Wyniki wyszukiwania w serwisie Konsument

  • Artykuł

    1. Pierwsza reklamacja. Składając pierwszy raz reklamację kupionej rzeczy, najczęściej wyrazisz żądanie usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad. Twoje żądanie może być niemożliwe do spełnienia, np. żądasz nowej pary butów, ale ten model nie jest już produkowany lub żądasz naprawy mebli, ale części do nich są wycofane z rynku ze względu na szkodliwe składniki.

  • Artykuł

    1. Termin na odpowiedź sprzedawcy na reklamację. Sprzedawca nie tylko musi przyjąć każdą reklamację, musi też ją rozpatrzyć i ustosunkować się do niej w terminie 14 dni. Jeżeli żądałeś naprawy lub wymiany rzeczy, bądź obniżenia ceny, brak odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni oznacza uznanie żądania zawartego w reklamacji za zasadne. Jeżeli odstąpiłeś od umowy i zażądałeś zwrotu ceny, brak reakcji sprzedawcy nie oznacza uznania twoich roszczeń.

  • Artykuł

    Składając reklamację decydujesz, jaki sposób jej załatwienia zaspokoi twoje roszczenia. Dlatego wyrażasz żądanie, a nie prośbę w stosunku do sprzedawcy. Katalog żądań dla reklamacji z tytułu rękojmi jest określony przepisami i obejmuje:.

  • Artykuł

    Rękojmia oznacza, że sprzedawca odpowiada względem ciebie za wadę fizyczną lub wadę prawną, jeżeli rzecz, którą ci sprzedał taką wadę posiada. W przypadku konsumenckich umów sprzedaży wada prawna występuje rzadko i dotyczy na ogół sytuacji, w której sprzedawca nie był uprawniony do dysponowania sprzedawaną rzeczą, np. kupiony przez ciebie telefon nie był własnością sprzedawcy (był kradziony), ktoś inny miał prawo pierwokupu, sąd zabezpieczył tę rzecz jako dowód w sprawie.

  • Artykuł

    Przedawnienie jest instytucją prawa cywilnego, która ogranicza w czasie możliwość dochodzenia roszczenia. Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się lub mogło stać się wymagalne, a więc od momentu, gdy dłużnik zobowiązany był do spełnienia swojego świadczenia (np. zapłaty ceny). Jego skutkiem jest to, że po upływie terminu przedawnienia ten, przeciw komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia.

  • Artykuł

    Przykład:Pani Aneta od kilku miesięcy uczęszcza na zajęcia w szkole językowej. Zapisała się na kurs, bo zajęcia miały być prowadzone w czteroosobowych grupach i przez rodowitych Hiszpanów. Z czasem do jej grupy dołączyły jeszcze dwie osoby, a ostatnio poinformowano ją, że od przyszłego miesiąca zajęcia będzie prowadziła polska lektorka. Pani Aneta obawia się, że w tej sytuacji szkoła nie przygotuje jej do egzaminu, a ona nie uzyska certyfikatu.

  • Artykuł

    Szkoła ma prawo do zmiany umowy w trakcie jej obowiązywania, ale nie może tego robić dowolnie i zmiana taka powinna być dokonana na podstawie odpowiedniego zapisu znajdującego się w umowie - tzw. klauzuli modyfikacyjnej. Oznacza to, że w umowie, którą zawarłeś rozpoczynając naukę na uczelni, powinien być zapis, który jasno precyzuje okoliczności, w jakich szkoła może zmienić warunki umowy.

  • Artykuł

    Przykład:

  • Artykuł

    W przypadku umów o świadczenie usług edukacyjnych zawieranych w obrocie z konsumentami, przedsiębiorcy najczęściej posługują się przygotowanymi już wcześniej umowami – tzw. wzorcami umownymi. Zdarza się, że w umowach tych przedsiębiorcy umieszczają zapisy, które mogą nie być korzystne dla ciebie i mogą stanowić tzw. klauzule niedozwolone.

  • Artykuł

    Zgodnie z przepisami prawa, umowy o nauczanie zawierane przez konsumentów z uczelnią wyższą, szkołą policealną, innymi placówkami oświatowymi, bądź wychowawczymi, takimi jak przedszkole, czy żłobek, mają charakter umowy zlecenia. Są to umowy wzajemne, w których obie strony zobowiązują się w taki sposób, że świadczenie jednej strony ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. I tak, przedsiębiorca świadczy usługi edukacyjne, za które konsument uiszcza czesne lub inne opłaty (wynagrodzenie).