Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    Rozwiązanie umowy jest możliwe na każdym etapie, jeżeli obie strony wyrażają na to zgodę. Niektóre umowy przewidują też sytuacje, w których jedna ze stron może daną umowę wypowiedzieć i regulują kwestię rozliczeń w przypadku rozwiązania umowy.

  • Artykuł

    Ustalanie wynagrodzenia. Przepisy wskazują na dwa podstawowe sposoby określania wynagrodzenia:. wynagrodzenie ryczałtowe – gdy ustalasz z usługodawcą cenę kwotowo i cena ta obejmuje wszystkie określone przez was prace. Przykład:Ustalasz z wykonawcą, że zapłacisz za wszystkie prace związane z remontem 10 000 zł, nie kalkulując tej ceny w odniesieniu do kosztorysu poszczególnych prac, lecz określając ją całościowo dla całego zakresu umowy łącznie.

  • Artykuł

    W codziennym życiu zawierasz wiele umów o wykonanie usług, często nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Do umów tego typu należą umowy zawierane z serwisami i warsztatami samochodowymi dotyczące napraw samochodu, umowy o wykonanie remontu czy drobnych napraw w domu, umowy zawierane w salonach kosmetycznych czy o usługi fryzjerskie, pralnicze.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca wysłał bez uzgodnienia z tobą, niezamówiony towar, nie musisz za niego płacić. Przedsiębiorca podejmuje takie działanie na własne ryzyko. To, że otworzysz taką przesyłkę, nie oznacza, że akceptujesz proponowane przez przedsiębiorcę warunki umowy. Nie musisz odsyłać towaru ani odpisywać na list. Nie musisz nic robić.

  • Artykuł

    Może się zdarzyć, że w trakcie albo po odebraniu przesyłki od przewoźnika okaże się, że zamówiony towar został uszkodzony w transporcie. Szczegóły dotyczące uszkodzenia towaru w transporcie znajdziesz tutaj. Pamiętaj jednak, że najlepiej jest sprawdzić przesyłkę tuż po tym jak pokwitujesz kurierowi jej odbiór, jeszcze w obecności kuriera, zanim odjedzie. Jeśli stwierdzisz, że towar jest uszkodzony należy spisać protokół w obecności kuriera. Ułatwi to tobie albo nadawcy (sprzedawcy)...

  • Artykuł

    O wadach towaru dowiesz się wybierając kategorię spraw Zakupy. Znajdziesz tam między innymi informacje o rękojmi i gwarancji, a także wzór reklamacji. Wada odebranego przez ciebie towaru nie ma wpływu na odstąpienie od umowy. Oznacza to, że możesz odstąpić od umowy niezależnie od istnienia wady. Jeżeli upłynął 14-dniowy termin do odstąpienia od umowy, a towar jest wadliwy, możesz dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi lub gwarancji (jeżeli gwarancja została ci udzielona). Podstawa prawna:art....

  • Artykuł

    Zawierając z Tobą umowę na odległość przedsiębiorca musi cię wyraźnie poinformować o terminie, w którym zamówiony towar zostanie ci dostarczony lub usługa zostanie wykonana albo jej wykonywanie się rozpocznie. PAMIĘTAJ! Sprzedawca obowiązany jest wydać rzecz kupującemu niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy (chyba, że umowa stanowi inaczej). Jeżeli termin na dostarczenie towaru już nadszedł, a towar nie został dostarczony, możesz:.

  • Artykuł

    Niektórzy przedsiębiorcy podają specjalne numery telefonów przeznaczone do kontaktowania się z nimi w sprawie zawartej umowy. Opłata za połączenie z takim numerem nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług, z którego korzystasz. Podstawa prawna: art. 11 ustawy o prawach konsumenta.

  • Artykuł

    Przed zawarciem umowy, uzgadniasz z przedsiębiorcą jej warunki, w tym za co ile masz zapłacić. Każda dodatkowa płatność wymaga twojej wyraźnej zgody. Aby cię chronić, ustawodawca wprowadził zasadę, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać twoją wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

  • Artykuł

    Jako konsument masz prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia również w przypadku zawieranych na odległość umów o świadczenie usług, dostarczanie wody, gazu, energii elektrycznej albo energii cieplnej. Ten przepis powoduje, że przedsiębiorcy nie zaczynają wykonywania swoich usług wcześniej niż po 14 dniach od podpisania umowy.

  • Artykuł

    Ponieważ w trakcie zawierania umowy na odległość nie masz bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą, po tym, jak potwierdzisz, że akceptujesz warunki umowy, przedsiębiorca musi cię zwrotnie powiadomić, jakiej treści umowa została zawarta. Powinien to zrobić w rozsądnym czasie, ale nie później niż w chwili dostarczenia ci kupionej rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie zawarcia umowy na odległość musi być utrwalone na trwałym nośniku. Powinny się w nim znaleźć:.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z tobą przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować cię o tym celu. Musi ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.

  • Artykuł

    Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego muszą być wskazane w sposób wyraźny – najpóźniej na początku składania zamówienia – jasne i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania towarów oraz akceptowanych sposobach płatności. Chodzi o to, abyś składając zamówienie wiedział o tym, że:.

  • Artykuł

    Jest to szczególnie istotne w przypadku umów zawieranych przez stronę internetową. Jeżeli do złożenia zamówienia należy użyć przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób, np. słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub w inny równoważny sposób, tak, aby było to dla ciebie zrozumiałe. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni wymagań wskazanych w dwóch powyższych zdaniach, umowa nie zostaje zawarta.

  • Artykuł

    Umowę na odległość możesz zawrzeć np. poprzez dokonanie zakupu w sklepie internetowym, telefonicznie, listem elektronicznym, SMSem, a także z wykorzystaniem dekodera telewizji kablowej, zamawiając materiał dostępny jako VOD.

  • Artykuł

    Zawierając umowę na odległość, masz zwykle znacznie mniej możliwości, by zebrać wszystkie informacje, które mogą być istotne do podjęcia racjonalnej decyzji. Dlatego w przypadku umów tego rodzaju nałożono na sprzedawcę, który jest profesjonalistą, dodatkowe obowiązki informacyjne. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez ciebie woli zawarcia umowy na odległość przedsiębiorca ma obowiązek przekazać ci w sposób jasny i zrozumiały wiele ważnych informacji.

  • Artykuł

    Umowa między konsumentem i przedsiębiorcą nie musi być sporządzona na papierze, w formie pisemnej. Tradycyjny papier jest obecnie tylko jednym z tzw. trwałych nośników, na których trzeba obowiązkowo zapisywać informacje w przypadku niektórych rodzajów umów konsumenckich. Trwały nośnik to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego.

  • Artykuł

    Nie wszystkie umowy konsumentów z przedsiębiorcami zawierane są twarzą w twarz, tak jak w tradycyjnym sklepie w sytuacji kiedy konsument i przedsiębiorca mają bezpośredni kontakt. Umowa na odległość, to umowa zawarta przez konsumenta z przedsiębiorcą bez jednoczesnej fizycznej obecności stron.

  • Artykuł

    Jeżeli odesłana przez ciebie paczka z towarem wróci, ponieważ sprzedawca odmówi jej przyjęcia albo nie odebrał jej w terminie, powinieneś się z nim skontaktować (np. list polecony za potwierdzeniem odbioru) i zażądać zwrotu należnych ci z tytułu odstąpienia od umowy pieniędzy. Możesz też wstrzymać się z ponownym odesłaniem paczki do czasu zwrotu ceny i kosztów przesyłki towaru do ciebie. Kolejny raz możesz odesłać towar do sprzedawcy na jego koszt albo zażądać zwrotu kosztów kolejnego...

  • Artykuł

    Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje w odniesieniu do umów:. 1) o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę, za twoją wyraźną zgodą i jednocześnie zostałeś poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia, utracisz prawo odstąpienia od umowy (dotyczy to na przykład usługi VOD, Pay Per View);.