Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument
- Artykuł
O wadach towaru dowiesz się wybierając kategorię spraw Zakupy. Znajdziesz tam między innymi informacje o rękojmi i gwarancji, a także wzór reklamacji. Wada odebranego przez ciebie towaru nie ma wpływu na odstąpienie od umowy. Oznacza to, że możesz odstąpić od umowy niezależnie od istnienia wady. Jeżeli upłynął 14-dniowy termin do odstąpienia od umowy, a towar jest wadliwy, możesz dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi lub gwarancji (jeżeli gwarancja została ci udzielona). Podstawa prawna:art....
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Zawierając z Tobą umowę na odległość przedsiębiorca musi cię wyraźnie poinformować o terminie, w którym zamówiony towar zostanie ci dostarczony lub usługa zostanie wykonana albo jej wykonywanie się rozpocznie. PAMIĘTAJ! Sprzedawca obowiązany jest wydać rzecz kupującemu niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy (chyba, że umowa stanowi inaczej). Jeżeli termin na dostarczenie towaru już nadszedł, a towar nie został dostarczony, możesz:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Niektórzy przedsiębiorcy podają specjalne numery telefonów przeznaczone do kontaktowania się z nimi w sprawie zawartej umowy. Opłata za połączenie z takim numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzystasz. Podstawa prawna: art. 11 ustawy o prawach konsumenta.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Przed zawarciem umowy, uzgadniasz z przedsiębiorcą jej warunki, w tym za co ile masz zapłacić. Każda dodatkowa płatność wymaga twojej wyraźnej zgody. Aby cię chronić, ustawodawca wprowadził zasadę, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać twoją wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jako konsument masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia również w przypadku zawieranych na odległość umów o świadczenie usług, dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej albo energii cieplnej. Ten przepis powoduje, że przedsiębiorcy nie zaczynają wykonywania swoich usług wcześniej niż po 14 dniach od podpisania umowy.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Ponieważ w trakcie zawierania umowy na odległość nie masz bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą, po tym, jak potwierdzisz, że akceptujesz warunki umowy, przedsiębiorca musi cię zwrotnie powiadomić, jakiej treści umowa została zawarta. Powinien to zrobić w rozsądnym czasie, ale nie później niż w chwili dostarczenia ci kupionej rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie zawarcia umowy na odległość musi być utrwalone na trwałym nośniku. Powinny się w nim znaleźć:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z tobą przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować cię o tym celu. Musi ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego muszą być wskazane w sposób wyraźny – najpóźniej na początku składania zamówienia – jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania towarów oraz akceptowanych sposobach płatności. Chodzi o to, abyś składając zamówienie wiedział o tym, że:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jest to szczególnie istotne w przypadku umów zawieranych przez stronę internetową. Jeżeli do złożenia zamówienia należy użyć przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób, np. słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub w inny równoważny sposób, tak, aby było to dla ciebie zrozumiałe. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni wymagań wskazanych w dwóch powyższych zdaniach, umowa nie zostaje zawarta.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Umowę na odległość możesz zawrzeć np. poprzez dokonanie zakupu w sklepie internetowym, telefonicznie, listem elektronicznym, SMSem, a także z wykorzystaniem dekodera telewizji kablowej, zamawiając materiał dostępny jako VOD.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Zawierając umowę na odległość, masz zwykle znacznie mniej możliwości, by zebrać wszystkie informacje, które mogą być istotne do podjęcia racjonalnej decyzji. Dlatego w przypadku umów tego rodzaju nałożono na sprzedawcę, który jest profesjonalistą, dodatkowe obowiązki informacyjne. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli zawarcia umowy na odległość przedsiębiorca ma obowiązek przekazać ci w sposób jasny i zrozumiały wiele ważnych informacji.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Umowa między konsumentem i przedsiębiorcą nie musi być sporządzona na papierze, w formie pisemnej. Tradycyjny papier jest obecnie tylko jednym z tzw. trwałych nośników, na których trzeba obowiązkowo zapisywać informacje w przypadku niektórych rodzajów umów konsumenckich. Trwały nośnik to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli odesłana przez ciebie paczka z towarem wróci, ponieważ sprzedawca odmówi jej przyjęcia albo nie odebrał jej w terminie, powinieneś się z nim skontaktować (np. list polecony za potwierdzeniem odbioru) i zażądać zwrotu należnych ci z tytułu odstąpienia od umowy pieniędzy. Możesz też wstrzymać się z ponownym odesłaniem paczki do czasu zwrotu ceny i kosztów przesyłki towaru do ciebie. Kolejny raz możesz odesłać towar do sprzedawcy na jego koszt albo zażądać zwrotu kosztów kolejnego...
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje w odniesieniu do umów:. 1) o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę, za twoją wyraźną zgodą i jednocześnie zostałeś poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia, utracisz prawo odstąpienia od umowy (dotyczy to na przykład usługi VOD, Pay Per View);.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
W chwili odstąpienia przez ciebie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe, jeżeli na ich podstawie świadczenie jest spełniane przez przedsiębiorcę lub osobę trzecią na podstawie porozumienia z przedsiębiorcą. Nie ponosisz kosztów związanych z wygaśnięciem tych umów, z wyjątkiem kosztów wskazanych (UWAGA: wyjątki). Jeżeli umowa dodatkowa została zawarta z osobą trzecią, przedsiębiorca informuje tę osobę o odstąpieniu przez...
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (chyba, że przedsiębiorca nie poinformował cię o prawie odstąpienia od umowy).
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Masz obowiązek zwrócić rzecz niezwłocznie, nie później, niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiłeś od umowy, chyba, że przedsiębiorca zaproponuje, że sam rzecz odbierze. Do zachowania tego terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Wraz z towarem należy zwrócić także niezamówiony prezent, jeżeli otrzymałeś taki wraz z zamówionym towarem.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania twojego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić ci wszystkie dokonane przez ciebie płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (UWAGA: wyjątek).
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
W przypadku odstąpienia od umowy, umowę uważa się za niezawartą. Jeżeli złożyłeś oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął twoją ofertę (np. poprzez wysłanie listu elektronicznego, na który nie otrzymałeś jeszcze odpowiedzi), Twoja oferta przestaje wiązać(czyli do zawarcia umowy z ogóle nie dojdzie). Podstawa prawna: art. 31 ustawy o prawach konsumenta.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli chcesz odstąpić od umowy, musisz poinformować o tym przedsiębiorcę, składając odpowiednie oświadczenie.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli zawarłeś umowę na odległość, możesz od niej odstąpić bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wyjątkiem są następujące koszty:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli zawarłeś umowę na odległość możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiejkolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może podjąć działania, których skutkiem będzie wyeliminowanie nieuczciwych praktyk rynkowych danego przedsiębiorcy z rynku. Podejmuje takie działania, jeżeli nieuczciwa praktyka rynkowa może zostać uznana za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi o takie praktyki przedsiębiorcy, które dotyczą każdego konsumenta znajdującego się w określonej sytuacji. Czyli o powtarzalność zachowania przedsiębiorcy w stosunku do każdego...
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeżeli spotkałeś się z nieuczciwą praktyką rynkową, a twój interes został przez to zagrożony lub naruszony, możesz żądać od przedsiębiorcy, który stosuje taką praktykę:. 1) zaniechania tej praktyki; przykładowo zażądać od przedsiębiorcy, żeby usunął reklamę wprowadzającą w błąd z witryn swojego sklepu;.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Przykłady nieuczciwych agresywnych praktyk rynkowych:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Niektórzy przedsiębiorcy, chcąc doprowadzić do zawarcia umowy, wywierają na konsumentów zbyt duży nacisk, stosując agresywne praktyki rynkowe. Jeżeli przed podjęciem decyzji czujesz się zmuszony do zawarcia umowy (np. do kupna rzeczy lub zamówienia usługi) mimo iż rozsądnie rzecz biorąc nie powinieneś takiej decyzji podjąć, być może stałeś się ofiarą nieuczciwej, agresywnej praktyki rynkowej.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Przykłady nieuczciwych, wprowadzających w błąd praktyk rynkowych wynikających z działania przedsiębiorcy:.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Od 17 kwietnia 2016 r. to Prezes UOKiK podejmuje decyzje w sprawie uznania za niedozwolone klauzul w umowach zawieranych z konsumentami i publikuje te decyzje na stronie Urzędu. Do 16 kwietnia 2016 roku oceny czy dane postanowienie jest niedozwoloną klauzulą umowną dokonywał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK).
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument
- Artykuł
Jeśli podejrzewasz, że w twojej umowie znajdują się niedozwolone klauzule możesz:. 1) Wystąpić, aby sąd powszechny dokonał oceny czy dane postanowienie jest niedozwolone, w sprawie, która toczy się przed tym sądem.
źródło: um.warszawa.pl/waw/konsument