Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    Zgodnie z przepisami prawa, umowy o nauczanie zawierane przez konsumentów z uczelnią wyższą, szkołą policealną, innymi placówkami oświatowymi, bądź wychowawczymi, takimi jak przedszkole, czy żłobek, mają charakter umowy zlecenia. Są to umowy wzajemne, w których obie strony zobowiązują się w taki sposób, że świadczenie jednej strony ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. I tak, przedsiębiorca świadczy usługi edukacyjne, za które konsument uiszcza czesne lub inne opłaty (wynagrodzenie).

  • Artykuł

    Operator telekomunikacyjny ma prawo wprowadzić zmiany do obowiązującej cię umowy, regulaminu, czy cennika, pod warunkiem, że w umowie znajduje się klauzula, która upoważnia go do dokonania takich zmian, zgodnie na przykład z Decyzją Prezesa UOKiK, którą znajdziesz tutaj. Ma jednak obowiązek doręczyć ci na piśmie treść każdej proponowanej zmiany warunków umowy, regulaminu, czy cennika.

  • Artykuł

    W przypadku zawieszenia usługi należy wyróżnić dwie sytuacje:.

  • Artykuł

    Masz prawo rozwiązania umowy w przypadku zmiany miejsca zamieszkania, na zasadach wskazanych w umowie.

  • Artykuł

    Masz prawo zwrócenia się do operatora telekomunikacyjnego o przeniesienie usługi telewizji. Równocześnie operator nie ma obowiązku przeniesienia twojej usługi w inne miejsce. Przeniesienie nastąpi na zasadzie porozumienia twojego z operatorem telekomunikacyjnym. Przede wszystkim zależy od istnienia technicznych możliwości przeniesienia usługi telewizji w nowe miejsce u tego operatora.

  • Artykuł

    Kupując towar w sklepie zawierasz umowę ze sprzedawcą. Wówczas, to sprzedawca jest dla ciebie stroną umowy sprzedaży i to on odpowiada wobec ciebie za jakość towaru i jego zgodność z zawartą umową. Jeśli kupiona rzecz okaże się niezgodna z umową lub ujawnią się w niej wady, reklamację składaj do sprzedawcy. Zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej, możesz z mocy prawa reklamować wadliwy towar, korzystając z przepisów o rękojmi.

  • Artykuł

    Zdarza się, że operatorzy telekomunikacyjni stosują automatyczne przedłużanie umowy na kolejny okres bez pytania konsumenta o zgodę. Praktyki takie są kwestionowane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jako niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów.

  • Artykuł

    Operatorzy telekomunikacyjni masowo posługują się wszelkiego rodzaju promocjami. Często polegają one na tym, że oferują zawarcie umowy na czas określony, najczęściej roku albo dwóch lat i w związku z tym oferują ulgę, na przykład w comiesięcznej opłacie abonamentowej, w opłacie za przyłączenie do sieci albo ulgę na telefon, smartfon lub inne urządzenie (które bywa wtedy sprzedawane za złotówkę, choć jego wartość jest wielokrotnie większa).

  • Artykuł

    Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego możesz uchylić się od skutków prawnych swojego oświadczenia woli (na podstawie którego zwarłeś umowę) wtedy, kiedy złożyłeś to oświadczenie woli pod wpływem błędu co do treści czynności prawnej. Uchylenie się od skutków prawnych jest dopuszczalne tylko wtedy, jeżeli błąd został wywołany przez drugą stronę umowy albo gdy druga strona wiedziała o błędzie lub mogła go z łatwością zauważyć.

  • Artykuł

    Skutkiem zawarcia umowy w lokalu przedsiębiorcy jest wejście umowy w życie w terminie wskazanym w umowie. Zarówno ty, jak i przedsiębiorca, zobowiązani jesteście do wykonania umowy. Nie przysługuje ci prawo odstąpienia od umowy, a co najwyżej prawo jej wypowiedzenia. Umowa musi wskazywać skutki jej wypowiedzenia. Umowa o świadczeń według telekomunikacyjnych może być zawarta na czas nieokreślony. Najczęściej jednak zawierana jest na czas określony. O skutkach rozwiązania takiej umowy przed...

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę poza lokalem operatora lub na odległość (za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej operatora), masz prawo odstąpienia od umowy.Jak to zrobić dowiesz się tutaj. Odstąpienie od zmiany warunków umowy. Jeżeli operator telekomunikacyjny dokonuje zmiany warunków umowy za pomocą środków porozumiewania się na odległość (w tym telefonicznie, przy użyciu poczty elektronicznej lub faksu), masz prawo do odstąpienia od umowy, jeśli te zmiany uznasz za niekorzystne...

  • Artykuł

    Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna określać w jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie w szczególności następujące kwestie:.

  • Artykuł

    Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna być zawarta w formie pisemnej, dokumentowej bądź elektronicznej. Powyższe wymogi nie dotyczą umów zawieranych przez dokonanie czynności faktycznych, np. skorzystania z publicznego aparatu telefonicznego.

  • Artykuł

    Roszczenia operatora telekomunikacyjnego o zapłatę kwot wynikających z zawartej przez ciebie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przedawniają się z upływem lat trzech. Dotyczy to przykładowo roszczenia o zapłatę abonamentu, albo roszczenia związanego z zapłatą części ulgi, która została ci przyznana w promocji w przypadku, gdy rozwiązałeś umowę przed upływem okresu promocyjnego.

  • Artykuł

    Mogą się zdarzyć takie sytuacje, że rozwiążesz z operatorem telekomunikacyjnym umowę, ewentualnie umowa ta wygaśnie na skutek upływu terminu (przykładowo: umowa jest zawarta na 24 miesiące i upłynął ten okres) i nie zwrócisz sprzętu operatorowi w terminie, który jest przewidziany w umowie na zwrot sprzętu. Chodzi przykładowo o zwrot dekodera, który umożliwiał ci odbiór telewizji kablowej.

  • Artykuł

    Reklamację możesz złożyć w każdej jednostce operatora, w formie pisemnej, ustnej, elektronicznej (przy czym elektronicznie tylko wtedy, jeżeli operator wskaże ci w umowie albo w regulaminie możliwość elektronicznego składania reklamacji). Powinieneś dostać potwierdzenie złożenia reklamacji.

  • Artykuł

    Twoja reklamacja powinna zawierać:.

  • Artykuł

    Reklamację usługi telekomunikacyjnej możesz złożyć m. in. na:.

  • Artykuł

    Opłacając abonament za uczestniczenie w zajęciach masz prawo oczekiwać od przedsiębiorcy, że będzie świadczył usługi z należytą starannością, zgodnie z warunkami umowy. Przepisy, które stosuje się odpowiednio do umów o świadczenie usług szeroko rozumianych jako usługi rekreacyjno – sportowe, nie przewidują żadnego trybu składania reklamacji.

  • Artykuł

    Przykład:Pani Iwona wykupiła trzymiesięczny karnet na zajęcia aqua-aerobic, była dwa razy na tych zajęciach, ale nie jest zadowolona ani z formy ani ze sposobu prowadzenia zajęć. Teraz żałuje, że zdecydowała się na to, najchętniej wycofałaby się z tego, ale nie bardzo wie, czy może i ewentualnie jak ma to zrobić.

  • Artykuł

    Przykład:Pan Michał w miniony weekend będąc na zakupach w centrum handlowym uczestniczył w prezentacji urządzeń sportowych zorganizowanych przez siłownię, która znajduje się nieopodal jego miejsca zamieszkania. Skorzystał z promocji i wykupił sześciomiesięczny karnet na siłownię. Poszedł kilka razy na siłownię, jednak stwierdził, że oczekiwał czego innego i siłownia to nie dla niego. Zastanawia się tylko, czy może odstąpić od tej umowy, skoro zaczął już korzystać z karnetu.

  • Artykuł

    Zawierając umowę z przedsiębiorcą prowadzącym siłownię, klub sportowy, klub fitness, kort tenisowy zawierasz umowę o korzystanie z usług sportowo – rekreacyjnych. Jest to umowa o charakterze cywilno-prawnym. W ramach tej umowy korzystasz z pomieszczeń, urządzeń i sprzętu, należącego do przedsiębiorcy w sposób zgodny z ich przeznaczeniem i wynikający z ich właściwości, bierzesz udział w zajęciach organizowanych przez przedsiębiorcę, na zasadach zależnych od rodzaju karnetu, który wykupiłeś.

  • Artykuł

    Jeżeli sprzedawca zawiesił swoją działalność, możesz dochodzić od niego roszczeń. Nie ma to żadnego wpływu na toczące się postępowania reklamacyjne, czy sądowe.

  • Artykuł

    Dane sprzedawcy powinny znajdować się na wydanym ci paragonie. Jeżeli chcesz je zweryfikować, masz proste możliwości:. 1. Jeżeli sprzedawcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jej dane możesz sprawdzić korzystając z bazy danych o nazwie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEiDG), która jest dostępna w Internecie. Aby przejść do wyszukiwania danych w tej bazie kilknij tutaj.

  • Artykuł

    Sprzedawca jest profesjonalistą, powinien doskonale wiedzieć, jakie cechy, właściwości ma towar, którym handluje. Jego obowiązkiem jest udzielenie ci jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim. Musi to zrobić jeszcze przed zawarciem umowy. Udzielone przez sprzedawcę informacje powinny nie tylko ułatwić ci podjęcie racjonalnej decyzji dotyczącej zakupu, ale także umożliwić prawidłowe i pełne korzystanie z kupionej rzeczy. W szczególności sprzedawca musi podać:.

  • Artykuł

    Najpowszechniejszą z umów zawieranych przez konsumentów jest umowa sprzedaży, zawierana w tradycyjnym stacjonarnym sklepie lub punkcie sprzedaży, np. na straganie należącym do sprzedawcy. Konsumencką umowę sprzedaży możesz zawrzeć ustnie (np. sprzedaż gazety lub butów) bądź pisemnie (np. sprzedaż samochodu). Kasując bilet w tramwaju też zawierasz umowę - kupujesz przejazd tramwajem; jest to tzw. umowa przez przystąpienie.

  • Artykuł

    W umowie sprzedaży, jak w każdej umowie, występują co najmniej dwie strony. W umowie sprzedaży konsumenckiej stronami są konsument i przedsiębiorca.

  • Artykuł

    Zasadniczo, roszczenia w związku z nieprawidłowościami w umowie przewozu osób lub przesyłek bagażowych przedawniają się z upływem roku. Oznacza, że po upływie tego czasu dochodzenie roszczeń przed sądem może być utrudnione lub wręcz niemożliwe jeśli przedsiębiorca podniesie przed sądem zarzut przedawnienia. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwania do zapłaty i zwrócenia załączonych...

  • Artykuł

    Podróżny może złożyć do przewoźnika reklamację:. z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu; gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający jego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego Reklamację należy złożyć w formie pisemnej do konkretnego przewoźnika, czyli do tego przedsiębiorcy, który był odpowiedzialny za naszą podróż pociągiem lub autobusem/autokarem. Reklamacja powinna...

  • Artykuł

    Możesz dochodzić odszkodowania od przewoźnika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy (np. odwołanie, opóźnienie pociągu, autokaru) na zasadach określonych w kodeksie cywilnym oraz w ustawie Prawo przewozowe.