mogą nie być korzystne dla ciebie i mogą stanowić tzw. klauzule niedozwolone.

  • Artykuł

    Zgodnie z przepisami prawa, umowy o nauczanie zawierane przez konsumentów z uczelnią wyższą, szkołą policealną, innymi placówkami oświatowymi, bądź wychowawczymi, takimi jak przedszkole, czy żłobek, mają charakter umowy zlecenia. Są to umowy wzajemne, w których obie strony zobowiązują się w taki sposób, że świadczenie jednej strony ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. I tak, przedsiębiorca świadczy usługi edukacyjne, za które konsument uiszcza czesne lub inne opłaty (wynagrodzenie).

  • Artykuł

    Operator telekomunikacyjny ma prawo wprowadzić zmiany do obowiązującej cię umowy, regulaminu, czy cennika, pod warunkiem, że w umowie znajduje się klauzula, która upoważnia go do dokonania takich zmian, zgodnie na przykład z Decyzją Prezesa UOKiK, którą znajdziesz tutaj. Ma jednak obowiązek doręczyć ci na piśmie treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy, regulaminu, czy cennika.

  • Artykuł

    W przypadku zawieszenia usługi należy wyróżnić dwie sytuacje:.

  • Artykuł

    Masz prawo rozwiązania umowy w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, na zasadach wskazanych w umowie.

  • Artykuł

    Masz prawo zwrócenia się do operatora telekomunikacyjnego o przeniesienie usługi telewizji. Równocześnie operator nie ma obowiązku przeniesienia twojej usługi w inne miejsce. Przeniesienie nastąpi na zasadzie porozumienia twojego z operatorem telekomunikacyjnym. Przede wszystkim zależy od istnienia technicznych możliwości przeniesienia usługi telewizji w nowe miejsce u tego operatora.

  • Artykuł

    Kupując towar w sklepie zawierasz umowę ze sprzedawcą. Wówczas, to sprzedawca jest dla ciebie stroną umowy sprzedaży i to on odpowiada wobec ciebie za jakość towaru i jego zgodność z zawartą umową. Jeśli kupiona rzecz okaże się niezgodna z umową lub ujawnią się w niej wady, reklamację składaj do sprzedawcy. Zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej, możesz z mocy prawa reklamować wadliwy towar, korzystając z przepisów o rękojmi.

  • Artykuł

    Zdarza się, że operatorzy telekomunikacyjni stosują automatyczne przedłużanie umowy na kolejny okres bez pytania konsumenta o zgodę. Praktyki takie są kwestionowane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów.

  • Artykuł

    Operatorzy telekomunikacyjni masowo posługują się wszelkiego rodzaju promocjami. Często polegają one na tym, że oferują zawarcie umowy na czas określony, najczęściej roku albo dwóch lat i w związku z tym oferują ulgę, na przykład w comiesięcznej opłacie abonamentowej, w opłacie za przyłączenie do sieci albo ulgę na telefon, smartfon lub inne urządzenie (które bywa wtedy sprzedawane za złotówkę, choć jego wartość jest wielokrotnie większa).

  • Artykuł

    Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego możesz uchylić się od skutków prawnych swojego oświadczenia woli (na podstawie którego zwarłeś umowę) wtedy, kiedy złożyłeś to oświadczenie woli pod wpływem błędu co do treści czynności prawnej. Uchylenie się od skutków prawnych jest dopuszczalne tylko wtedy, jeżeli błąd został wywołany przez drugą stronę umowy albo gdy druga strona wiedziała o błędzie lub mogła go z łatwością zauważyć.

  • Artykuł

    Skutkiem zawarcia umowy w lokalu przedsiębiorcy jest wejście umowy w życie w terminie wskazanym w umowie. Zarówno ty, jak i przedsiębiorca, zobowiązani jesteście do wykonania umowy. Nie przysługuje ci prawo odstąpienia od umowy, a co najwyżej prawo jej wypowiedzenia. Umowa musi wskazywać skutki jej wypowiedzenia. Umowa o świadczeń według telekomunikacyjnych może być zawarta na czas nieokreślony. Najczęściej jednak zawierana jest na czas określony. O skutkach rozwiązania takiej umowy przed...

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę poza lokalem operatora lub na odległość (za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej operatora), masz prawo odstąpienia od umowy.Jak to zrobić dowiesz się tutaj. Odstąpienie od zmiany warunków umowy. Jeżeli operator telekomunikacyjny dokonuje zmiany warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość (w tym telefonicznie, przy użyciu poczty elektronicznej lub faksu), masz prawo do odstąpienia od umowy, jeśli te zmiany uznasz za niekorzystne...

  • Artykuł

    Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna określać w jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie w szczególności następujące kwestie:.

  • Artykuł

    Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna być zawarta w formie pisemnej, dokumentowej bądź elektronicznej. Powyższe wymogi nie dotyczą umów zawieranych przez dokonanie czynności faktycznych, np. skorzystania z publicznego aparatu telefonicznego.

  • Artykuł

    Roszczenia operatora telekomunikacyjnego o zapłatę kwot wynikających z zawartej przez ciebie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przedawniają się z upływem lat trzech. Dotyczy to przykładowo roszczenia o zapłatę abonamentu, albo roszczenia związanego z zapłatą części ulgi, która została ci przyznana w promocji w przypadku, gdy rozwiązałeś umowę przed upływem okresu promocyjnego.

  • Artykuł

    Mogą się zdarzyć takie sytuacje, że rozwiążesz z operatorem telekomunikacyjnym umowę, ewentualnie umowa ta wygaśnie na skutek upływu terminu (przykładowo: umowa jest zawarta na 24 miesiące i upłynął ten okres) i nie zwrócisz sprzętu operatorowi w terminie, który jest przewidziany w umowie na zwrot sprzętu. Chodzi przykładowo o zwrot dekodera, który umożliwiał ci odbiór telewizji kablowej.

  • Artykuł

    Reklamację możesz złożyć w każdej jednostce operatora, w formie pisemnej, ustnej, elektronicznej (przy czym elektronicznie tylko wtedy, jeżeli operator wskaże ci w umowie albo w regulaminie możliwość elektronicznego składania reklamacji). Powinieneś dostać potwierdzenie złożenia reklamacji.

  • Artykuł

    Twoja reklamacja powinna zawierać:.

  • Artykuł

    Reklamację usługi telekomunikacyjnej możesz złożyć m. in. na:.

  • Artykuł

    Opłacając abonament za uczestniczenie w zajęciach masz prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że będzie świadczył usługi z należytą starannością, zgodnie z warunkami umowy. Przepisy, które stosuje się odpowiednio do umów o świadczenie usług szeroko rozumianych jako usługi rekreacyjno – sportowe, nie przewidują żadnego trybu składania reklamacji.

  • Artykuł

    Przykład:Pani Iwona wykupiła trzymiesięczny karnet na zajęcia aqua-aerobic, była dwa razy na tych zajęciach, ale nie jest zadowolona ani z formy ani ze sposobu prowadzenia zajęć. Teraz żałuje, że zdecydowała się na to, najchętniej wycofałaby się z tego, ale nie bardzo wie, czy może i ewentualnie jak ma to zrobić.