Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    Masz obowiązek zwrócić rzecz niezwłocznie, nie później, niż 14 dni od dnia, w którym odstąpiłeś od umowy, chyba, że przedsiębiorca zaproponuje, że sam rzecz odbierze. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze od ciebie rzecz, może wstrzymać się ze zwrotem otrzymanej od ciebie płatności, do chwili otrzymania od ciebie rzeczy z powrotem lub do dostarczenia mu przez ciebie dowodu odesłania rzeczy (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej). Do zachowania tego terminu wystarczy...

  • Artykuł

    Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania twojego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić ci wszystkie dokonane przez ciebie płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (UWAGA: wyjątek).

  • Artykuł

    W przypadku odstąpienia od umowy, umowę uważa się za niezawartą. Jeżeli złożyłeś oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął twoją ofertę (np. poprzez wysłanie listu elektronicznego, na który nie otrzymałeś jeszcze odpowiedzi), Twoja oferta przestaje wiązać (czyli do zawarcia umowy z ogóle nie dojdzie). Podstawa prawna: art. 31 ustawy o prawach konsumenta.

  • Artykuł

    Jeżeli chcesz odstąpić od umowy, musisz poinformować o tym przedsiębiorcę, składając odpowiednie oświadczenie.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę poza lokalem przedsiębiorcy, możesz od niej odstąpić bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Wyjątkiem są następujące koszty:.

  • Artykuł

    Jeżeli zawarłeś umowę poza lokalem przedsiębiorcy, możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:.

  • Artykuł

    Zawierając z tobą poza lokalem przedsiębiorca musi cię wyraźnie poinformować o terminie, w którym zamówiony towar zostanie ci dostarczony lub usługa zostanie wykonana albo jej wykonywanie się rozpocznie. PAMIĘTAJ! Sprzedawca obowiązany jest wydać rzecz kupującemu niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy (chyba, że umowa stanowi inaczej). Jeżeli termin na dostarczenie towaru już nadszedł, a towar nie został dostarczony, możesz:.

  • Artykuł

    Niektórzy przedsiębiorcy podają specjalne numery telefonów przeznaczone do kontaktowania się z nimi w sprawie zawartej umowy. Opłata za połączenie z takim numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzystasz. Podstawa prawna: art. 11 ustawy o prawach konsumenta.

  • Artykuł

    Jako konsument masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia również w przypadku zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa umów o świadczenie usług, dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej albo energii cieplnej. Taka regulacja powoduje, że przedsiębiorcy nie zaczynają wykonywania swoich usług wcześniej niż po 14 dniach od podpisania umowy.

  • Artykuł

    Udzielenie kredytu lub pożyczki wiąże się z różnymi opłatami: za przygotowanie i rozpatrzenie wniosku, prowizją, marżą, oprocentowaniem, odsetkami za opóźnienie itd. Kredytodawca musi ustalić rzeczywistą roczną stopę oprocentowania oraz całkowitą kwotę do zapłaty. Na całkowitą kwotę do zapłaty składa się suma całkowitego kosztu kredytu i całkowitej kwoty kredytu.

  • Artykuł

    Zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa masz zwykle znacznie mniej możliwości, by zebrać wszystkie informacje, które mogą być istotne do podjęcia racjonalnej decyzji. Dlatego w przypadku umów tego rodzaju nałożono na sprzedawcę, który jest profesjonalistą, dodatkowe obowiązki informacyjne. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek przekazać ci w sposób jasny i zrozumiały wiele ważnych informacji.

  • Artykuł

    Umowa między konsumentem i przedsiębiorcą nie musi być sporządzona na papierze, w formie pisemnej. Tradycyjny papier jest obecnie tylko jednym z tzw. trwałych nośników, na których trzeba obowiązkowo zapisywać informacje w przypadku niektórych rodzajów umów konsumenckich. Trwały nośnik to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego.

  • Artykuł

    Lokal przedsiębiorstwa jest zdefiniowany w przepisach jako:.

  • Artykuł

    Nie wszystkie umowy konsumentów z przedsiębiorcami zawierane są w sklepie, salonie firmowym, zakładzie usługowym czy też warsztacie. Umowa poza lokalem przedsiębiorstwa może być zawarta przez konsumenta z przedsiębiorcą w następujących okolicznościach:. a) Przy jednoczesnej fizycznej obecności konsumenta i sprzedawcy (stron umowy) w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy.

  • Artykuł

    W swoich relacjach z konsumentami przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne często posługują się niezrozumiałymi dla ciebie nazwami – poniżej znajdziesz wyjaśnienie najważniejszych pojęć:. Budynek jednolokalowy – budynek z jednym samodzielnym lokalem mieszkalnym, np. domek rodzinny. Budynek wielolokalowy – budynek z kilkoma samodzielnymi lokalami mieszkalnymi, np. segment, blok mieszkalny.

  • Artykuł

    W przypadku naruszenia przez kredytodawcę obowiązku zamieszczenia w umowie informacji wyróżnionych w tabeli tłustym drukiem, możesz złożyć na piśmie oświadczenie, że korzystasz z sankcji kredytu darmowego. Takie uprawnienie przysługuje także w przypadku przekroczenia przez instytucję finansową ustawowych limitów – maksymalnych odsetek i opłat za opóźnienie oraz kosztów pozaodsetkowych kredytu.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca wysłał bez uzgodnienia z tobą, niezamówiony towar, nie musisz za niego płacić. Przedsiębiorca podejmuje takie działanie na własne ryzyko. To, że otworzysz taką przesyłkę, nie oznacza, że akceptujesz proponowane przez przedsiębiorcę warunki umowy. Nie musisz odsyłać towaru ani odpisywać na list. Nie musisz nic robić. Przykład:.

  • Artykuł

    Jeżeli wada objęta gwarancją ujawniła się przed upływem terminu, na który gwarancja została udzielona, to roszczeń z tego tytułu można dochodzić w ogólnych terminach przedawnienia, które znajdują się tutaj. Podstawa prawna: art. 118 Kodeksu cywilnego.

  • Artykuł

    Przepisy prawa zobowiązują przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne do dostarczania swoich usług zgodnie z zawartą umową. Jeżeli jednak usługi są świadczone nieprawidłowo, a w szczególności otrzymane rozliczenia budzą poważne zastrzeżenia, masz prawo je zareklamować.

  • Artykuł

    Korzystając z gwarancji, nie pozbawiasz się tych uprawnień, które z mocy prawa dają ci przepisy o rękojmi. Ma to istotne znaczenie praktyczne ze względu na możliwość odrzucenia przez gwaranta twojej reklamacji. W takiej sytuacji możesz skorzystać z przepisów o rękojmi i zareklamować kupioną rzecz u sprzedawcy.

  • Artykuł

    Nie ma jednolitych zasad składania reklamacji z tytułu gwarancji - o wszystkim decydują postanowienia zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym. Innymi słowy, ponieważ gwarancji udziela gwarant i robi to dobrowolnie, również gwarant decyduje o warunkach gwarancji. Jeśli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób złożyć reklamację z tytułu gwarancji, zajrzyj do dokumentu gwarancyjnego. To z jego postanowień wynika:.

  • Artykuł

    Zdarzają się sytuacje, w których odbiorcy usług dokonują poboru energii w sposób sprzeczny z zawartą umową lub nawet bez jej zawarcia. Mamy wówczas do czynienia z nielegalnym poborem energii. Pamiętaj, że jest to zachowanie sprzeczne z przepisami prawa i może ono nieść ze sobą konsekwencje nie tylko natury cywilnoprawnej, ale również karne. Nielegalnym poborem energii nazywamy pobieranie energii elektrycznej lub gazu:.

  • Artykuł

    Gwarancja może być udzielona przez producenta, sprzedawcę albo inny podmiot, np. importera. Jest to dodatkowa, dobrowolna umowa proponowana przez gwaranta, która może dawać ci dodatkowe korzyści. Jeśli na towar udzielona została gwarancja – nie musisz z niej korzystać!. Jeśli w rzeczy, którą kupiłeś ujawni się wada, to ty decydujesz czy chcesz skorzystać z rękojmi i złożyć reklamację do sprzedawcy, czy do gwaranta. Udzielenie gwarancji nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z...

  • Artykuł

    Umowy obejmujące świadczenia usług energetycznych mogą zostać rozwiązane. Jeżeli zastanawiasz się nad rozwiązaniem takiej umowy, sprawdź w pierwszej kolejności postanowienia umowy określające warunki jej wypowiedzenia, a następnie postępuj zgodnie z tymi postanowieniami. Zwróć uwagę na formę wypowiedzenia (czy musi być na piśmie) i jego okres. W sytuacji, gdy okres wypowiedzenia nie został wskazany w umowie, biegnie on od chwili złożenia wypowiedzenia aż do końca miesiąca kalendarzowego, w...

  • Artykuł

    Umowa o kredyt konsumencki powinna być zawarta na piśmie (chyba że odrębne przepisy przewidują inną formę) i sformułowana w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Umowa o kredyt konsumencki musi określać:. • imię, nazwisko i adres konsumenta oraz imię, nazwisko (nazwę) i adres (siedzibę) kredytodawcy i pośrednika kredytowego,. • rodzaj kredytu,.

  • Artykuł

    Jeszcze przed zawarciem umowy powinieneś otrzymać podstawowe informacje dotyczące kredytu. W skrócie: musisz otrzymać formularz informacyjny. Termin ważności formularza wynosi co najmniej 1 dzień roboczy. Kredytodawca ma także obowiązek wyjaśnić ci postanowienia umowy. Podstawowym obowiązkiem banku, SKOKu czy firmy pożyczkowej jeszcze przed zawarciem umowy jest przekazanie na trwałym nośniku wszystkich wymienionych przepisami prawa informacji. Tym trwałym nośnikiem jest oczywiście pismo, ale...

  • Artykuł

    Liczniki, czyli układy pomiarowo-rozliczeniowe będące zakończeniem sieci dystrybucyjnej, są miernikiem zużycia energii, dlatego odgrywają ważną rolę w realizacji zawartych umów. Sprawdź, jakie są twoje prawa i obowiązki w związku z korzystaniem z licznika. Dowiedz się również co zrobić, kiedy wskazania licznika są nieprawidłowe. Rodzaje układów pomiarowo-rozliczeniowych.

  • Artykuł

    Umową o kredyt konsumencki jest umowa o kredyt w wysokości nie większej niż 255 550 zł albo równowartości tej kwoty w obcej walucie udzielony przez instytucję finansową konsumentowi, czyli osobie fizycznej działającej w interesie prywatnym, niezwiązanym z działalnością gospodarczą ani zawodową.

  • Artykuł

    Skoro umowę można zawrzeć, można ją też rozwiązać, jednak zasady, na jakich to się odbywa, zależą od kilku okoliczności. W przypadku umów sprzedaży zawieranych w tradycyjnym sklepie do rozwiązania umowy czyli zwrotu towaru pełnowartościowego może dojść tylko za zgodą obu stron. W przypadku zakupów w sklepach tradycyjnych, nie masz prawa do jednostronnego odstąpienia od umowy sprzedaży czyli do zwrotu towaru niewadliwego!. Sprzedawca może przyjąć zwrot towaru, ale nie musi!.

  • Artykuł

    Na rynku działają nie tylko uczciwi przedsiębiorcy. A że lepiej jest zapobiegać i unikać problemów, niż je później zwalczać, zachowaj daleko posuniętą ostrożność zwłaszcza planując zawarcie umowy przez Internet. Sprawdź opinie dotyczące instytucji finansowej, z którą zamierzasz zawrzeć umowę:.