Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    Przed rozpoczęciem podróży albo w miejscu zatrzymania środka transportowego na drodze przewozu, zawsze możesz zrezygnować z podróży, czyli odstąpić od umowy. Dotyczy to zarówno przewozów kolejowych, jak i autobusowych/autokarowych, ale nie dotyczy tzw. komunikacji komunalnej.

  • Artykuł

    W idealnym świecie pociągi i autobusy odjeżdżają punktualnie, a nasze bagaże docierają do celu. Zdarzają się jednak w życiu sytuacje, w których czekamy na pociąg kilka godzin albo gdy wysiadamy z autokaru, okazuje się, że nie ma naszej walizki. Warto znać swoje prawa.

  • Artykuł

    Roszczenia z umowy przewozu, zarówno twoje wobec przewoźnika z powodu nienależycie wykonanej umowy, jak też przewoźnika wobec ciebie z tytułu jazdy bez ważnego biletu przedawniają się z upływem roku. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwania do zapłaty i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres przewidziany do załatwienia reklamacji lub wezwania do zapłaty.

  • Artykuł

    Podróżny może złożyć do przewoźnika reklamację:. z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu; gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający jego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego Reklamację należy złożyć w formie pisemnej do konkretnego przewoźnika, czyli do tego przedsiębiorcy, który był odpowiedzialny za naszą podróż pociągiem lub autobusem/autokarem. Reklamacja powinna...

  • Artykuł

    Przykład: Alicja Kwiatkowska w ciepły letni wieczór wracała od swojej przyjaciółki do domu autobusem linii 175. W trakcie podróży podszedł do niej mężczyzna twierdząc, że jest kontrolerem biletów. Po chwili namysłu Alicja poprosiła go o pokazanie identyfikatora. Mężczyzna odmówił. Czy jego zachowanie było prawidłowe? Oczywiście nie!.

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca wprawdzie rozpoczął prace w terminie, wykonuje je w taki sposób, że jakość jego prac nie budzi twoich wątpliwości, ale spóźnił się z ich zakończeniem, nie musisz oczekiwać na dokończenie wszystkich prac, domagając się ich wykonania i naprawienia ewentualnej szkody. W pierwszej kolejności sprawdź, czy nie zastrzegłeś w umowie, że w przypadku przekroczenia terminu, będziesz miał prawo odstąpić od umowy.

  • Artykuł

    W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy w umowie zastrzeżona została kara umowna na wypadek opóźnienia w oddaniu rezultatu prac. Jeżeli tak – przysługuje ci prawo do żądania kary, zgodnie z umówionymi ustaleniami. Twoje uprawnienie jest niezależne od tego, czy w wyniku opóźnienia czy innej określonej w umowie przyczyny, poniosłeś jakąś szkodę, czy nie. Musisz jedynie wykazać, że w umowie zastrzeżono karę umowną oraz to, że przedsiębiorca dopuścił się uchybień, na wypadek których kara...

  • Artykuł

    Jeżeli przedsiębiorca opóźnia się z wykonaniem umowy, w tym również z rozpoczęciem prac, masz prawo reagować, tzn. wyznaczyć mu dodatkowy termin lub od razu odstąpić od umowy jeśli jest oczywiste, że wykonawca nie zdąży wykonać umowy w ustalonym czasie. Najlepiej zrób to na piśmie.

  • Artykuł

    W przypadku, gdy w trakcie trwania prac zauważysz, że przedsiębiorca wykonuje umowę w sposób niezgodny z waszymi ustaleniami, masz prawo wezwać go do zmiany sposobu wykonania. Zrób to na piśmie, aby w przyszłości wykonawca nie mógł zarzucić ci, że zmiany te zaakceptowałeś i wyraziłeś zgodę na kontynuowanie prac. W wezwaniu należy wyznaczyć przedsiębiorcy termin na wprowadzenie zmian, z zastrzeżeniem, że po bezskutecznym jego upływie, odstąpisz od umowy.

  • Artykuł

    Każda ze stron może zrezygnować z realizacji umowy, rozwiązując ją bądź odstępując od niej. Rozwiązanie umowy jest możliwe na każdym etapie, jeżeli obie strony wyrażają na to zgodę. Niektóre umowy przewidują też sytuacje, w których jedna ze stron może daną umowę wypowiedzieć i regulują kwestię rozliczeń w przypadku rozwiązania umowy.